hello,
ik heb 2 ghostkois in mijn vijver maar nergens op internet kan ik infotmatie of afbeeldingen vinden van deze vissen!
weten jullie geen sites of eender wat over ghostkois?
Laat me vlug iets weten please.
merci
Ik heb zelf ook informatie proberen te zoeken maar ook niet veel gevonden. Ik heb wel al wat informatie verzameld om er zelf eens een artikel van te schrijven.
ok zeker doen webmaster!
bedankt!
In volgend foum-item hadden we het ook over ghost kois
Daar vind je alvast wat foto's.
https://www.pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?s=&threadid=1916
Ik vond ook geen informatie over die "zwarte" koi's.
Een artikel daarover lijkt me zeker interessant.
groetjes
crusty
thnx voor de foto's crusty
Maar heb wel een opmerking: waarom noem je deze de "zwarte" koi? ghostkois zijn niet altijd zwart volgens mij hoor.de mijne zijn met oranje en blauw.zal er morgen eens een foto van proberen te trekken.
tschijnt dat deze kois ook sterker zijn dan de andere kois.
??? ik dacht dat ghost koi's altijd zwart waren?
Wat is dan de defenitie van ghost koi ?:confused:
Ik ben bezig met een mappen systeem van soorten en variëteiten
en daar door ook een beetje informatie verzameld over Ghostkoi
Voorwoord
Waarom van variëteit niet veel te vinden is, is dat deze wordt beschouwd als een basttaart en geen variëteit. Maar dat neemt niet weg dat hij een van de meeste gekochte koi is en zeer hoog gewaardeerd door de liefhebber. Het succes van de Ghostkoi zal ook iets te makken hebben met de prijs en het gemakkelijk handtam maken van deze soort.
De naam Ghostkoi is ontstaan naar het uiterlijk bekijk de zwart,zilveren variëteit volgens mijn gegevens de eerst variëteit,en zo een zwart/wit pak met een geraamte er op lijkt er een beetje op ja?
Herkomst
De eerste maal dat er spraken is van een Ghostkoi is in de jaren 80 in Engeland.In de eerste plaats zijn ze gekweekt voor de engelsport die waren ook blijk met iets anders aan de haak dan de traditionele soorten.
Ze komen voor door een Ogon te kruisen met de gewone karper Dus mijn conclusie is dat alle kleuren van de Ogon klasse te combineren zijn. Zeker ben ik van drie namelijk de witte,geel en rode
Deze zijn dan nog ééns te verkrijgen in gewone geschubde karper, spiegel,rijen,lederkarper.
Ze worden voor het ogenblik gekweekt in Israël en Engeland.Dus is het oppassen voor besmeting van de bestaande stoch koi in u vijver. Daar er ander bacteriën leven in die landen dan in Jappan
Kenmerken
De Ghostkarper heeft de eigenschappen van de wilde karper zo ook de weer stand van ziektes en andere kwalen.Hij wordt dan ook bijna niet ziek
Ze zijn hele snelle groeiers en zijn zeer dominant daar voor is het wel even oppassen. Als u al een uitgebalanceerd geel heeft. Met zijn karakter kan hij het evenwicht doorbreken.
De prijsbepaling van koi komt ook neer op, wat voor kosten de kweker moet maken, daar er geen jaren van selecteren vooraf gegaan zijn, en er per broedsel een hoog percentage goede Ghostkoi zijn, beïnvloed dat de prijs in de goede zin.
Tot daar wat ik er van heb
Hoop u hier mee een beetje verder te helpen.
Marc.
Ik ben op zoek naar hobbyisten die al grote exemplaren heeft om foto’s van te nemen als u geen bezwaar heeft natuurlijk, meer details per E-mail
Dat is zo ongeveer wat me ook bekend is. Wat leuk is aan ghostkarper is de manier waarop hij regelmatig kan veranderen.
Ghostkoi zijn dus zeker niet zwart en ze groeien nog sneller dan een chagoi me dunkt want mijn chagoi kan hem niet bijbenen.
Ook aardig is dat een ghostkoi niet misstaat bij Japanse koi. Omdat ghostkoi een kruising is van een ogon hebben ze ook een metallic kleur over zich waardoor ze opvallen. Mij is enkel de witte en gele ghostkoi bekend. Rood heb ik nog niet gezien.
Rode ghostkoi bestaan inderdaad, tenminste ze neigen eerder naar oranje...
Vorig jaar heb ik zelfs een blauwe 😮 ghostkoi gezien. Hij was binnengekomen bij ons op het bedrijf en zat moederziel alleen tussen een lading 'gewone' ghostkoi. Misschien een toevallige mutatie of een kweekfoutje maar hij was echt mooi dat zeker.
Helaas heb ik er nooit meer zo een gezien, zelfs niet iets wat erop leek. Het was de kleur blauw van een shusui, het kreeg daarom een beetje een (glow-in-de-dark-spook)effect. Hij leeft niet meer, afgelopen zomer getroffen door een bacteriele infectie in de vijver van een collega. *snif*
De Ghostkoi is voor de eerste maal gekweekt in Engeland door Bill Michael op zijn viskwekerij langs de Humberrivier op het einde van de jaren 70.
Ik heb mij dit jaar ook laten verleiden om een 10-tal kleintjes te kopen. Mijn bevindingen tot nu toe zijn:
-weinig tot geen sterfte
-Het eerste jaar een groei van 300%
-Duidelijk schuwer dan de japanners
-Qua tekening en kleur minder dan europese koi.
Zeker een te overwegen keuze, zeker voor de beginner tot hij de knepen voldoende onderhanden heeft.