The Pond Library

Vraag en Antwoord

welke vissen zijn d...

welke vissen zijn dit

11 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
5,306 Bekeken
mbf
 mbf
(@mbf)
Lid
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

hoi hoi,

mijn naam is marianne, heb me gisteren laten registreren omdat ik diverse vragen heb.
Sinds 31 juli heeft mijn collega haar vijver laten leeglopen en al de vissen die er inzaten in kleine plastic bakken gedaan. Het waren er 53. ze wist dat ik ook een vijver had en dacht ik bel marianne, die komt ze halen en dan kunnen de vissen wel bij haar in de vijver. Zelf heb ik een siervijver met o.a. kois en goudvissen en kikkers. Maar zomaar zoveel vissen in mijn vijver gaat niet. Zij had inmiddels haar goudvissen in de sloot gegooid, dus werden het er wat minder. Ik heb een opvouwbare quarantainebak besteld van 150x80 cm en vanaf dinsdagavond (vijf dagen in die kleine bakjes te hebben gezeten) zwemmen nu de kois daarin. Zij maken het goed , zijn uiteraard schichtig. Het zijn hele grote, en een schol kleine. Veel te veel om allemaal in onze vijver te komen wonen.
Daarnaast zijn er nog 2 andere vissen die ik niet kan thuisbrengen. Zij hebben met z'n 2-en in een zwarte cementbak gezeten en zijn wrs vergiftigd door het plastic van de bak. De ene heeft een kromme staart en de andere ligt op zijn kop (zie foto's) Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet. Het is zielig om ze te zien. Ik weet ook niet wat voor een soort vis dit is.

Kan iemend mij helpen of advies geven over deze vissen?

Bijgevoegde bestanden

Citeren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Goudwinden

BeantwoordenCiteren
mbf
 mbf
(@mbf)
Lid
Topic starter  

Dank je Jef.

Weet je ook hoe die ene vis aan zo'n vervormde staart komt? en wat zijn de overlevingskansen van die andere? zo ligt hij al een paar dagen

BeantwoordenCiteren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid

Dat komt wel meer voor bij goudwinden, een verklaring is daar niet voor. Het verdwijnt niet meer maar de vissen hebben daar geen hinder van. Die andere ziet er niet goed uit, hapt hij naar lucht of doet hij wat anders?

BeantwoordenCiteren
Webmaster
(@webmaster)
Lid Admin
Deelgenomen: 26 jaar geleden

Kromme staart kan te wijten zijn aan het volgende:

* vitamine C tekort
* slecht onaangepast voer (tekort aan het aminozuur tryptofaan)
* trauma/elektriciteit
* bepaalde infectie
* organofosfaten (bvb Fenthion, Trichlorfon, Malathion)
* zware metalen in het water

De kromme staart gaat niet meer weg

Vissen goed van zuurstof voorzien als ze in aparte bakken en zo vertoeven.

BeantwoordenCiteren
mbf
 mbf
(@mbf)
Lid
Topic starter  

Fijn dat jullie reageren. Stress hebben ze zeker gehad, ze zijn c.a. 35 cm en hebben vijf dagen in een bak gelegen die net iets groter was.

Die andere hapt niet naar adem, maar het lijkt wel of hij zijn evenwicht niet kan houden. We leggen hem regelmatig om maar dan kiepert hij weer terug, probeert wel met z'n vinnen te bewegen, maar het lukt hem maar af en toe om zich om te draaien , zwemt een beetje en valt dan weer om. hij ademt verder rustig tot sloom

BeantwoordenCiteren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid

Waarschijnlijk een beschadigde zwemblaas. Ik denk niet dat die nog te redden valt.

BeantwoordenCiteren
mbf
 mbf
(@mbf)
Lid
Topic starter  

is het dan niet beter dat we hem maar op de een of andere manier te helpen dood gaan?

BeantwoordenCiteren
Jef Smeyers
(@jef-smeyers)
Lid

Misschien even afwachten, misschien dat iemand een oplossing heeft?

BeantwoordenCiteren
helma
(@helma)
Lid

zo te zien heeft de vis die om ligt ook vinrot en schubben aan zijn staart staan open deze zal niet meer te redden zijn . en krom trekken van goudwinden is meestal gevolg van zuurstof gebrek.want het zijn op zich heel sterke vissen alleen zuurstof gebrek is funest .

gr helma

BeantwoordenCiteren
mbf
 mbf
(@mbf)
Lid
Topic starter  

de vis die om lag is inderdaad dood. de andere zwemt met zijn kromme staart rustig rond. Bedankt voor de reacties
gr marianne

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.