The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

Waterval maken

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
4,263 Bekeken
(@rockerd)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Vijver vrienden,

Ik wil een waterval gaan maken. Ik heb een rechthoekige vijver en heb naast de vijver al een bult met zand liggen. Achter de bult heb ik mijn UV-lamp en 3-kamer filter geinstalleerd. Het water dat het filter uitloopt wordt direct doorgevoerd naar de waterval. Ik heb een proefopstelling gemaakt door een stuk folie op de heuvel vast te leggen. Het water loopt mooi de heuvel af en veroorzaakt een goede oppervlakte stroming (Ik wil namelijk niet teveel watergeluid produceren).

Ik heb het idee om de loop te verfraaien met stenen, maar hoe zet ik deze vast op het folie? Ik kan me zo voorstellen dat bijv. cement niet echt goed is voor de waterkwaliteit. En zijn er nog mensen die zeggen: "Gebruik dat type steen i.v.m. ......."

Alvast bedankt!

By the way: Als iemand een mooie foto foto heeft van zijn/haar waterval... Please post them! Ik sta nog open voor leuke ideeen!

Citeren
(@piepertie)
Eminent Member

Hallo,

Ik heb de stenen van mijn watervalletje gewoon in cement gelegd en dit heeft geen invloed gehad op de vissen en de waterkwaliteit.
Om een rustige waterloop te krijgen heb ik platte stenen(zogenoemde stapstenen) gebruikt. Hoe platter op mekaar hoe rustiger als het wordt. De randen heb ik afgewerkt met veldkeien die ook vastgemetselt zijn.
Ik hoop dat de foto 'n beetje duidelijk is.

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Stenen voor de waterval metsel je best in. Anders loopt het water onder de stenen van de waterval en niet erover.

Gezien de waterval bevoorraad wordt door het filter maakt u best een bypass zodat u in de winter de waterval kunt afleggen maar het filter kunt laten draaien. Het water brengt u dan best onder waterniveau terug in de vijver zodat het niet kan afkoelen.

BeantwoordenCiteren
(@rockerd)
Eminent Member
Topic starter  

piepertie, mooie waterval/beekloop! Zoiets had ik in gedacht (alleen iets korter).

Kan ik overigens normale mestelspecie gebruiken van de bouwmarkt?

Nog meer mensen met een mooie waterval/beekloop?

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Was ik vergeten. Er bestaan producten zoals G4. Deze leggen een niet poreuze en vochtafwerende film op het beton.

BeantwoordenCiteren
(@piepertie)
Eminent Member

Ik heb sneldrogend cement gebruikt uit de bouwmarkt, s'morgens beginnen en savonds het water laten lopen.

groet...

BeantwoordenCiteren
(@rockerd)
Eminent Member
Topic starter  

Zijn er nog meer mensen met waterval/beekloop foto's?

Inspiratie opdoen 😀

BeantwoordenCiteren

Deel:

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.