zoals jullie al gelezen hebben ga ik mijn vijver bovengronds aanleggen
4,00m x 1.50m x 80 cm,nu is mijn vraag hoe zou ik hem het beste opbouwen en met welke matrialen ,beton ,betonblokken,assestenen ook hoe dik dat mijn muurtje moet zijn inverband met de waterdruk.moet er wel bij zeggen dat de vijver volledig vrij staat geen muur om tegen aan te bouwen.
is het ook noodzakelijk dat de vijver zon moet hebben want daar waar ik mijn vijver ga plaatsen denk ik dat daar geen zon op komt ook voor de temperatuurverschillen in de winter mijn vijver komt op de koer achter mijn huis te staan volledig uit de wind is dat ook goed voor in de winter
bompa7854 wrote: zoals jullie al gelezen hebben ga ik mijn vijver bovengronds aanleggen
4,00m x 1.50m x 80 cm,nu is mijn vraag hoe zou ik hem het beste opbouwen en met welke matrialen ,beton ,betonblokken,assestenen ook hoe dik dat mijn muurtje moet zijn inverband met de waterdruk.moet er wel bij zeggen dat de vijver volledig vrij staat geen muur om tegen aan te bouwen.
is het ook noodzakelijk dat de vijver zon moet hebben want daar waar ik mijn vijver ga plaatsen denk ik dat daar geen zon op komt ook voor de temperatuurverschillen in de winter mijn vijver komt op de koer achter mijn huis te staan volledig uit de wind is dat ook goed voor in de winter
ja dat kan geen kwaad dat er geen zon en wind aankan, zo kan 1 je water niet groen worden en 2 geen bladeren en ander vuil de vijver vervuilen. Neem betonsteen voor het opbouwen van de vijver en zorg voor een goede fundering
Ikzou wel zon in de vijver laten aangezien je planten dan beter groeien tenminste als je planten in je vijver doet
Succes met je vijvert
henry wrote: Ikzou wel zon in de vijver laten aangezien je planten dan beter groeien tenminste als je planten in je vijver doet
Succes met je vijvert
de temperatuur van het water is meer doorslaggevend voor de vijverplanten dan de zon. Als het water bijv 5 graden is en de zon schijnt er iedere dag op ga je toch geen groei kennen
greets
Pietje wrote: de temperatuur van het water is meer doorslaggevend voor de vijverplanten dan de zon. Als het water bijv 5 graden is en de zon schijnt er iedere dag op ga je toch geen groei kennen
greets
Ja inderdaad maar naar mijn weten is veel zon=hogere temperatuur van het water
Ik zou daarom niet kiezen voor een vijver volledig in de schaduw en naar mijn smaak oogt het ook ietwat minder als alles in de schaduw staat maar goed dat is mijn mening
je hebt natuurlijk ook gelijk, maar die theorie gaat ook niet helemaal op, vandaag is het ook een prachtige dag met veel zonneschij en azuurblauwe hemel, maar ik zie het water vandaag toch geen 25 graden halen 🙂
Nee klopt het gaat ook niet zo snel tenminste bij mij niet zag net dat de watertemperatuur nu 14 graden is maar wordt het een paar dagen 26 graden dan stijgt de watertemp mee
Was ook niet goed als het zo snel zou gaan teveel schommelingen
Maar feit blijft vijver beter aan leggen in de zon dan in de schaduw
Pietje wrote: de temperatuur van het water is meer doorslaggevend voor de vijverplanten dan de zon. Als het water bijv 5 graden is en de zon schijnt er iedere dag op ga je toch geen groei kennen
greets
Onthoud dan 1/3 van een vijver in de schaduw moet liggen dit kan door een boom boven de vijver (afraden ivm blad val) of door waterlelies