The Pond Library

Vraag en Antwoord

springende vissen

15 Berichten
9 Gebruikers
0 Reactions
9,627 Bekeken
jochim
(@jochim)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

ikw as al gewoon dat goudwindes springen

maar nu springen ook mijn koi. Is dat normaal?

Ze komen van onderaan de vijver recht naar boven gezwommen en springen zo het water uit, een paar maal na elkaar, en dan zijn ze weer rustig

Citeren
etienne
(@etienne)
Lid

Kijk maar eens uit naar parasieten!

BeantwoordenCiteren
jochim
(@jochim)
Lid
Topic starter  

potverdikkeme en ze zitten er nog maar een maand in, toen waren ze nog parasietvrij ...

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
(@dnns)
Lid

Het zou idd om parasieten kunnen gaan, maar ook om insecten waar ze naar happen. Werp de vissen maar eens aan een strenge controle vwb de parasieten.

Dennis.

BeantwoordenCiteren
ronaldbonestroo
(@ronaldbonestroo)
Lid

Originally posted by jochim
crap en ze zitten er nog maar een maand in, toen waren ze nog parasietvrij ...

Oh ja?
Jouw vissen zitten dan zeker in geperfectioneerd bronwater in een hermetisch afgesloten vijver....
Je hebt ook vogels die er lekker ff in schijten, of een toevallig langsvliegende libelle, of een badderende vogel of kikker of pad.
Vlak die mogelijkheid niet uit, niet iedere ziekte komt je vijver in door nieuwe aanwinsten met ongewenste gasten!

Sorry voor de sneer, maar als mensen je hier proberen te helpen, kan je er wel vanuit gaan dat ze verstand van zaken hebben en ook het beste met je voor hebben.
Als jij dat af wil doen met een term als "crap" dan komt dat voor een zeer goed engels sprekend iemand vrij hard over. 🙁

Ik hoop dat je toch zo wijs bent om er serieus naar te laten kijken, want als je te laat bent, help je misschien je hele visbestand naar de kl...

Toch vriendelijke groeten Ronald

BeantwoordenCiteren
jochim
(@jochim)
Lid
Topic starter  

Originally posted by ronaldbonestroo
Als jij dat af wil doen met een term als "crap" dan komt dat voor een zeer goed engels sprekend iemand vrij hard over. 🙁

ik zou me dan toch niet enkel beperken tot het woordenboek-Engels, maar wat meer naar de spreek/voertaal gaan kijken,
zo was dat hier niet bedoeld als: lulkoek, gezwans, ...
maar eerder als : sla-me-nou-dood, potverdikkeme, ...

het woordje shit heeft toch ook al langer dan vandaag zijn strikte betekenis van fecaliën verloren

hoedanook, voor de taalpuristen onder ons, het is aangepast

Originally posted by ronaldbonestroo
Ik hoop dat je toch zo wijs bent om er serieus naar te laten kijken, want als je te laat bent, help je misschien je hele visbestand naar de kl...

de vissen zitten nog niet in de vijver waar ze terecht zouden moeten komen, ze zitten voorlopig in een kleine vijver van +/- 2m³, om zulke zaken, en andere zoals ziekte e.d. te kunnen herkennen zonder de grote watermassa aan te tasten.

Aan de vissen is ondertussen uitwendig niks te merken, afgaande op de kenmerken zoals voorkomend in vele gevallen, zal ze allezins toch es onderwerpen aan een "zout"-badje zoals in ander topics op dit forum vermeld.

BeantwoordenCiteren
ronaldbonestroo
(@ronaldbonestroo)
Lid

in mijn kennissenkring heb ik een aantal schotten en engelsen en die gebruiken het iets te regelmatig in de context zoals ik je het omschreef....
vandaar deze reactie
ik lees het namelijk wel zo en waarschijnlijk velen met mij

maar maakt niet uit, geschil is uit de wereld 😀

BeantwoordenCiteren
ronaldbonestroo
(@ronaldbonestroo)
Lid

dan nu weer ontopic:
hoeveel vis heb je er dan inzitten?
en je nitriet- en ammoniakwaarden in je kleine vijver?
schept iets meer duidelijkheid

mocht dat wel prima zijn, dan zou ik toch eens naar een van je vissen laten kijken, want dan is het waarschijnlijk toch een parasiet of iets van dien aard........

hoor graag meer en succes, immers we zijn hier om elkaar te helpen

groeten

BeantwoordenCiteren
tekenaar
(@tekenaar)
Lid

ronaldbonestroo wrote:
Je hebt ook vogels die er lekker ff in schijten, of een toevallig langsvliegende libelle, of een badderende vogel of kikker of pad.

