Ik wil mijn bestaande vijver opknappen.
Heb de vijver overgenomen omdat ik een nieuw huis had gekocht waar een vijver bij lag.
Er zatten eerst twee koikarpertjes in en twee goudvissen, kraak helder, nu een jaar later zitten er wel 80 vissen in.
Ellende dus , zo groen als snot .
Ben van plan om de viver helemaal leeg te maken, is ongeveer 17 kuub inhoud.
Vijver is 6 meter lang, met een ondiep(30 cm diep) gedeelte van ongeveer een halve meter, dan een diep gedeelte van ongeveer een meter of 1,20 in het midden van de vijver, de vijver is ongeveer 2,5 meter breed.
Wil het ondiepe gedeelte als moerasfilter aanleggen, en iets groter maken dan de halve meter.
Midden van de vijver afschermen met plasticgaas, om zo de resterende vijver 50/50 op te delen in een plantenvijver en een koivijver.
Op de bodem voor de koikant wil ik grind leggen , op de bodem van de plantenkant wil ik substraat leggen, en in het moerasgeeelte ook ongeveer tweederde grind.
Heb nog een biofilter van 5000 liter, en een beekloop van 1,5 meter.
Er komen ongeveer 7 koi's in terug(25 cm)
Hoe groot is de kans van slagen om dit schoon te houden.
Alvast bedankt Kootje:D
Je kans om 17.000 liter (koi)water proper te houden met een filter voor 5.000 liter...:confused:
Ik denk dat je gerust aan een filtertje voor een vijver van ongeveer 35.000 liter mag denken wil je deze proper houden.
Uitzonderingen bevestigen de regel, maar ik ben er quasi zeker van dat het niet het gewenste resultaat zal geven.
De bedoeling is dat het moerasfilter, en de helft van de vijver een plantenvjver wordt, en de resterende afgebakende ruimte voor de paar koi's.
Het zou in evenwicht moeten blijven, en als extra de 5000 l/pu filter.
Dat een filtertje van 5000 l/pu dat niet kan snap ik ook.
Kootje,
Alles hangt er een beetje vanaf hoe je wil gaan vijveren... Om op een biologische manier de 17 kub vijver algenvrij EN gezond te houden met de aangegeven filtercapaciteit kan best, maar dan moet je de natuur wel een handje helpen.
Er is geen biologische "one-size-fits-all" oplossing voor vijvers, maar devolgende tips gaan in elk geval een stap in de goede richting zijn.
1) Koop een uv lamp van min. 25 watt en zet deze voor je filter. Nog beter is om 2 tot 3 watt per 1000l water te hebben. Deze verbrand de algen en zorgt zeker dat het groene water verdwijnt. De verbrande algen blijven wel in je filter zitten, je zal deze in het begin zeker wat vaken moeten reinigen. Kijk maar even rond op dit forum, het zit bomvol met tips hoe je een filter onderhoud.
2) Als je een platenfilter zet zijn er 2 criteria die 'm doen werken; je moet het water verplichten door de filter te lopen en er hongerige planten opzetten. Opnieuw is er een massa aan info te vinden op dit forum; zoek even op substraatfilter, plantenfilter of helofytenfilter.
3) Beperk het aantal vissen - de aangegeven hoeveelheid Koi moet zeker lukken, 80 vissen lukt iets minder makkelijk. Er zitten hier een paar leden die een veel hogere bezettingsgraad hebben dan 7 koi. Zorg ook voor voldoende zuurstof in de vijver - leg een aantal keien in de beekloop en aan de uitmonding in de vijver om het water voldoende in beweging te brengen.
4) Het water moet max. om de 2 uur door een filter lopen, dat kan de kleine biofilter zijn of door de plantenfilter. Als je echt biologisch wil werken kan je best ook regelmatig bacteriën toevoegen - bekijk de boodschappen van 'Henri' eens (ik werk er niet, dus dit is geen reclame (-; ).
5) De waterwaarden moeten voor Koi stabiel zijn; een beetje bakpoeder, etc. komt er dus ook zeker aan te pas (een brood is toch ook natuurlijk niet ?? :p ), mogelijk komt er ook een beetje zinkoxyde aan te pas om draadalgen te verwijderen tot de moerasfilter volgroeit is.
6) Regelmatig water wisselen helpt om de waterwaarden onder controle te houden (zeker tot de plantenfilter goed werkt). Ikzelf vervang 10% per week...
