een goede dag, ik wil een nieuwe vijver aan gaan leggen die 50 cm boven de grond uit steekt(muurtje). de vijver wil ik waterdicht maken met ecolan vijverrubber welke ik niet in het zicht wil zien. het wateroppervlak wil ik op 20 cm van het hoogste punt situeren en de overloop van de moerasfilter op 10 cm van het hoogste punt. wie kan me vertellen hoe ik het rubber uit het oog kan onttrekken. ik vindt grindfolie of van die kokosmatten niet mooi ,vandaar.
Azobe houten latten is misschien een oplossing
hoi azobe houte latten, nog nooit van gehoord. heb je hier een voorbeeld van.
gr
Hey carros,
Ik lees hier net dat je Ecolan rubber gaat gebruiken. Vanwaar deze keuze?
Om je vijverfolie te verstoppen kun je eventueel bankirai gebruiken. Heb ik ook gedaan.
gr
Koen
Inderdaad bankirai gaat ook. Wat ook mogelijk is , is de folie bedekken met begroeiingsmatten en deze met planten laten dichtgroeien.
Wanneer je met een houten boord werkt is het van belang een houtsoort te kiezen die naast lange levensduur ook stabiel is.
Bangkirai is misschien goedkoop maar is een houtsoort die ondanks zijn afkomst gaat vervormen.Het heeft natuurlijk ook veel te maken met de kwaliteit.Onder dezelfde benaming van houtsoorten worden naast de kwalitatieve soms ook minderwaardige partijen verkocht!Deze leiden tot scheluw trekken enz...
Voor houtsoorten met voldoende levensduur zijn de betere tropische soorten uiteraard de toppers.
Voorbeelden:Afzelia;merbau;meranti.
Afzelia is uiteraard de topper.
Merbau is identiek maar duft"bloeden" en daardoor lelijke vlekken nalaten.
Meranti is lichter en alleen de goede kwaliteit kan in aanmerking komen!
Ook Azobe is een goed alternatief zoals De Rie schreef!
Daarnaast kan ook een boord in natuursteen mooi zijn bvb arduin!
ik denk dat ik toch voor een steensoort . op een andere site heeft iemand me verteld hoe je het oplost met natuurstenen die je vast metselt en dan afwast van eventuele zuren.ik kies hiervoor omdat dit een oplossing is die voor een langere tijd zonder onderhoud is. toch bedankt.
maar hier een andere vraag, ik lees veel dat lava niet goed zou zijn als filtratie en dat je beter een substraat kunt kiezen of gebakken klei korrels. dit is voor zowel mijn zelfbouw 3 kamer filter en het moeras filter +- 1000 liter. wat is jullie ervaring en mening hierover.
gr carros
Ik zou opteren voor substraat. Maar maak dat het gemakkelijk te verwijderen is bv door het in zakken te verpakken. Wat hiervoor heel goed bruikbaar is zijn die losgeweven aardappelzakken. Hier kan het water goed door en op deze manier kan je het substraat indien nodig gemakkelijk verwijderen.
Maak ook zeker een aflaat per filter compartiment zodat je het vuil dat eventueel op de bodem zal bezinken vlot kan wegspoelen. Leg daarom het substraat minstens een 10 cm boven het bodemvlak door gebruik te maken van een rooster of iets dergelijks.
En probeer ook om een extra beluchting te voorzien. Op deze manier kan je de filter later goed beluchten hetgeen de bacterieele werking zal bevorderen.
Gr Bouleke
Dit is de afboording van mijn oude vijver na 2 jaar(Bangkirai)
Dit is de afboording van de nieuwe vijver (arduin)
Dit zijn de bewoners:
Dit is de plantenvijver met wervelbedfilter
hallo etienne,
je hebt een grandiose vijver, echt waar. mooie vissen. ik ben wooral onder de indruk van het moeras filter. kun je me zeggen hoe je dat wervelbedfilter hebt gemaakt en hoe het precies werkt, en wat de voordelen er is. om over het lava terug te komen, heb ik mailtjes gekregen dat lava toch goed is en dat vijversubtraat hetzelfde is maar een stuk duurder.
gr carros
Een goede filter bestaat uit een mechanische en een biologische filter.
