Bij de oase biotec 36 kan je voor 30 euro een zeefelement bijkopen met 100 micron. Het element op zich is niet supergroot, ik schat ongeveer 30 op 40 centimeter.
Is het eigenlijk realistisch om met een zeef van 100 micron van de kleine omvat en die gewoon recht is (geen zeefbocht dus) veel doorstroming kunt hebben? Men zegt dat er doorstroom van 12000 liter doorkan, ik vind dat heel veel om allemaal door zo'n fijne kleine zeef te kunnen.
Graag jullie idee want moest dit lukken dat zou ik zo'n zeefelement kopen (niet de hele biotec 36) om via zelfbouw een zeef voor mijn vierkamerfilter te zetten, zeg nu zelf, 30 euro voor zo'n fijne zeef is toch geen geld.
Naast de 100 micron hebben ze ook nog 500 en 800 micron, wat mij veel lijkt.
Spijtig dat ze geen 200 micron hebben.
Groetjes,
Alain
Ik heb een zeefbak zelf gemaakt met een zeef van 40micron nog fijner als jij zegt en hier gaan ook zo'n 12000ltr/u doorheen zonder problemen. Afmeting van de zeef is ongeveer die wat jij beschrijft.
Gr.
BMWtje
alain kan je dat echt zo gewoon kopen voor die prijs of kan dat enkels bijkopen als ge zo een filter koopt anders is dat wel intressant voor die prijs .
groetjes
BMWtje wrote: Ik heb een zeefbak zelf gemaakt met een zeef van 40micron nog fijner als jij zegt en hier gaan ook zo'n 12000ltr/u doorheen zonder problemen. Afmeting van de zeef is ongeveer die wat jij beschrijft.
Gr.
BMWtje
Hoe heb je die gemaakt dan,en heb je daar een tekening van ofzo??
Groetjes Dennis
Ik heb er geen tekening van maar wil het wel even uitleggen. Ik heb het zeef Bestaande uit RVS van iemand gekocht bij mij op het werk ik weet niet of je dat zo ergens kopen kan. Maar goed een zeef van 100 micron ofzo moet beslist ergens te krijgen zijn.
Ik ben begonnen met een kunststof bak met deksel van zo'n 60 x 40 x 40cm. Hier heb ik aan de onderkant een wanddoorvoer van 110mm in gemaakt waardoor het water naar de filterbakken loopt. aan een korte zijde heb ik een wanddoorvoer gemaakt van 50mm zo dicht mogelijk bij de bodem van de bak, dit is voor het vuil af te laten.
Vervolgens heb ik er plaatjes in gelijmd 1 aan de zijde bij de vuilaflaat dit plaatje staat zo,n 10 cm van de kant af en is ook ongeveer 10 cm hoog dit vormt een opvangreservoir voor het vuil, vervolgens aan de andere kant een plaatje gelijmd zo;n 5 cm van de bovenkant en 5 cm uit de zijkant. Nu kan het zeef schuin van het bovenste plaatje naar het onderste plaatje gespannen worden. Als je nu hierop het water laat stromen (ik heb de toevoer slang door het deksel gemaakt maar mag ook van de zijkant) dan valt het water door de zeef en blijft het vuil op de zeef wat dan door de waterstoming naar beneden glijd in het opvangreservoir wat vervolgens dagelijks even afgelaten kan worden.
Ik hoop dat deze beschrijving een beetje duidelijk is.
Gr.
BMWtje
Alles hangt een beetje af van het geen je er van verwacht. Ik heb zelf een Oase 36 met "zeef" draaien op mijn Q-bak van 2.5m³. Eerlijk gezegd had ik meer verwacht van dit systeem. Met de huidige bezetting van 4 koi (20cm) ben ik verplicht om de zeef om de 2 tot 3 dagen af te spoelen. 1 maal per 14 dagen dient hij ook nog "ontvet" te worden omdat de gaatjes dichtslibben. Enerzijds houd hij dus wel een deel vuil tegen, maar ook dit vind ik niet écht veel, bovendien is er voor mij een beetje te veel onderhoud aan.
Op onze vijver heb ik een US als voorfilter. Deze levert duidelijk (in verhouding) beter werk. De hoeveelheid vuil die je hier mee afvangt is (ook weer in verhouding naar de grote) een stuk hoger. Bijkomend voordeel is dat deze ook héél wat makkelijker in onderhoud is.
Als je nu het zeefelement gaat vergelijken heb je voor de Oase een metalen blad met gaatjes (in 3 verschillende maten). Bij een échte zeefbocht heb je een gebogen oppervlak ook in RVS waar het vuil van het water gescheiden wordt door middel van scherpe driehoekige tandjes die het water gaan opsplitsen. Dit blad is dan nog eens opgesplitst in twee delen met twee verschillende "maasopening".
Het lijkt me logisch dat je met het eerste systeem nooit de zelfde resultaten kan bekomen tov met het tweede.
De Oase filters zullen wellicht wel voldoen voor vijvers met een zeer kleine visbezetting, maar voor een koi vijver lijken ze me niet écht het aan te raden filtersysteem.
Gr Bouleke
Die zeeflementen , die kan je los bijkopen.
Op de site van oase-pumpen staan ze als aparte elementen met aparte bestelnummers, elke dealer die oase heeft kan ze dus bestellen.