7) Als extraatje, plaats ook een soort mechanische voorfilter voor de biologische filter (na de uv), eentje die makkelijk te spoelen is (zeef, vortex, kan zelfbouw zijn). Het spaart je een hoop onderhoud en de waterkwaliteit zal er alleen maar beter op worden.
Kortom, elke vijver krijg je algenvrij en kan je gezond houden. Het kost een beetje moeite en een beetje experimenteren kan geen kwaad 😎
grtjs,
Werner.
Ik ga even verder bouwen op deze goede tips van Werner, met mijn eigenzinnige kijk op de zaak
Originally posted by werner
1) Koop een uv lamp van min. 25 watt en zet deze voor je filter. Nog beter is om 2 tot 3 watt per 1000l water te hebben
Ok dit kan je doen, de meeste doen het ook want het garandeert je zweefalgen-vrij water, toch hoeft het niet noodzakelijk met de manier van vijveren hier vooropgesteld. Lampen kosten energie en een aankoopsom wat mooi uitgespaard kan worden als je wat natuurlijker gaat vijveren. De opstart zal wat moeilijker verlopen om het water algenvrij te houden maar met wat geduld en de juiste visbezetting, opbouw, beplanting ed.. komt alles in orde! Zelf heb ik ook geen UV.. ik vind algen het perfecte buffersysteem voor mijn vijver. Mijn water is helder tot de bodem, doch in mijn panty (voorfilter :D) vind ik algen terug. Ook een klein tapijtje draadalgen bevindt zich op de randen van de vijver. Ik hoef me geen zorgen te maken om ammonia of nitriet pieken, die worden onmiddellijk opgevreten door de algen. Nitraat en fosfaat gehalte is nagenoeg nul (dank u algen). Maw waterkwaliteit optimaal en stabiel. En de vissen houden er een hapje aan over. Mijn pomp mag gerust uitvallen, in de koivijver zelf zullen mijn vissen niet onmiddellijk omkomen aangezien de hele “bak” eigenlijk een buffertank is (naast algen ook een weinig planten en een bodem vol bacteriën + al het andere microleven in de vijver). Hierbij geen ode aan mijn vijver, maar even vermelden dat je dus inderdaad perfect kan gaan biologisch vijveren met koi.
Originally posted by werner
2) plantenfilter :
voor de bouw zeker goed informeren op voorhand! Het magazine “mijn vijvertuin” had in haar eerste en recent verschenen boekje een prachtig artikel over de bouw van een downflow moerasfilter.
Originally posted by werner
4) Het water moet max. om de 2 uur door een filter lopen..
in feite zit daar geen echte waarde op gekleefd. Het mag gerust (zelf liever) 4 keer in een uur heel de vijverinhoud door een filter pompen doch om economische redenen komt men op het compromis van +/- om de 3 u 1 keer al het water door het filter. In mijn koivijver loopt het water 1 keer om de 10u door het filter, toch is het water helder. Hangt weer af van hoe je de vijver aanpakt en elke vijver is anders.
Originally posted by werner
Als je echt biologisch wil werken kan je best ook regelmatig bacteriën toevoegen
Niemand houdt je tegen dit te doen natuurlijk.. In dit systeem van vijveren vind ik het toevoegen van de fameuze nitrificerende (of aanverwante produkten) bacteriën zinloos omdat die de vijver volgroeien en er een overvloed aan buffersystemen aanwezig zijn. Slibvreters kunnen nuttig zijn doch ook hier heel wat controversen en systeemafhankelijk (zie verder)
Originally posted by werner 7) Als extraatje, plaats ook een soort mechanische voorfilter voor de biologische filter
Dit is meer een noodzaak dan wel een extraatje bij upflow moerasfilters. Dat bakje geschikt voor 5000 liter water voldoet niet maar kan in combi wel gebruikt worden evt. Ik zou persoonlijk een zeef aansluiten in zulk systeem (vòòr de drainagebuizen in het moeras). Goedkoper werk je door met een moeras te werken waar de drainagebuizen het gefilterde water opvangen via een aangesloten vertikale buis (downflow). Van hier pomp je dan water naar de beekloop of zo. (zorg voor goede watercirculatie). Mocht je een pomp hebben van 5000l/u voldoet die zeker en vast.
Als je werkt met de zeef zal je merken dat je een pak vuil uit het water haalt, dat is in feite beter dan met het downflow systeem te werken waarbij het slib zich in de vijver opstapeld en afgebroken wordt. Dit laatste vereist dus meer plantengroei om het voedingsoverschot op te vangen. In dat geval kunnen slibvreters ook wel nuttig zijn vind ik.
Verder..
Zorg voor een moeraszone van minstens 10% vijverinhoud.
