:confused: Hallo ,
2 vissen uit de vijver gehaald 1 sarasa en 1 shubunkin.
Weet iemand wat voor ziekte het is en kan ik ze nog genezen?
Zwemmen nochtans in een gezonde vijver ongeveer 40 vissen(geen grote) in 12m³water.(foto's zie bijlage)
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten,
Chris.
Hoi Chris,
Zonde om mooie vissen te zien met verwondingen die ontstoken zijn en met deze koude temperaturen zie je aan de wonde een witte of groene aanslag.
Ik heb dit enkele weken ook geziien bij mij bij 2 sarassa's en deze zijn inmiddels overleden. Volgens mij gaat het over een verwonding, gemakt dor schuren over een ruw voorwerp of een aanval van een reiger. Met zo'n verwonding kunnen de vissen enkele weken tot maanden overleven. Als de wonde donker of zwart wordt heb je een goede kans dat ze het overleven (zie mijn foto album of kijk naar mijn vraag op dit forum) . Als de wonde begint met zoals ik bij jou kan zien, een witte schimmellaag krijgt en aansluitend groen wordt zijn ze echter ten dode opgeschreven. Het spijt me je dit te moeten vermelden, desondanks wees blij dat het geen koi is van 300 euro of meer. In ieder geval sterkte.
Grtzs Patrick
Hallo Patrick,
Mijn vissen zwemmen nu voorlopig in quarantaine in een oplossing van een beetje zout+FMC.
Hopelijk komen ze er door!
Groetjes,
Chris.
Hoi Chris,
In Quarantaine is altijd een goede oplossing, Misschien nog met een schimmelwerend middel behandelen zou ook een goede oplossing zijn.
Alleen moet je het kosten-baten plaatje bekijken.
Zelf heb ik ook een binnenvijver die in de zomer maanden als opkweekbak en quarantainebak dienst kan doen, nu in gebruik als opgroeivijver van mijn laatst aangekochte koi en de kleintjes van vorig jaar.
Grtzs Patrick
Hoi Chris,
Ik vind het sneu van je chubinkin en hoop tenstelligste dat het voor jou sarassa goed komt. Het is wel een grote wonde maar ziet er vrij zuiver uit, misschien komt het wel goed.
Grtzs Patrick