Forum

zweefvuil

Lid
Topic starter

Beste,

In mijn vijver heb ik last van zweefvuil (denkelijk afkomstig van dode algen en afgestorven planten). de kwaliteit van mijn vijverwater is uitstekend dus daar is het probleem niet te zoeken. Ik gebruik een filter met zeef (2x biotec 18), maar die haalt dit klein vuil er niet uit. dus heb ik al eens geprobeerd een zeer, zeer fijne filtermat op te leggen (op die zeef). Dit werkt gedeeltelijk, want het gevolg hiervan is dat ik die mat eigenlijk dagelijks moet reinigen omwille van dichtslibben. Nu wanneer de zon op de vijver zit heeft het water een groen/buine schijn. 's avonds is het water dan wel helder (als ik ten minste geen vijververlichting geruik!!)

Buiten een vijver heb ik ook een zwembadje liggen en daar bestaan "ontvlokkers" voor. Deze plroducten verzwaren het vuil zodat het "samenklit" en het er gemakkelijk uit te filteren is. Gevolg na toevoeging en 1 dag filteren: kraaknet water (ook bij zonneschijn)

Mijn vraag: bestaan er zulke producten (ontvlokkers) ook voor de vijver. anders wat kan ik ondernemen om kraaknet water te verkrijgen (zonder zweefvuil!!)

Lid

ja die bestaan heb ze zonet nog gebruikt ze bestaan van velda en van oase oase noemt
Kristalhelder werkt zeer goed en van velda noemt he vijverclear of zo heb net de fles weggegooid maar ik ben er toch tevreden over na 3 u was mijn vijver terug proper tot op de bodem eerst zag ik maar een goeie 20cm

Lid

tetrapond heeft het ook algorem,laat algen en vuil samenvlokken.

voor je oase filter kan je de zeef(500 micron) vervangen door een 100 micron exemplaar.
die vind je bij de oase dealer.

een nylonkous aan de uitgang van de filter vangt ook veel op

groetjes

Lid

Ik zou eerst de nylon kous proberen alvorens middeltjes te gebruiken.....

groetjes bert

Lid

hallo,

bert heeft gelijk,probeer eerst die kous of een andere,fijnere zeef.

groetjes