Op de bodem van het koi-deel raad ik aan om ook substraat te leggen ipv grind of coccoliethenkrijt. Verder een juiste viskeuze (geen groot nakomenlingenverwekkers) en aangepaste beplanting en je bent zeker op goede weg! Vergeet wel niet dat het een jaar of 2 duurt alvorens de boel echt goed in evenwicht begint te komen. Doch dit wil niet zeggen dat het water daarom groen gaat kleuren in het begin!
Originally posted by werner
Het kost een beetje moeite en een beetje experimenteren kan geen kwaad
Helemaal mee eens!! 😉
Mvg, Timpie
Heren bedankt voor de reacties, wat raden jullie aan voor de plantenvijverkant, welke bodem moet ik daar voor gebruiken.
Ik las op de site van Ada Hofman, dat je er net zo goed niks op de bodem kunt leggen, en de planten gewoon in potten er inzetten, ervaringen?
Het moerasfilter, wordt ongeveer eenvijfde-deel van de vijver, afgescheiden door een dammetje.
Wil het moeras tweederde deel vullen met grind, moet daar ook vijveraarde ofzoiets bij in, of ook hier de planten in mandjes/potten.
Hier voor wou ik een pomp gebruiken van ongeveer 1200 l/pu.
Het volgende deel wan volgt is de planten vijver, deze wordt iets meer als de helft van de van de resterende vijver.
Deze wordt beplant met veel Fonteinkruid, en wat Lelies.
De Koi-kant, komen de pompen in, voor het moeras-filter, en het bio-filter die uitmond in de planten kant.
De pomp voor de beekloop wordt iets van 2500 l/pu.
Zo moet het wel circuleren.
Wat bedoelen jullie met het "voorfilter"
Bedankt nogmals voor de reacties, Kootje.
Originally posted by kootje
Werner en Timpie bedankt
Graag gedaan.
Moest het toch niet lukken op deze manier, dan zal je waarschijnlijk met rode wangen terugdenken aan mijn antwoord.
Gniffel,
Charles, wet van het vijveren nummer 1 - een grotere filter kan nooooooooooit kwaad ! Voila, schrik voor rode wangen moet ik ook al niet meer hebben 😀 😀 😀
grtjs,
Werner.
Originally posted by werner
... een grotere filter kan nooooooooooit kwaad...
Vandaar dat bij mij het filter van mijn vijvertje om en bij een inhoud heeft van 10.000 liter (op een totale watermassa van 55.000 liter).
Helder is mijn vijver echter niet, maar wel.... kristalhelder tot op 220cm diep:D 😀 😀
Hi Kootje,
Nog een paar reacties op de bijkomende vragen;
Substraat op de bodem; het voordeel is dat er zich in het substraat ook bacteriën vasthechten die het slib en schadelijke stoffen afbreken (je vijver wordt voor een deel filter). Er zijn echten een paar nadelen; (1) substraat kan scherpe kanten hebben en de Koi gaann er zeker tussen wroeten. (2) Het substraat ligt ook niet stil, door de stroming in de vijver en bruuske bewegingen van de grote vissen gaat het zich ophopen op bepaalde plaatsen en komt de folie in andere delen van de vijver terug vrij. (3) In deze dikke laag substraat gaat zich dan toch weer vuil ophopen. De laag substraat zou dus nergens dikker mogen komen te liggen dan een 5-tal cm. Ik zou geen grind nemen; daar kunnen zich geen bacteriën in vastzetten, je krijgt dus met de bodembedekking alle nadelen van hierboven, maar niet het voordeel. Lavasteentjes is blijkbaar een goedkoper alternatief, maar let op de scherpe kanten en zorg dat ze goed gewassen zijn (alle zwavel moet er uit gespoeld zijn!!).
Als ik mijn vrouw ooit zover krijg dat is de vijver mag heraanleggen gebruik ik een bodemdrainage... maar dat ding leg je natuurlijk niet in 1-2-3 in een bestaande vijver.
Een voorfilter is een mechanische filter die het grove vuil uit het water haalt voordat het in de biofilter of moerasfilter komt. Afhankelijk van het type haalt die er enkel bladen, takjes, etc uit, maar de fijnere zeefmodellen (zouden) zelfs algen uit het water kunnen filteren. Door het grove vuil uit het water te halen belast je het biologische gedeelte van de filter minder en zorgt er ook voor dat de achterliggende filters minder snel dichtslibben of verstoppen. Kijk even naar deze thread voor de verschillende types:
https://www.pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?s=&threadid=1800
grtjs,
Werner.