Forum

wat is dit?

Lid
Antwoord: 430
Topic starter

nog maar eens een vraagje ook.. 😉

wie weet me te vertellen wat dit is dat ik veelal op stenen in het filter tegen kom..??

mvg, Timpie

Bijgevoegde bestanden

Lid
Antwoord: 584

Ik kan niet op de naam komen, maar je vind ze ook in de tuin onder stenen. Ze ruimen het afval op.

Lid Admin
Antwoord: 1307

Die beesten plakken soms ook op de wanden van mijn filter. Ook wel geen idee wat het precies zijn.

Antwoord: 1

Zitten bij mij ook in de filter.
Het zijn beestjes die duidelijk van een vochtig milieu houden.
Zijn volledig onschadelijk. Bij ons noemen ze ze varkensbeesten,
Waarom? Een andere naam ken ik er niet voor

Lid
Antwoord: 13

Hoi
ik denk dat dit waterpissebedden zijn. Ik weet wel niet of dit de correcte benaming is maar zo noemen ze hier in het waasland die beestjes.
Of het een goed teken is dat deze in de filter zitten weet ik niet maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.
m.v.g
Robbirt

Lid
Antwoord: 370

Juist dat is het " pissebed" dacht dat het varkensbeesten waren.

Lid

Ja, pissebedden, dat zijn ze. Ze leven van afval, dus kwaad kunnen ze niet.

Lid

Lid
Topic starter

ben even op die link gaan kijken.. dit is het volgens mij ook nog niet. Ik zie enkel een bruinen ietwat doorschijnend ovalen plakje. geen pootjes, antennen of dergelijke.. ze zitten vast gekleefd op stenen in het water in het filter. vreemde wezentjes...

Varkensbeesten ken ik ook maar die zitten eerder onder stenen en hebben ook wel zo een ovaal schelpen behuizinkje op hun rug met daaronder heel wat pootjes. Ze leven niet in het water.

groeten ;), Timpie

Lid
Antwoord: 102

Als je ze alleen terug vind in het filter en meestal in stromend water is dat volgens mij het pantser van een soort bloedzuiger.
In koudere periodes zijn deze leeg,vanf het voorjaar komen ze terug.Rare beestjes en er zijn eigenlijk 300 verschillende soorten,denk niet dat ze een parasitaire levenswijze hebben.
Moeilijk te beoordelen op een foto,is dit een hard omhulsel Timpie?
Mvg Johan

Lid
Topic starter

Hallo Johan,

Ze hebben zeker geen harde chitine omhulsel, het heeft meer een rubber soepel aspect.. misschien moet ik eens trachten er een paar op te kweken in warmer water? Zien wat er uit komt (als er nog iets in zit)..

groetjes, Timpie

Lid

Zitten ze alleen op stenen in het filter of zitten ze ook op ander filtermateriaal,de soort die ik wil zeggen vestigt zich meestal in stromend water in het filter.Vele liefhebbers hebben er last van maar weten niet dat dit een soort bloedzuiger is.In de zomer is dit een plaag terwijl je ze in de winter niet meer terugvind,alleen deze lege omhulsels.Kun je ze niet tonen op de universiteit?
Visvriendelijke groten Johan

Lid
Topic starter

Ik vind ze enkel terug waar ze op een vlakke wand zich kunnen nestelen. Vlakke stenen dus (cfr foto) en PVC-materiaal bvb. Dit valt me natuurlijk vooral op in het filter, maar als ik me niet vergis kom ik ze ook wel op stenen in de vijver tegen. En eigenlijk zien ze er nu net zo uit als wanneer ik ze in de zomer tegen kom.
Problemen met bloedzuigers (of andere parasieten) heb ik niet.
Misschien wel een idee om eens op de unif te gaan neuzen als hier niemand het zou weten..

Bedankt! gr. Timpie

Lid

Ik heb die bloedzuigertjes al jaren,nog nooit heb ik er ene op een vis gezien,toch staan ze beschreven in de literatuur als een soort bloedzuiger.Ik kan het bijna ook niet geloven dat het bloedzuigertjes zijn maar toch is het zo,normaal zouden die op een vis moeten te vinden zijn om bloed te zuigen en zich dan weer loslaten,misschien zuigen ze het bloed van kleinere insecten of zo of zijn ze alleen s'nachts actief.De meeste liefhebbers hebben ze,soms verstoppen de buizen naar het filter door die beestjes,ze hechten zich ook vast op luchtsteentjes of zelfs de pomp.Het kan ook een algensoort zijn Timpie,misschien zal ze iemand toch herkennen voor iets anders.
We gaan nog iets bijleren en dit is ook de bedoeling van dit forum.
Mvg Johan

Lid
Antwoord: 25

Hallo,

Ik heb die dingen onlongs ook ontdekt voor de eerste keer. Ze zijn zeer moeilijk van hun plek af te krijgen en ze zaten op groene plastic (redleijk vlakke) dingen die in mijn filter liggen.

Ik ben alleen bezorgd om de gezondheid van mijn vissen... hopelijk zijn die beesten geen probleem.

Groeten Guido