hallo,
Nooit eerder hier geweest nu in paniek aan het zoeken op internet en kwam op dit forum terecht.
ik hoop dat iemand mij kan helpen. wij hebben een vijver van ongeveer 18000L
met daarin grote koi`s een grote(78cm) steur en goudwindes goudvissen enz.
sinds een week hadden 2 goudvissen witte stipjes op kop hoopte dat het wegging maar helaas. overal info gevraagd op internet gezocht en uiteindelijk vanochtend Alparex van Colombo erin gegooid. Heeft iemand ervaring met dit spul de hele vijver is groen en ze lijken het prima te doen maar het zit er nu net 4 uur in. ik loop als een idioot te ijsberen om alles in de gaten te houden maar ja kan het er immers niet meer uithalen. Ik hoop dat iemand tips heeft zowiezo misschien een adres van een vissen dokter in noordholland zou heel fijn zijn. Alvast erg bedankt!!!!!!!
lekker groen laten zijn dat hoort zo
trekt wel weg na 12 uur
au32 wrote: zowiezo misschien een adres van een vissen dokter in noordholland zou heel fijn zijn. Alvast erg bedankt!!!!!!!
das nu wel te laat he, je hebt zelf al voor doktertje gespeeld 😡
Ga eerst naar een dokter die stelt de juiste diagnose en schrijft de juiste medicijnen voor.
Ik ken geen koidokter is Nederland
snap dat het geen slimme actie van ons is maar goed hebben nog niet veel ervaring en hebben in die 7 jaar dat we vijvers hebben nog nooit 1 dode of zieke vis gehad . Behalve een etentje van een reiger hebben we echt tot nu toe geluk gehad.
Alles zwemt en doet nog steeds rustig dus hopelijk worden we niet gelijk gestraft voor het zelf dokteren. Moet ik nou morgen wel die tweede dosis er in doen of beter van niet staat in beschrijving dat ze anders resistent kunnen worden.:confused:
mja ervaring daar heeft dat niet veel mee te maken denk ik. Als je hond ziek is ga je er toch ook mee naar een dierenarts??
Witte stipjes kunnen vanalles zijn: paaiknobbels, gewoon pigmentverlies (wat vaak voorkomt bij goudvis) ...
Ik ga geen raad geven voor al dan niet tweede dosis ... ik ben geen dokter
Maar goed iedereen leert al doende he, veel succes en laat ons weten hoe alles evolueert.
Groetjes Pieter
Ik meen dat je de filter aktieve kool e.d eruit dient te halen, en de UV lamp moet uitzetten.
Alparex mag je niet in kombinatie met andere medicijnen gebruiken, en voor een vervolg kuur moet je zeker twee weken wachten.
Het beste was dat je de vissen eruit had gehaald beter twee vissen dood dan een hele vijver zonder leven.
Altijd vissen apart, afstrijkje nemen, laten onderzoeken, en behandelen.
Goudwindes en Steuren zijn sterke vissen maar kunnen niet goed tegen medicatie wees daar voorzichtig mee.
Zelf heb ik ook twee weken geleden twee goudwindes gehad die schimmel hadden staat hier op het forum. Niemand die je kon of wilde helpen maar ik wist dat het om een schimmel ging, uiteindelijk heb ik een foto gestuurd naar een dieren arts en vermelde deze dat het een schimmel was.
De goudwinden hebben twaalf dagen in quarantaine gezeten en behandeld met Alparex, de ziekte begon af te nemen maar ze aten niet en waren zo zwak dat ze al op hun zei begonnen te liggen. Ik heb gedaan wat ik kon maar tenslotte heb ik zo hard als dat ik het vond ze zelf geeuthaniseerd.
Of Alparex hieraan niet voldeed of dat ze zelf niet tegen medicatie kunnen dat weet ik niet, maar wel is het voor mij een gerust stelling dat de overige vissen niets mankeerd en waren ook niet preventief behandeld maar dat had ook anders kunnen zijn.
Alparex tast de slijmhuid aan van de vissen en haalt het biologisch evenwicht om zeep. Haal de vissen eruit en behandel deze apart en zorg dat je straks bacterieën toevoegd in de vijver en zorg ervoor dat er genezing kan zijn van de aangetaste huid en slijmvliezen bij de vissen.
Hiervoor kun je JBL Biotopol voor gebruiken.
Ik begrijp best dat je akuraat hebt willen handelen zonder verdere hulp van vissen dokter e.d. maar tenslotte moet je of ga je iets ondernemen behandel zieke vissen apart, en kijk of er meerdere vissen iets hebben opgelopen.
succes
BEDANKT voor je antwoord en tips. ik hoop echt dat het goed gaat en gooi de tweede dosis er ook echt niet in voor iemand met verstand er naar heeft gekeken (als ik die kans nog krijg) ze zijn gelukkig allemaal nog steeds normaal weet natuurlijk niet voor hoelang.
baal er enorm van vooral omdat alle vijverwaarden (die test ik altijd wel toch nog iets goeds) altijd goed zijn.
Maar goed ik ga op zoek naar een soort vissendokter want inderdaad met mijn andere beesten ga ik ook naar een arts.........