Forum

Probleem met steur

Lid
Antwoord: 2
Topic starter

HELP,

Gisteren bemerkten we da enkele vissen in de vijver doodlagen. Toen we naar de vijverwinkel gingen zeiden ze dat het middel dat ze gaven tegen de parasiet niet schadelijk was voor de steur die nu reeds 6 jaar in onze vijver zit. Het probleem is dat de zuurstof uit het water werd gehaald en de steur is dit slecht bekomen. Hij lag zopas op zijn rug in het water. Toen ik hem omdraaide bleef hij nog even zwemmen maar draaide zich toen terug op zijn rug. Weet er iemand toevallig of een kort zuurstoftekort voor een steur fataal is. 🙁 🙁 🙁

Lid
Antwoord: 20

Ik vind het steeds erg dat mensen wachten tot er vissen doodliggen in hun vijver.
Was het niet mogelijk te reageren op bepaalde symptomen voor dit gebeurde?
Het kan zijn dat je vissen gewoon gestorven zijn door zuurstofgebrek bij onweerachtig weer, als de luchtdruk laag is er minder diffusie van het zuurstof in het water.
Maar normaal gezien zou eerst de steur te kampen hebben gehad met het zuurstofgebrek.
Ik heb van horen zeggen eens een steur een tijdje zonder zuurstof heeft gezeten hij waarschijnlijk toch zal sterven.

Lid
Antwoord: 2
Topic starter

Het probleem was dat de vissen zelf nog maar 2 dagen doodgingen en we niet eerder naar de vijverwinkel konden. We hebben het dan nog eens expliciet aan de verkoper gevraagd. We hadden echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan en dat er zo veel zuurstof uit het water zou gehaald worden. De andere vissen schijnen er geen last van te hebben.

Lid
Antwoord: 488

heb ook eens een zuurstof gebrek gehad maar heb dan vliegensvlug de tuinslang genomen en de steur(en) besproten door het water met harde straal in de vijver te doen en zo de steur(en) er bij te houden . zuurstof de hoogte in en de steuren gered en deze groeien en zwemmen nog mooi door 1 jaar later .
dus weet het niet juist gewoon zien dat er genoeg zuurstof aanwezig is

groetjes
tom

ldp
Lid
Antwoord: 128

hallo nick,

nou ja ik ben geen steurenkenner maar wat ik wel weet is dat wanneer je vissen behandeld je BEST ALTIJD extra beluchting voorziet in je vijver of quarantaine of hospitaaltank. Ook al zeggen ze dit niet in de winkel, toch maar doen.
Deze regel geldt voor alle vissen.

Even nog een randopmerking om toekomstige perikelen te vermijden: heb je een afstrijkje laten nemen bij de handelaar met een levende vis of heeft de handelaar je iets tegen "de parasiet" meegegeven op basis van jouw uitleg ? Hopelijk was dit laatste niet het geval, want men behandeld niet zonder een juiste diagnose. Daarmee trek ik jouw uitleg niet in twijfel hoor maar een diagnose wordt gesteld per microscoop. Is dit gebeurd?

mvg,

lieven

Bor
Lid
Antwoord: 14

Mijn ervaring met steuren is, dat ze meer dan andere soorten vis last hebben van zuurstofgebrek vooral bij hoge temperaturen.
Heb vorige zomer ook een gelijksoort voorval mee gemaakt, ik zag dat de steur hevig naar adem snakte heb hem toen gelijk apart in quarantaine genome en belucht met een luchtpomp.
Na verloop van tijd zwom hij gewoon weer vrolijk rond met de rest.

Hou dus vooral met warm weer zoals nu u steuren goed in de gaten.

Lid
Antwoord: 583

Nick wrote:
Gisteren bemerkten we da enkele vissen in de vijver doodlagen. Toen we naar de vijverwinkel gingen zeiden ze dat het middel dat ze gaven tegen de parasiet niet schadelijk was voor de steur die nu reeds 6 jaar in onze vijver zit.

Hoi Nick,

heb je ook de precieze samenstelling van het medicijn opgevraagd? En gebruik je bovendien zout in de vijver?

Nog even en kanttekening; je kunt hier niet altijd op tijd bij zijn mensen... Dit zuurstoftekort heeft (waarschijnlijk) aan de medicijnen gelegen.. Acuut zuurstoftekort is dan niet ondenkbaar..
Opmerkingen over hoge temperaturen en lage luchtdruk raken dan ook niet de kern...

Dennis.