M.i. is het eerder zo dat ook gezonde vissen vrijwel steeds een klein aantal parasieten met zich meedragen. Onder bepaalde omstandigheden (veel vis bij elkaar; minder goede waterkwaliteit enz) komt het tot een explosieve vermeerdering van parasieten waardoor ze een probleem gaan vormen. In een vijver zit vrijwel altijd meer vis bij elkaar als onder natuurlijke omstandigheden het geval zou zijn en daardoor wordt de besmettingsdruk ook veel groter (de para's zijn er van nature op ingesteld dat een 'nieuwe vis' moeilijk te vinden is en produceren daarom zeer veel nakomelingen; waarvan er vervolgens maar een paar slagen een nieuwe vis te vinden. In een vijver slaagd een veel groter aantal para's erin om een nieuwe vis te vinden.)

Een uitstrijkje is altijd een steekproef want je onderzoekt niet de hele slijmlaag van de hele vis. Dat hoeft ook niet want als een vis onder de parasieten zit komt dat ook wel uit een uitstrijkje. Maar een klein aantal parasieten kan dus gemakkelijk over het hoofd worden gezien.

Om een lag verhaal kort te maken, ik zou eerder aan de vissen zelf denken (als dragers van para's) als aan langskomende libellen.

BeantwoordenCiteren
Stefan R
(@stefan-r)
Lid

Ik heb dat gehad bij het overplaatsen van koi die uit een kleinere vijver met planten werden overgeplaatst naar een grotere vijver zonder planten.

BeantwoordenCiteren
etienne
(@etienne)
Lid

De waterkwaliteit en temperatuur die verschillen geven nogal eens springende koi als gevolg!

BeantwoordenCiteren
chasagi
(@chasagi)
Lid

Mocht je last hebben van parasieten doe mij dan 1 plezier malachiet groen/FMC niet doen daar krijg het koud van.

Ga hier eens kijken voor het alternatief.
http://www.fishhealthpro.com

mijn dank is groot

BeantwoordenCiteren
Midorigoi
(@midorigoi)
Lid

zie eerder vermelde posting...
Persoonlijk vindt ik dat reclame niet op forums zou mogen toegestaan worden of dan enkel in een appart voorziene rubriek.
Idem voor handelaars die zich mengen in discussies en zo hun handelswaren aanprijzen.
Dit is de reden waarom ik aan een ander forum niet meer wil deelnemen. Waar gaan we naar toe indien iedereen zijn goederen of die van een ander beginnen aan te prijzen zonder op voorhand te weten wat er met de vissen van een ander aan de hand is???...

Zie dit als een vorm van vrije meningsuiting...

BeantwoordenCiteren
Webmaster
(@webmaster)
Lid Admin
Deelgenomen: 26 jaar geleden

Springende vissen lijkt me inderdaad een moeilijke discussie te worden.
Eigenlijk is het via een forum sowieso al onmogelijk om een naam op een visziekte te kleven laat staan te adviseren welk product te gebruiken. Wat betreft visziekten kunnen we enkel en alleen maar in de voorwaardelijke zin spreken. Het zou dit of dat kunnen zijn. Enkel een diagnose met het oog van een dierenarts kan uitsluitsel brengen. Producten ter behandeling vernoemen om een visziekte via een forum te genezen is sowieso verkeerd. Slecht advies dus. Ik hoop dat de forum gebruikers hier gelukkig al beter weten en niet zomaar het advies voor een bepaald behandelingsproduct voor waarheid en oplossing aanzien.

Ik probeer dit forum zo zuiver mogelijk te houden Midorigoi al is dat niet altijd even éénvoudig natuurlijk maar ik kan volkomen in uw standpunt inkomen.

Ik zal er werk van maken om enkele nieuwe richtlijnen uit te werken voor dit forum vooral wat betreft visziekten, behandelingen en reclame stunts.

Met mijn reactie wil ik vooral de beginnende vijver en koi liefhebbers beschermen tegen ondoordacht behandelen van visziekten. De doorgewinterde liefhebbers, hoop ik, laten zich hier niet meer aan vangen.

Chasagi wees a.u.b. voorzichtig met zulke berichten.

BeantwoordenCiteren
chasagi
(@chasagi)
Lid

Niet om het 1 of ander ik ben gewoon bezig met mijn hobby en probeer iemand op weg te helpen of op een idee te brengen meer niet als dit verkeerd overkomt sorry.

En tuurlijk moet je eerst onderzoeken wat er aan de hand is.
Ik zelf ga daar voor naar de dealer.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.