The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

suicide windes

(@scheep)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Ik kwam gisteren thuis en tot mijn verbazing zag ik dat 6 van de 7 goudwindes (tussen de 20 en 30 cm) dood langs de kant van de vijver lagen. Ze zijn er gewoon uit gesprongen !! Er waren geen wonden te zien ofzo (van misschien een reiger of een kat).

Weet iemand hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat eventueel een oplossing hiervoor is ??

Alvast bedankt voor de reacties.

Citeren
(@alain-vn)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Ik zie drie mogelijkheden waarvoor windes springen.

Ofwel hebben ze parasieten of is er iets met de waterkwaliteit.
Ofwel springen ze naar muggen.
En als derde mogelijkheid zie ik bij mijn windes dat sommigen onder hen het blijkbaar enorm plezant vinden om stroomopwaarts te zwemmen en ook te springen. Ik heb drie vijvers die van verschillende hoogte zijn en die via watervalletje in elkaar overlopen. Ik heb onlangs een winde gehad die van de middelste vijver naar de hoogte vijver gesprongen was. Ik zie trouwens vaak windes in de waterval springen, die ene was blijkbaar hoogspringer want het gaan toch wel over 20 centimeter. Kort daarop heb ik hem echter naast de vijver gevonden, net naast de buis die het water van mijn filter naar de hoogte vijver brengt (aan ongeveer 9000 liter per uur). Tweemaal heeft hij dus gesprongen tegen de waterstroom in.

een reiger lijkt me niet mogelijk. Als een reiger toehapt dan is de vis weg (in zijn maag).
Een kat, die laat sporen na. Als de vissen niet gekwetst zijn, dan is het geen kat geweest. Een winde is trouwens veel te snel en te schuw om door een kat gevangen te worden.

Gezien er zes vissen tegelijkertijd uit het water gesprongen zijn denk ik aan parasieten of een plotse daling van de waterkwaliteit.
Alain

BeantwoordenCiteren
(@eddy-keuninckx)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Als het een reiger was, dan zul je 2 kleine wonden op de rug zien.
Een goudwinde schrikt ook zeer fel bij een plots lawaai of iets dergelijks, dan springt hij. Misshien is er inderdaad iets mis met uw waterkwaliteit of hebben ze parasieten.
Even uw water (laten) testen lijkt me een goed idee.

Groetjes;

BeantwoordenCiteren
 josl
(@josl)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

ze springen naar insekte,dus het kan,
ik heb ook gehoord dat dit kan door warmte of zuurstofgebrek.

groetjes

BeantwoordenCiteren
(@diesel)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Je hebt een dubbelpost gemaakt zie ik 🙂
Ik heb gereageerd in je andere topic.
Grtz

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.