The Pond Library

Vraag en Antwoord

Zonnebaars

Lid
Topic starter

Hallo allemaal,

Ik hoorde laatst van iemand in een dierenspeciaalzaak dat zonnebaarzen bij gebrek aan waterdiertjes etc. om te eten,zich kunnen vergrijpen aan de vinnen van andere vissen? Is dit zo en heeft iemand hier ervaring mee?

Een van mijn goudvissen heeft een rafelige staartvin, vinrot dacht ik, maar de dierenhandelaar kwam met bovenstaand verhaal. Ik heb er nog nooit van gehoord, wel dat zonnebaarzen kleinere visjes opvreten, maar niet dat ze zich aan grotere vissen vergrijpen.

Lid

Hongerige wezens maken gekke bokkesprongen!

Lid

Het klopt zeker, het is ook de reden dat je zonnebaarzen het beste niet samen moet houden met sluierstaartvarieteiten van welke vissoort dan ook. Het is gedrag dat je bij meer roofvissen ziet. een redelijk bekend voorbeeld zijn de sumatraantjes in aquaria die maanvissen en kempvissen verminken...

Groetjes

Als je er maar 1 Zonnebaarsje in doet zal het wel meevallen.
Bij mij leven ze gezellig bij elkaar, met prachtige staarten.
Maar ik mik wel geregeld een vlieg of ander insectje voor zijn neus wat hij dan ook vliegensvlug opeet, en het is leuk om te zien en te doen.

Lid

Ik realiseer me dat mijn antwoord misschien wat te kort was. Ik wil niet zeggen dat een zonnebaars altijd aan vinnen van andere vissen zal vreten, maar het is heel goed mogelijk. Zo heel vaak komt het ook weer niet voor.
Het heeft o.a. ook te maken met de grootte van de vijver en de schuilmogelijkheden van andere vissen.

in mijn vijver zwemt één zonnebaars en een paar sluierstaarten, windes, shubunkin, elritsen , maar dit heb ik nog niet(gelukkig) meegemaakt, misschien moet de zonnebaars zo nu en dan ook wat bijvoer in de vorm van regenwormen of rode muggelarven , als z'n buikje maar goed volzit heb je niks te vrezen, groetjes jolanda

Lid
Topic starter

Nou bedankt voor jullie reacties. Hoe gaat dat trouwens in de winter? Hebben ze dan ook minder behoefte aan eten?

Lid

Uiteraard, zij zijn ook koudbloedig!!

Lid

Meneer Jos
De uitleg van de handelaar lijkt me weinig waarschijnlijk. Ik heb reeds een zestal jaar verschillende zonnebaarsen in twee vijvers.
Ze kweken als gekken. De broedzorg (iedere zonnebaars bakent een territorium af in een ondiepe zone) is leuk om te zien.
Nooit werd een grote vis ( 5 cm en groter) aangevallen of beschadigd. Het klein broed van mijn sarasa's, shubunkins, goudzeelten, goudruisvoorns en goudelritsen zie ik wel slinken, zeker in het najaar wanneer heel wat planten verdwijnen of naar de bodem zakken.
O ja, mijn grootste zonnebaars is ongeveer 12 cm groot. In de zomer kan ik een worm half in het water houden. De baars trekt hem dan in stukken. Een trukje die ik gezien heb in de kijktuin van Ada Hofman in Zwolle (Nederland):)

De zonnebaars verdedigd z'n terratorium door af en toe de andere vissen te verjagen. Maar ze gebruiken de vinnen van andere vissen niet als voedsel. Nog een opmerking voer uw zonnebaarzen niet met maden of gooi er geen vlieg in deze dragen namelijk veel vleesbacterien .

Lid

Zonnebaars is een roofvis zoals alle andere baarsachtigen. Zij eten vooral kleine visjes en durven zich bij gebrek aan eten wel eens bezondigen aan grotere prooien!

bdg
Lid

bij zit er ook een zonnebaars in en heb nog geen problem met hem,ik geef hem ook geen speciaal voer,hij komt af en toe eens een bolleke vangen van het koivoer anders niks,dus,veel kwaad zal hij wel niet uitvreten in een vijver met andere vissen

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.