The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

koivijver

(@jumpy)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Topic starter  

Wij zijn volledig nieuw en kunnen alle hulp gebruiken.
Wij zouden graag een koivijver aanleggen.
Het zou gaan om 6mx1,5m en 2m diep.
We zijn al enkele maanden bezoek gaan brengen aan verschilende speciaalzaken ivm koivijveraanleg.
Telkens komen we met andere manieren van aanleg buiten.
Het water bij manier van schrijven staat in onze schoenen.
We weten het niet meer wat te doen.
We zouden graag de vijver maken met folie.
Omdat we liever niet in de folie snijden gaan we niet werken met een bodemdrain. (Heeft iemand hiermee ervaring?)
We zouden een pomp in de vijver plaatsen of werken met een buis met gaten en zo naar de filter gaan.
Voor de filter hadden we gedacht aan een pristinia 6kamer eco filter.
Andere ideetjes van filters zijn ook welkom.
Uv lamp of zuurstof pomp geen flauw idee.
Wat we wel weten is dat de filter in onze garage zal staan.
Alle hulp is welkom. help ons we zijn ten einde raad
Dank u wel.

Citeren
(@xtrada)
Eminent Member

Beste jumpy,

Ten eerste veel succes, en welkom bij de koi gekte.
Het aanleggen is pas het begin, daarna word het nog veel gekker!!
Denk goed na over hoe je hem wilt hebben, als je folie gaat gebruiken houdt hem dan strak.
Rechthoekig is het beste ( ook jullie kunnen dit!!).
Met een goede zware pomp 6000 ltr, polytech 3 kamerfiler en uvc filter van 55 watt . Krijg je zeker een goede vijver!!
Plaats voor deze materialen gewoon een gezocht advertentie op marktplaats!! Scheelt je hoop euries.
Koop ook niet in het begin heel veel vis bij de zelfde handelaar, 1 of 2.
Parijen vis gaan niet vaak goed!!

Veel succes!!
Mocht je willen komen kijken, hoor ik het wel. Ik heb bijna hetzelfde als jullie willen gaan bouwen.

BeantwoordenCiteren
(@padde)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden

Met een goede zware pomp 6000 ltr, polytech 3 kamerfiler en uvc filter van 55 watt .

Hallo,

voor wat ik heb geleerd is dat de inhoud van de vijver minstens 1x per 2 uur moet worden rondgepompt.

600*150*200/1000= 18.000 liter. dus ik zou eerder voor een 10.000 liter pomp gaan.

wat het filter betreft heb je (denk ik) een goede keus gemaakt, en een uv van 55 watt moet ook ruim voldoende zijn.

Ik zou eerst nog wel eerst eens goed bedenken waarom je geen drain wil. deze haalt het vuil van de bodem (dus niet tot minder stofzuigen) en omdat de pomp achter het filter staat zal deze niet verstoppen.

ik heb zelf ook gekozen voor een pompgevoed systeem. heb er nu enorm spijt van.

Succes met de aanleg en plaats eens een paar foto's als het zover is!:D

grtz

BeantwoordenCiteren
(@jumpy)
New Member
Topic starter  

We zijn er uit. We hadden verschillende opties voor de vijver. We gaat kiezen voor een bodemdrain en we gaan onze vijver metsen. Het is niet de bedoeling om binnen enkele jaren te herbeginnen omdat we niet willen luisteren met de bodemdrain.
De put graven we zelf. De speciaalzaak gaat de drain zetten dan kunnen wij terug verder met de bodem te gieten. de muren recht zetten. Dan komen zij terug om in de vijver een folie aan te brengen. Zij kunnen die verwarmen om geen plooien te hebben. Dan sluiten zij de filter en uv lamp en pomp aan. Ze zetten alles in werking. Daarna kunnen wij voor de afwerking zorgen. de fotos volgen later. De werken beginnen normaal volgende week. Eindelijk
Als er nog tips zijn altijd welkom?

BeantwoordenCiteren
(@padde)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden

Hallo,

goed dat je wat werk uit handen geeft! professionals kunnen het altijd toch net iets beter dan wijzelf 😉

voor wat voor filter en pomp ga je nu?

grtz

BeantwoordenCiteren
(@jumpy)
New Member
Topic starter  

De punten waar we onzeker voor zijn gaat de firma onder handen nemen.
De filter zou een meerkamerfilter worden van pristinia, uv lamp 75 w, de pomp aquamax 8000, en de zuurstofpomp. dir hebben we besloten in samenspraak met de firma. Ze hebben ons wel de volledige keuze laten maken.
Ik ben er wel nog niet uit hoeveel bodemdrains we gaan plaatsen 1 of 2.
Die beluchte bodemdrains zie ik wel zitten.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.