Beste vijverliefhebbers,
Na veel wikken en wegen ben ik gestart met de bouw van een koi-vijver. Ik heb hier al veel nuttige info gevonden, maar toch nog even deze vraag ivm filtering.
In bijlage vind je een tekening van wat ik momenteel in gedachten heb. Graag jullie meningen, bedenkingen, enz. Ik ben momenteel erg aan het twijfelen of ik die vortex en 5-kamerfilter wel ga installeren. Ik kan makkelijk de wandskimmer over de ultrasieve laten gaan Of is een appart cicuit dan weer beter?
Het grootste probleem met die kamerfilter is dat deze pompgevoed moet zijn en eigenlijk hoger dan de vijver moet staan. Of zijn er liefhebbers die de pomp erachter hebben gezet?
Aangezien ik niet veel vissen voor zie de volgende jaren en de vijver toch ruim 35 kub gaat zijn moet die ultrabead dat makkelijk aankunnen.
gr
koen
Hoeveel is de uitgang van de skimmer?
Thierry,
De uitgang is 50 mm. We hebben hierover al gesproken. Ik twijfel hard om die 5-kamerfilter alsnog te gaan gebruiken. 't wordt allemaal een stuk eenvoudiger als ik de pomp als laatste kan zetten. Wat als ik m'n pomp onderaan de filter zou aansluiten , bij de laatste afvoerdrain ipv na de overloop? Dan ga ik veel meer druk krijgen naar de pomp. Ik verlies enkel wat filtercapaciteit, maar dit is het geval van aansluiting na de skimmer niet zo erg denk ik. Is dit een mogelijkheid?
gr
koen