Hallo, ik heb sinds gisteren een wildgevangen karper van zo'n 5 kg in quarantaine zitten. Uit vorige ervaringen wist ik dat ze wel eens uit de bak durfden wippen. Vandaar dat ik het waterniveau tot zo'n 35 cm onder de rand liet staan en ik de bak afdekte met een plexiglazen plaat. Nu schrok ik me rot toen deze kerel met volle kracht tegen de plaat beukte en ze er bijna af knalde. Ik heb ze nu serieus verzwaard. Hij blijft het echter proberen; ik heb hem al zo'n 10 tal keren horen beuken. Wat kan ik hieraan doen? Ik dacht aan wat drijfplanten in de bak te leggen, om zijn snelheid te breken. Is een net boven de bak spannen beter?
Gaat hij zich hieraan niet snijden?
Heeft u enig idee hoe lang ze dit blijven doen?
Na zo'n 3 weken gaat hij (indien gezond) in de vijver (50000 liter),
gaat hij dan opnieuw springen? Ik heb ooit al eens een vis verloren die na 1 nacht gewoon uit de vijver gesprongen was. Deze was wel rechtstreeks op de vijver uitgezet.
Dank u voor de info.
Je moet je eens voorstellen je hebt altijd veel ruimte gehad om rondjes te trekken en van vandaag op morgen krijg je nog enkel ruimte om eens te draaien om wild van te worden. vergelijk het met cloustrofobie. Wanneer je de vis van uw quarantaine in de vijver zet zal dit niet zo snel gebeuren gebeuren ze krijgen inmiddels meer ruimte. Kleine vissen zijn hier niet zo gevoelig voor.
Een grote vis in een andere vijver plaatsen is altijd een gevaar. Grote koi kunnen zich uit de vijver werpen ook al is die bijvoorbeeld 40 kub en heeft ie plaats zat om te zwemmen. Geen enkel water is hetzelfde, andere temperatuur, hardheid, pH. Wist u dat een ph van 6,5 1à keer zuurder is dan een pH van 7,5?
Een grote vis naar een andere vijver overzetten zal altijd stresss met zich meebrengen. Met kleinere visjes heb je dit ook alleen zijn grote vissen heel krachtig en kunnen ze wel eens uit de vijver springen.
Zo'n joekel van een karper in een quarantaine plaatsen is heel stresserend. Best mogelijk dat hij er slechter zal uitkomen dan zonder quarantaine natuurlijk met een vis uit de natuur mag je geen enkel risico lopen en kan je hem niet rechtsstreeks in de vijver zetten.
Ik zou je de tip geven om het zo donker mogelijk te maken, misschien komt ie dan wat tot rust of plaats er misschien eens wat kleinere karpertjes bij zodat hij soortgenoten heeft.
u heeft gelijk dat hij er slechter uitkomt. Sinds gisteren begint hij witte vlekjes te vertonen op zijn lichaam. Als je er over wrijft kan je ze zo wegwrijven, alsof het een schimmel is die makkelijk losgaat. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Vanavond ga ik een microscopisch onderzoek doen. Op aanraden van een koi-dealer behandel ik hem nu met een zoutoplossing (5gr. / liter) gedurende 5 dagen.
Het liefst van al zou ik hem gewoon willen uitzetten, maar ja, met die vlekjes nu...
Is het ook zo dat een vis gestresseerd raakt van het feit dat hij altijd in een troebele vijver gezeten heeft, en nu ineens in klaarhelder water terecht komt?
Ik heb momenteel in de quarantaine bak drijplanten gelegd, zodat hij zich wat kan verschuilen.
Dank voor de hulp.