De mechanische filter haalt alle vaste deeltjes uit het water.
De biologische filter zet giftige stoffen die door de vissen gemaakt worden om in niet giftige.
Een mechanische filter kan met een zeef; zandfilter; lava; grind; vortex gemaakt worden.
Een bio-filter werkt met bacteriën deze zorgen voor de omzetting van ammonia naar nitriet en dan naar nitraat.Ammonia zijn zeer giftig ,nitriet iets minder en nitraat is slechts toxisch bij grote hoeveelheden.
Voor die bacteriën moet je twee dingen voorzien
zoveel mogelijk oppervlakte waar ze zich op kunnen zetten en
zoveel mogelijk zuurstof.
Lava heeft door zijn structuur veel oppervalkte evenals substraat.Beide werken ook als mechanische filter.
Nadeel echter is dat de zuurstof moeilijk in voldoende mate kan aangebracht worden en dat dergelijke media na verloop van tijd dichtslibben. Het reinigen ervan is zeer moeilijk en vergt heel veel werk.
Een Wervelbedfilter is een bak gevuld met water en Kaldness. Onderaan ligt een zuurstofsteen die heel veel lucht in het water brengt met een stevige luchtpomp. De kaldness zijn polypropyleenstukjes met een speciale vorm die lichter zijn dan water en drijven. Door hun vorm hebben ze 10-tallen keer meer oppervlakte dan de klassieke dingen.
Onderaan wordt het water ingepompt en samen met de lucht gaan ze door de constant bewegende kaldness waarop zich beetje bij beetje hele kolonies bacteriën gaan vestigen .Deze zorgen voor de chemische zuiverheid van het water.
Als ik tijd heb zal ik in de komende dagen een tekeningetje doorsturen zodat je een beter idee hebt hoe het werkt!
Beste wensen!
misschien is dit een stomme vraag,maar, als ik in mijn tweede bak 3 m2 japansematten plaats en de laatste bak van het filter een hoeveelheid lava stop met in beide luchtbollen (hy blow 60 voor samen) zou dit ook werken. en van het filter af wilde ik een moerasfilter plaatsen met een kelder die een eventuele vuildrain heeft voor de grote schoonmaak. de lava plaats ik op een rooster wat een inhoud zou moeten hebben van ongeveer 800 liter(lava).
ik ben de vijver nog aan het ontwerpen dus ik sta voor alle mogelijkheden/oplossingen open.
op de foto zie ik geen filterinstallatie. is deze in de grond verwerkt of werk je alleen met het wervelbedfilter. ik vraag dit ivm het filter dat ik aan het maken ben (grafitatie) en deze op het vloeistofmiveau moet liggen, maar eigenlijk zou ik hem hetliefst in de grond uit het oog willen onttrekken.
gr carros
Ik werk pompgestuurd omdat mijn vortex (2m diameter met drain ) in de berm naast de vijver verwerkt zit. daarachter zit een planten filter en dan wat je op de foto's ziet. Vortex en oude plantenfilter waren reeds aanwezig bij mijn vorige vijver.
Zuurstofbol onder de lava zal zeker helpen maar kaldness heeft veel meer beschikbare oppervlakte en wordt door de voortdurende beweging veel beter bevoorraad van zuurstof. Wat je vraagt is echter mogelijk!
carros wrote: hallo etienne,
je hebt een grandiose vijver, echt waar. mooie vissen. ik ben wooral onder de indruk van het moeras filter. kun je me zeggen hoe je dat wervelbedfilter hebt gemaakt en hoe het precies werkt, en wat de voordelen er is. om over het lava terug te komen, heb ik mailtjes gekregen dat lava toch goed is en dat vijversubtraat hetzelfde is maar een stuk duurder.
gr carros
kwaliteit kost geld, gletsjerrock (=substraat) is wel degelijk beter dan lava en wel om 3 redenen:
-het heeft een veel grotere aanhechtingsbasis voor bacteriën
-het verbrijzeld niet (wat lava wel doet, dit is de reden waarom je na verloop van tijd lava moet bijvullen)
-het slibt veel minder snel dicht (of zelfs niet)