Forum

planten

Lid
Antwoord: 67
Topic starter

ik heb een vijver van 7500l.rondom zijn er oeverplanten geplaatst. ik heb 2 waterlelies in grote manden op 1m diepte, en 1 lelie op 40cm. er staan ook enkele andere planten op 40cm. ik trek water met een aquamax 5500 door een uv straler naar een 3kamer filter.vandaaruit gaat het water door een moeras en met een klein watervalletje van 25cm hoog terug de vijver in. het moeras staat ook vol met planten. maar er is bijna geen enkele plant die groeid,ook niet in het moeras. ik heb een hele massa zuurstofplanten (hoornblad)maar na 1a2 weken waren die allemaal naar de bodem gezakt en die liggen daar nu onder het stof. ik heb mijn waterwaarden laten testen en naar het schijnd is alles in orde.weet er iemand waarom ze niet willen groeien.alle planten zijn geplant in substraat of kiezel.1 lelie is geplant in lelieaarde met kiezel erboven op. mijn vijver is aangelegd van vorig jaar in april:(

Lid
Antwoord: 25

Ach, hoornblad is prachtig, maar doet het bij mij ook absoluut niet.
Waterpest wel. Daarvan gooi ik elke week wel een emmertje weg omdat het anders teveel wordt.

Maar ik hoor je niet over vissen. Er moet voor de waterplanten vanzelf wel startvoedsel zijn. Op leidingwater doen ze het absoluut niet. Pas op met voedingtabletten, want alg lust het ook.

Lid
Antwoord: 584

Hoornblad houd van kalkrijk water, in te zuur water verslijmt hij.
Probeer eens met tussendoor wat maerl bij de planten te strooien, dit is een natuurprodukt en nog goed voor de vijver ook.

Lid
Antwoord: 67
Topic starter

er zitten 20 vissen tussen 10/15cm.waaronder 9 goudwindes-3goudzeeld-3schubinking-3goudvissen-2komeetstaarten.
ik heb een hoop hoorblad in een vat van 200l met vers leidingwater gedaan. de planten zijn ook naar de bodem gezonken maar ze krijgen overal mooie nieuwe takjes van al zo'n 5cm,en dit in 10 dagen. er moeten ook eieren op de planten gezeten hebben want er zwemmen kleine visjes rond.ik had nog een stapelbak van 20l met zeer groen water daar heb ik ook enkele hoornbladplantjes in gedaan en nu is dit water helder met ook kleine visjes.de vissen in de vijver zien er wel mooi en gezond uit