The Pond Library

Vraag en Antwoord

Ubbink vijverfilter...

Ubbink vijverfilter Filtramax 9000 plus-set met 9 w

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
3,882 Bekeken
TheOman
(@theoman)
Lid
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Topic starter  

Goeden avond,

Ik ben bezig om mijn huidige vijver te gaan veranderen van een voor gevormde bak naar een eigen vorm vijver.

De afmeting zoals nu in de planning is zal worden:
Breedte 250cm x Lengte 300cm x diepte 100 a 120cm

Nu kom ik de Ubbink vijverfilter Filtramax 9000 plus-set met 9 w pomp tegen (zie link hieronder).

Is er iemand die ervaring met deze systemen heeft?
Ook krijg ik van mijn buurman te horen om dit niet te doen, reden nog niet gehoord.

Planten komen er in (niet te veel), vissenbestand zal worden goudwinde, goudvissen en misschien een enkele steurtje.

Of hebben jullie tips welke ik anders zo moeten aanschaffen.

Technische gegevens:
Filtramax 9000 PlusSet

Afmetingen filter in cm : (H x B x D) : 43 x 55 x 38 cm
Inhoud filter in liter : 28
UVC-vermogen in watt : 9
Pomp : Powermax 3200Fi
Pompvermogen in watt : 68W
Circulatievermogen pomp : 3350 l/h
Verbindingsslang pomp-UVC-filter : 1 x 3m /32 mm
Ingang universele opening : 19-40 mm
Uitgang : 1 1/2'' x 50/40 mm
T-stuk : 40 x 40 x 40 mm
Slibafvoerkraan : 2x
Zak met zeoliet : 1x (1,8kg)
Filtermat blauw : 1x
Filtermat zwart : 2x
Zak met filtersubstraat : 1 x (3kg)
Afvoerslang incl. slangklem : 1m x 40 mm

EDIT:
Zie net dat ie in de verkeerde rubriek/topic gepost is.
Moet naar :
https://www.pondlibrary.com/ned/forum/forumdisplay.php?f=2

Bijgevoegde bestanden

Citeren
waterbeest
(@waterbeest)
Lid
Deelgenomen: 14 jaar geleden

Heb even snel gekeken maar vind het aan de krappe kant. De ongeschreven regel is om al het vijverwater in twee uur gefilterd te hebben, dit is echter wel voor koi vijvers dus dit kan nu wel wat minder zijn. De vijver wordt zo'n 7000 liter als ik het goed lees, en nog meer als het dieper gaat dan 1m, de pomp wordt vermeld als 6700 liter per twee uur. Dit is echter vaak minder door de opvoer hoogte en lengte buizen/slangen. Verder vind ik ook 9W UV erg aan de krappe kant. Maar omdat er dus geen koi in komen zou het misschien allemaal net gaan, maar allemaal wel erg op het randje. Verder is de kans best groot dat er toch ooit koi in gaan komen, veel vijver liefhebbers krijgen uiteindelijk toch de kriebels en dan is deze set niet meer voldoende. Ik heb dit nog niet bij deze set uitgezocht maar vergelijk ook even de wattages met andere (eco) pompen over het stroomverbruik, zelf heb ik dit namelijk ooit niet gedaan waardoor ik elke maand een hogere elektriciteit rekening heb. Met deze kosten had ik uiteindelijk beter een duurdere maar zuinigere pomp kunnen kopen.

Edit: even snel gekeken en rekensommetje gemaakt: ik zie soort gelijke pompen met dezelfde capaciteit voor ong. 20W minder. 20W is 0,02kW. 0,02kW x 24 uur (dag en nacht aan) = 0,48kWh per dag. 0,48kWh x 365 (jaar) = 175,2kWh per jaar. 175,2kWh x €0,21 (prijs op dit moment) = €36,80. Dus als een pomp 20W minder verbruikt bespaar je op een jaar €36,80. Hoe meer capaciteit een pomp nodig heeft hoe meer er bespaard kan worden door de eco pompen te gebruiken dus zeker de moeite waard om goed op te letten.

BeantwoordenCiteren
TheOman
(@theoman)
Lid
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Topic starter  

Ok, dat is duidelijke taal.

Aan te raden is dus een eco pomp van minimaal 12.000 liter circulatie.

dan gaan we zeker even verder op onderzoek.

Txs voor de snelle reactie, waterbeest!!! 🙂

Gr,
TheOman

Heb even verder gekeken en kom nu uit op de volgende filter systeem.

OASE BIOSMART SET 20000
Wordt geleverd inclusief Aquamax Eco 5500 pomp, 18 Watt UV-C voorzuiveringsapparaat en 9 filtersponzen.
Lengte 920 mm
Breedte 580 mm
Hoogte 480 mm
Nominale spanning 220 - 240V / 50 Hz
Vermogensopname 18 W
Lengte stroomkabel 5 m
Garantie 2 jaar
UVC vermogen 18 W
Aantal filtersponzen blauw 4 ST
Aantal filtersponzen rood 4 ST
Aantal filtersponzen groen 1 ST
Aansluitingen ingang 3/4",1",1 1/4",1 1/2"
Aansluitingen uitgang DN 70
Aansluitingen vuiluitgang 2”
Geschikt voor vijvers tot max. 20 m³
Geschikt voor vijvers met visbestand 10 m³
Geschikt voor vijvers met kois* 5 m³

BeantwoordenCiteren
waterbeest
(@waterbeest)
Lid
Deelgenomen: 14 jaar geleden

Oase is in ieder geval een merk wat zich bewezen heeft prima te werken, ze geven ook netjes aan voor hoeveel m2 vijvers het geschikt is en meestal langere garantie op de spullen. Zoals je ziet zijn Koi een zware belasting op een vijver, deze set zou nog te klein zijn indien er Koi in de vijver zouden komen. Het lijkt me echter prima geschikt voor de normale vis vijver. En de pomp heeft meer capaciteit dan de vorige en is nog steeds zuiniger.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.