The Pond Library

Vraag en Antwoord

Nieuwe vijver

4 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
3,640 Bekeken
padde
(@padde)
Lid
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Wij willen volgend jaar/over 2 jaar een nieuwe vijver beginnen, dit keer willen we het graag groots en goed aanpakken... Het plan ligt dan ook om van onze 6 kuubs vijver een 25 kuubs vijver te maken. Uiteraard willen we gaan werken met bodemdrains, onderwater uitvoer e.d. Heeft iemand nog tips en truucs voor we beginnen? We willen graag overal rekening mee houden zodat we het nu dan ook echt in orde hebben...

Grtz.

Citeren
eddy keijzers
(@eddy-keijzers)
Lid
Deelgenomen: 14 jaar geleden

Het is altijd moeilijk zo tips te geven, maar als je hier veel leest en je ideeën hier plaatst komen de tips vanzelf.

BeantwoordenCiteren
waterbeest
(@waterbeest)
Lid

Hee Padde, dat gaat een leuk project worden. Ben nu al benieuwd dus hou ons goed op de hoogte 🙂 Misschien een idee om een plattegrond/doorsnee tekening te maken zodat we beter zien wat de bedoeling is. Het enige wat ik nu kan bedenken is om goed op te letten met de ondergrondse buizen zodat er zo min mogelijk bochten in zitten om de waterflow zo goed mogelijk te houden.

BeantwoordenCiteren
mathenpeggy
(@mathenpeggy)
Lid

Mooie plannen, denk dat we het hier over een koivijver hebben, gezien de inhoud.... Ik denk dan ook dat je geen beginner bent en al enige kennis hebt. Mijn advies zal dan ook denk ik meer een bevestiging voor je zijn.

Als eerste, plaats niet teveel bodemdrains. een bodemdrain kan makkelijk 15 m3/uur verwerken, je kunt dan ook beter minder drains plaatsen die elk veel doorstroming hebben dan veel drains met weinig stroming en een verstoppingsrisico als gevolg.

Investeer als eerste in een goed filtersysteem, bereken je filtersysteem ruim.
Een koivijver wordt in de regel snel overbelast door teveel of te grote vissen te plaatsen, dus extra capaciteit is geen overbodige luxe. Zonder goed filter heb je immers geen gezond systeem voor je kostbare vissen straks.

Maak een goed plan van wat je wilt qua vijver, een duidelijk ontwerp en denk even goed na hoe je de leidingen kunt leggen naar je filter toe.
Als je hier goed over nadenkt kun je vaak de leidingen met minimale bochten leggen wat de doorstroming en opbrengst van je pomp alleen maat ten goede komt.
In mijn retour leiding heb ik maar 1 x 90 graden bocht zitten, geen opvoerhoogte dus nauwelijks weerstand, maximale stroming van de pomp.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.