Forum

Schubben

Lid
Topic starter

Kan iemand mij vertellen als een koi enkele schubben is verloren of dit weer aangroeit/hersteld? Ik heb twee koi's die enkele schubben kwijt geraakt zijn toen ze onderinvloed van parasieten enkele dagen aan het springen waren. Deze vissen hebben zich beschadigt aan mijn houten "vlonder" rand die rondom mijn koi vijver ligt.
Moet ik dit eventueel behandelen met ?, of dze vissen apart zetten? een ieder die wij wat wijzer kan maken alvast bedankt

Als de koi enkel maar een paar schubben kwijt zijn zonder verdere verwondingen, dan moet u zich verder geen zorgen maken. Deze groeien inderdaad weer aan. Hebben ze andere verwondingen, dan kan best deze koi apart zetten met een medicijn tegen bacteriën, voorbeeld Furacine, 5 a 15 ml op 100 L water. Goed beluchten en om de twee dagen ver water met dosis herhalen.
Groeten
Eric

Lid
Topic starter

Dank je.
Ik heb de vissen even beter bekeken, en zie wat rode plekjes op de plaatsen waar de schubben weg zijn, zijn dit ontstekingen??
1 vis heeft maar drie plekjes en de ander 1 maar het rood is een stuk minder.
Ik heb malachite green en formaline(beide van het merk koi care) nu toegevoegd aan de vijver tegen de parasieten,
is dit wel verstandig???
Ik denk dat de rodevlekjes reacties zijn van de vis op het nestelen van de parasieten kan dit??
Als je zeocrock in je filter hebt moet je dit weghalen bij het gebruik van medicijnen(heb ik gelezen) is het anders een nutteloze behandeling of is de combinatie slecht voor de waterkwaliteit? ik heb de zeocrocks nl weggehaald maar i.v.m. terugplaatsen wil ik weten wat deze combinatie doet.

Halo
De rode plekken rond de verdwenen schubben zijn het begin van een bacteriële infectie, voorbeeld Furacine als medicijn kan dat behelpen.
Het malachite green en formaline(beide van het merk koi care) kan samen, is dus geen probleem en goed tegen parasieten. Toch raad ik u aan een microscopisch onderzoek te laten doen, zodat u weet welke parasieten je echt JIUST hebt.
Laat die zeocrock er maar uit uw filter zolang je met medicijn bezig bent.

Groeten
Eric