The Pond Library

Vraag en Antwoord

turfblokken

Lid
Topic starter

Hallo Allemaal,

Ik heb van een kennis gehoord dat je de vijverrand kunt afwerken met turf blokken.

mijn vijverrand bestaat uit folie welke over een vlakke plank is getrokken.

hoe kan ik nu turfblokken vast aan de rand maken en kan ik hierin enkele oeverplanten zoals gele dotter planten.

Of plakt turf zodra het nat is.
Wie kan mij hierin wat advies geven hoe de werkwijze met turfblokken is.

Maar als je de vijverrand afwerkt met turf, zakt dan je PH niet ?

Mijn vijver is ca 2500 liter.

Dank U voor de reacties

mic
Lid

hallo anita ,

Ik heb horen vertellen dat turfblokken zich aan elkaar zuigen van het moment ze nat worden . Misschien kan je die eigenschap gebruiken om één geheel te maken van je oever en op die manier dan stevig genoeg is dat ze 'vast' ligt .

Het veranderd inderdaad je waterwaarden negatief maar weet niet precies dewelke . Er zijn ongetwijfeld andere leden op dit forum die je daar meer kunnen over vertellen .

mvg
Mic

Lid Admin

Turfblokken hebben inderdaad de eigenschap de pH (zuurtegraad) neerwaards te beïnvloeden. Dus maakt het water zuurder.

Leg nooit een vijverrand met turfblokken aan als de vijver al volledig gevuld is met water want ze drijven gewoon weg.
Plaats de turfblokken op een droge vijverrand en laat nadien het water een beetje stijgen zodat de tufblokken zich kunnen volzuigen. Hoe meer waer ze toch zich genomen hebben hoe zwaarder ze worden en hoe meer water je kunt bijvullen. Van zodra de turfblokken volledig verzadigd zijn zullen ze niet meer wegdrijven.

Leg de tufblokken altijd op een brede rand anders rollen ze de vijver binnen door druk van de oeverplanten of tuingrond achter de tufblokken.

Turfblokken leg je voor de stevigheid best niet in de lengterichting maar in de breedterichting. Vooral om te voorkomen dat de turfblokrand na verloop van jaren wegzakt of verschuift.

Turfblokken mogen nooit in rechtstreeks contact staan met de tuingrond achter de vijver want de tuingrond (droge grond in de zomer) zal gewoon het water uit de turfblok zuigen dus extra verlies van water. Besteed dus aandacht aan een goede folie of polyesterrand achter de turfblok (tussen turfblok en tuingrond)

Ook planten die naast de vijver staan (oever en/of moerasplanten) en in de turfblokken groeien is mooi maar ook via deze weg kan extra vijverwater onttrokken worden.

Lid

Hoi,
Turf is naast verzuurder ook ionenwisselaar dus je pH en KH gaan omlaag. Nog een onprettig (?) weetje is dat het water bruin kleurt.
Nu ja, de eerste twee zaken zullen na verloop van tijd deze werking stoppen.. over de kleur weet ik niet of dat blijvend is? Je kan wel met actief kool het bruine eruit filteren.
Dus als je de vijverrand met turfblokken echt mooi vind kan je dat zeker toepassen je moet alleen wat rekening houden met de aspecten die er bij komen. Ik gebruik turf in mijn aquarium om het water lichtzuur en lichtbruin te houden wat in mijn geval dus een gewild effect is.
mvg, timpie

luke
Lid

ongeveer de helft van mijn oever is met turfblokken gemaakt. Heb geen last van "bruin" water. Mijn oever ziet er heel natuurlijk uit want na verloop van tijd groeien er naast de planten die je er zelf inzet ook spontaan andere mossen,... op. Volgens mij een aanrader!

Lid

Bij mij is het net als bij Luke, een stuk vijverrand afgewerkt met turfblokken die na een tijdje een natuurlijke overgang naar de oever vormen.
In de eerste weken was het water iets bruin gekleurd maar dat was rap weg. Ook de waterwaarden blijven constant goed.

Lid
Topic starter

Alvast erg bedankt voor de ideeen, heb inmiddels een zak
met 6 turfblokken gekocht bij het tuincentrum.

Ik ga het zeker proberen, maar hoe zit het nou met afmetingen
want de hoogte zal zeker niet kloppen.

Als de turf nat wordt is deze dan te vormen of moet ik als de
de turf boven de folie uitkomt deze afsnijden.?

Zit er overigens nog enig verschil in de turfblokken?

Alvast weer mijn dank voor enige inbreng in deze.

Anita

luke
Lid

je kan ze wel snijden maar ik vind dat je ze toch best in zijn geheel gebruikt. Je moet eigenlijk een soort plateau hebben waar je ze op kan leggen. Je kan ze ook best in de breedte leggen. Met 6 blokken kom je dus niet echt ver. success!!

Ik had van vrienden begrepen dat door gebruik van turfblokken meer verdamping van water ontstaat.
Is dit zo ? Graag jullie mening.

Rik

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.