Forum
hallo allemaal
wij zijn bezig met een koi vijver , deze wordt zown 5.50 bij 2.50 en 1.50 diep, waarvan een deel boven de grond,
We zijn lang bezig geweest met graven graven en nog eens graven,
er lag veel puin in de grond van de tuin, maar goed het gat zit er.
gister hebben we een betonnen vloer gemaakt, maar deze is nog niet vlak. Die gaan we nog egaliseren.
mijn vraag is, hoe dik moet de betonnen vloer zijn voor dat we gaan egaliseren.
verder weten jullie misschien ook welke stenen we het bestes kunnen gebruiken voor de muur te bouwen,. gasbeton? of celbetonblokken?
ik zie op het internet zoveel verschillende dingen, ik weet het niet meer.
mvg
evelien
Hoi Evelien,
Ongeveer 15-20 cm met een betonnet om het geheel te verstevigen. Let wel dat je een fundering moet voorzien op de bouwlaag (harde zavel) om later de muren op te plaatsen. Het ebtonnet doorleggen tot in de fundering waraop de muren komen te staan !!! Om één geheel te verkrijgen.
Best mogelijk dat je betonvloer op 1,5m diepte ligt maar dat de bouwlaag zich dieper bevindt.
Van zodra de vloerplaat pas ligt kun je starten met het optrekken van de muren.
Er is maar één soort stenen dat geschikt is voor het optrekken van koivijver muren en dat zijn volle betonblokken van 14 cm breed, 29 cm lang en 19 cm hoog. Er bestaan ook versies van betonstenen die binennin open zijn. Deze zijn bedoeld om er beton achteraf in te gieten, met een betonpomp bvb.
Op bijgevoegde foto ziet u de betonblokken van 14x29x19
Beton kan het contact met grondwater en grond weerstaan. Andere (zachtere stenen) zijn niet geschikt om verwerkt te worden in de grond.
Er bestaan ook minder brede betonblokken, van 9 cm breed maar die zijn niet geschikt. Deze kunnen niet voldoende weerkracht bieden, zeker niet bij lange muren.
Van zodra vloerplaat en betonmuren staan kun je starten met egaliseren. De muren uitbezetten met een dunne, goed klevende mortel. Wanneer je gebruik gaat maken van bodemdrains plaats je die nu op de vloerplaat. Vooraleer je de muren optrekt plaats je best de buizen op voorhand anders heb je kapwerk.
Nu moeten we de bodem conisch gaan maken zodat vuil naar de bodemdrains toe kan.
Hiervoor kan je stabilisé' aanwenden. Op deze stabilisé kun je nu ook een laag mortel aanbrengen om te egaliseren. Na uitdrogen kunt u polyesteren of folie aanbrengen.
We spraken van een vlakke betonnen vloerplaat, daarop bovemdrains en verder de bodem conisch maken en uitvullen met stabilisé.
Dit is ongetwijfeld beresterk en dé aangewezen methode wanneer de ondergrond niet zo sterk is.
Er bestaat nog een manier en dat is eerst de vijver uitgraven en de bodem reeds op voorhand conisch maken, bodemdrains en buizen voorzien en daarop een betonlaag gieten. Ook hier weer fundering voorzien voor de muren.
In de tweede methode zal minder beton (en stabilisé voor uitvullen) nodig zijn. Ideaal voor als je in ene gebied woont met sterke ondergrond (zavel).
Ik hoop dat mijn uitleg wat duidelijk is.
okee bedankt voor de info, we gaan snel weer aan de slag