Forum

Gewonde koi

Lid
Topic starter

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking op een gewonde koi van mij.
De vis heeft boven op zijn kop een snee opgelopen,(2cm) hoogst waarschijnlijk heeft hij zich verwond aan een steen. De koi eet goed,zwemt goed en heeft zo op het eerste gezicht geen last van de snee.
Nu is mijn vraag of ik die wond toch moet behandelen en zo ja waarmee?
graag reactie. John

Lid

Ik weet het niet zeker maar om zweren te voorkomen is een veel gebruikte methode zout in het water........een daarbij behorend middel is ook wel een dompelbad in zoutwater.....probeer wel even te achterhalen hoeveel zout in hoeveel water...dit is een methode die ik vaak gebruikt hebt bij aquqriums....en met veel succes...het zout reinigt de wond en door het zout gaat de vis ook een wat dikkere slijmlaag vormen en heeft dus ook iets meer weerstand ......!!! maar nogmaals probeer hier even iets meer over te komen te weten .......ik heb mijn vijver nog niet zo lang dat ik dit uit veel ervaring meld maar wel uit aquarium ervaring

Succes
Jeroen

Halo
De wonde moet inderdaad behandeld worden. Eerst ontsmeten met Iso-Betadine. Ik raad u ook aan om een microscopisch onderzoek te laten doen. De wonde kan door verwonding aan een steen zijn ontstaan, maar het kan ook door een andere ziekt – parasiet komen; daarom een microscopisch onderzoek nodig is. Waarschijnlijk zal een antibioticum ook aan het water moeten toegevoegd worden, om dat er zeker bacteriële infectie op de wonde zal zitten. Furacine is dan daarvoor een goede oplossing.
Zout help in minder maten bij vijvers.
Groeten
Eric