We zijn in de rouw.
Gisteren zijn alle vissen op één sluierstaartje na uit de vijver gehaald door een reiger.
Het waren overwegend goudvissen, sarasa's en shubunkin. Sommige vissen hadden we al 3 jaar.
Voor ons een reden om een nieuwe vijver aan te leggen. De prefab bak gaat weg en een nieuwe folievijver (siervijver) wordt aangelegd.
Nou heb ik twee vragen.
1. Wat leg ik op de bodem, substraat, vijveraarde, fijn grind, of niets?
2. Waar kan ik in Noord Holland Glanzend Fontijnkruid kopen? Dit schijnt de beste zuurstofplant te zijn en moet als een van de eerste planten in de vijver gezet worden.
Alvast bedankt,
groeten René
De vijver is gegraven, nou de folie en de rest nog.
Als de folie erin ligt, wat dan?
Waar koop ik in Noord Holland glanzig fontijnkruid?
Niemand? 🙂
Groeten René
Rekening gehouden met welke vijverrandafwerking je zult gaan werken? Veelal wordt eerst gegraven, folie erin en dan wordt nagedacht over de vijverrand met alle gevolgen vandien.
Er zijn mensen die voorstander zijn van een laagje substraat op de bodem en anderen niet. Wel zou ik geen vijveraarde nemen maar als je kiest voor een bodembedekking kies je best substraat maar geen te dikke laag. 2 centimeter. De substraatlaag moet een zuurstofrijk milieu blijven onderin de vijver.
Je doet er beter aan verschillende soorten van waterplanten, ook zuurstofplanten in de vijver te brengen ipv slechts één soort zuurstofplant.
Leg dus eerst de folie. Probeer de plooien al wat te veréénvoudigen. Doe je substraat op de bodem als je dat gaat gebruiken. Vul de vijver. Gebruik je leidingswater dan zorg je ervoor dat het inspuitende water met vele lucht in contact komt. dit verdrijft de chloor.
Ik zou niet meteen bij het vullen zuurstofplantjes inbrengen. Belucht het water eerst eens goed en laat het wat op temperatuur komen en na een paar dagen kunnen de plantjes er dan in.
Veel succes
Kan ik PVC dakbedekkingsfolie gebruiken in de vijver?
ik weet niet of ze PVC folie gebruiken als dakbedekking
ze gebruiken wel EPDM rubberfolie als dakbedekking en deze is niet geschikt voor de vijver hij bevat namelijk giftige stoffen die afgeven in het water
opletten als ge EPDM folie koopt het verschil is niet te zien tussen dak en vijver folie uitgenomen de prijs die ligt voor de helft lager van de dakfolie
groeten rene