The Pond Library

Vraag en Antwoord

Nieuwe vijver

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
2,050 Bekeken
den.tommes
(@dentommes)
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Ik heb reeds behoorlijk veer uitgewerkte plannen voor de aanleg van een sievijver.
Het is de bedoeling om de vijver deels in de grond ( 40cm ) en deels boven de grond ( 60cm ) aan te leggen.

De vloer wordt gestrot van beton en de wanden worden verticaal opgemetseld.

hier zit nu mijn vraag.
Ik hoor van allerlei "deskundigen" verschillende informatie over de te realiseren wanddikte.

De een zegt 10cm en de ander 15 cm minimaal.
Die 15 cm zou nodig zijn om kapotvriezen in de winter te voor komen.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze vijjverconstructie?

Groetjes,

Den Tommes

Citeren
josl
 josl
(@josl)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden

hallo,

ik heb zo een vijver.

de bodemplaat met drains erin gegoten en opgemetst.

mijn vijver is wel 2 meter diep en daarom opgemetst met betonblokken van 19 breed,met tussen iedere laag een wapening,muurfort genaamd.

ik zou toch dieper gaan met je vijver,1 meter is ondiep,probeer toch tot 1.5 m te gaan.

je moet denken dat die 60 cm boven de grond de hele waterdruk moet opvangen,ik zou toch opmetsen met 19 cm breed,de meerkost is niet zo veel,een gerust gevoel is belangrijker.

groetjes

BeantwoordenCiteren
klompken
(@klompken)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Ben in de laatste fase van mijn nieuwe vijver. Kon wegens problemen met het grondwater niet dieper dan 1.4m graven. Na een betonplaat van 15cm met wapeningsnet van 8mm
heb ik nog 1.25m waterdiepte, ik had het liever dieper gehad maar de natuur kan je eenmaal niet naar je hand zetten. Zelf heb ik ze uitgemetseld met volle betonblokken van 15 cm breed. Dit is voldoende als je zeker bent dat de zijdelingse druk aan de rand van het metselwerk niet te groot wordt.Dit weekend coating op plaatsen en volgende week kunnen de bewoners hun tijdelijke leefplaats inruilen voor een veel grotere zwemplaats.(van 9000L naar 20000L)

groeten klomken

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.