The Pond Library

Vraag en Antwoord

steur

Lid
Topic starter

heb zaterdag 14 aug water vervangen van de vijver ,netjes alle vissen er uit gehaald en ze in een zwembadje geplaatst terwijl ik de vijver kuiste, alleen onze steur begon na een half uurtje heel stil te worden en begon op zijn rug te liggen heb hem vliegensvlug dan in de badkuip gestoken en veel zuurstof gegeven het beestje na 2 uur terug in de vijver geplaatst hij zwemt wel maar niet zo hevig als voordien ook wil hij bijna niks eten zou het kunnen dat het de steur er iets aan overhoud ??van eventueel wat aan te kort aan zuurstof te zitten meer kon ik niet doen! zijn er mensen die al iets gelijksaardig tegen kwamen en dat de steur terug de oude is het is namelijk de steur van mijn zoontje en die verlangt ontzetend dat die er terug door komt.

Lid

sommige koi's hebben er ook last van maar duurt meestal paar daagjes en dan zijn ze weer normaal

Lid

In het begin van mijn nog niet al te lange koi carrière heb ik al het water van mijn vijver vervangen. Wel een groot deel terug kunnen pompen na de schoonmaak maar nog steeds erg veel leidingwater hierbij moeten doen uiteindelijk. Mijn toen nog enige koi heeft bijna 2 weken niet tot nauwelijks gegeten en was een stuk rustiger dan normaal. Daarna ging het ineens weer beter en is toen weer snel de oude geworden. Dit om aan te geven dat het soms best lang kan duren.

Helaas zijn steuren wel vele malen gevoeliger voor veranderingen dan koi en ook een stuk minder sterk. Probeer iig het water zuurstofrijk te houden en misschien wat gerichter voeren als de steur in een bepaalde plek blijft. In ieder geval succes de komende tijd en maar duimen dat het snel beter wordt.

Lid
Topic starter

ok dank u wel, ondertussen is de steur al een stuk beter en eet hij terug zoals het moet is wel wat rustiger of voeger en zwemt percies nu en dan eens rapper tegen iets aan ook dat komt misschien wel goed toch bedankt voor de reaktie,Mvg Gil

Lid

Bedenk dat zoiets stress kan opleveren voor je vissen. Nadien zullen ze zich dus echt niet lekker voelen.

Lid

halloo
ik weet niet hoe het met de steur gaat.
maar de steur is heel stress gevoelig
Een kleine verandering kan zorgen voor een flinke stress
zorg voor voldoende zuurstof
en een beetje stroming in het water
voer met kleine hoeveel heden
laat je water ook regelmatig controleren bij de vijverwinkel
de steur reageert ook heel erg op de kwaliteid van het water
daar ben ik zelf ook achter gekomen
ik heb een albino steur 50 cm ong en mijn ph en kh waren te laag en hij werd heel traag en zwom hele andere route's als normaal
ik heb dat gelijk laten testen en kh plus toe gevoegt
en het gaat al wat beter

succes

gr wesley

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.