(bestelnr 56657 voor 100 micron bijvoorbeeld).
Voor wie ze echt wil zien, ik heb ze zien liggen bij de Wase Vijverwinkel in st.niklaas.Elders heb ik ze nog nergens zien liggen.
Ik zou zeker willen gaan voor zo'n 100 micron, alleen maak ik me zorgen dat die zeef veel te klein zou zijn, gezien ze ook vlak is en dus niet in een bocht ligt zoals alle andere zeven, en dat ze zo dus geen 10000 liter doorstroming kan hebben. Ik zou ze namelijk gebruiken als vervanging van het gedoe dat ik nu heb met het gebruik van een panty doorwelke ik constant 10000 liter water per uur jaag ifv filtering en algenverwijdering.
Resultaat daarvan is veel vuil verwijderd en ookveel algen, maar ook veel werk want elke dag die panty uitspoelen is niet alles.
Alain
ps: ik heb naast dat pantygedoe ook nog een vierkamerfilter met plantenfilter
Bouleke,
heb je op uw biotec 36 gewoon de standaard zeef, want ik denk dat die maar 500 micron is. Ik denk dat je de 100 micron als optie moet kopen.
Het is natuurlijk evident dat een 500 micron nooit een US zal evenaren, een US is denk ik toch 200 micron.
Zo'n biotec 36 is toch wel een duur systeem voor filtering van de qbak, kost een hoop geld.
Nu, ik zou het 100 micron-zeefelement ook nooit als enige voorfiltering gebruiken, maar als tweede filterlijn bvb aangesloten op skimmer zie ik het toch wel zitten.
Op mijn andere filterlijn met vierkamerfilter heb ik een vortex.
Ik ben trouwens op zoek naar een posting die ooit gedaan is over zelfbouw met zo'n zeefelement, ik weet alleen niet meer of deze posting op pondlibrary stond, of op nishikigoi-online, of op vijversenkoi, of op koieagle, of op .........
Komt er van natuurlijk om al die fora elke dag te overlopen hé....
Alain
Ik heb ook zelf een zeef gemaakt. Dat werkt echt super, om je filter te ontlasten. Ik moet dagelijks schoonmaken en er zijn dagen dat er een halve kilo smurrie inhangt. Zuigt aan uit de vijver en loopt in de vijver, dus niet via filter. De zeefbocht is 200 micron.
Allen,
Ik heb zopas een Biotec 36C geplaatst op mijn koi-vijvertje van 20 ton met 20 kois.
In combinatie met een Oase Promax 20000, skimmer 350 en Bitron 72c is het resultaat gewoonweg verbluffend.
Het vijverwater is kraantjeswater geworden en gans de sliblaag is van de bodem verdwenen.
De helderwatergarantie die Oase geeft werkt dus wel degelijk.
De eerste 2 weken heb ik wel bijna dagelijks pomp, skimmer en filter moeten reinigen. Maar nu dat de vijver bijna volledig proper is, is dit veel minder nodig.
De standaard zeven die er bij zijn (2 in totaal) doen hun werk zeer goed. Ze moeten wel dagelijks gereinigd worden, maar dit neemt slechts 2 minuten tijd in beslag. Het zijn zeven van 500 micron.
Voor mij niks anders meer dan Oase producten, ik ben verkocht. 🙂
eddy zijn de waterwaardes dan ook wel goed want proper water hebben is helemaal niet moeilijk zet er een grote uv lamp op en een zeef en heb inderdaad wel proper water maar wat met nitriet en ph en andere??
groetjes
Tommeke wrote: eddy zijn de waterwaardes dan ook wel goed want proper water hebben is helemaal niet moeilijk zet er een grote uv lamp op en een zeef en heb inderdaad wel proper water maar wat met nitriet en ph en andere??
groetjes
Een zeer terechte opmerking is dit. Het is inderdaad heel belangrijk om een biologisch evenwicht te verkrijgen. De Biotec 36c heeft dan wel in de laatste kamer een aantal cilinders gevuld met Zeoliet dat de phosfaten uit het water filtert. Ik heb echter nog een tweede filter, een moerasfilter. Dit filter (m.b.v. Nitrosomas bacteriën) zal het onzichtbare nitriet omzetten naar het minder schadelijke nitraat (door Nitrobacter bacteriën). Het nitraat wordt dan door de planten opgenomen als voedsel. En op geregelde tijdstippen "oogst" ik dan een aantal plantjes die ik dan in mijn compostvat kieper. Een jaar later heb ik dan een compost van prima kwaliteit. De kringloop is dan rond wat mij betreft. Als plantjes heb ik o.a. gele lis en riet. En zoals je misschien wel weet wordt riet ook gebruikt om rioolwater om te toveren in drinkwater. Een hoog nitraatgehalte zal een algen explosie tot gevolg hebben. Het is eveneens belangrijk om de hardheid van het water onder controle te houden omdat dit een rechtstreekse invloed heeft op de PH. De hardheid werkt als een buffer waardoor je een stabielere PH waarde verkrijgt. Zo af en toe voeg ik dan wat zeewierkalk (Maerl) toe (vooral na hevige regenval).
Een en ander kan je ook nalezen op http://users.skynet.be/eddy.keuninckx/alles.htm 😉
eddy die laatste kamer van deboitec is da echt zeoliet ?
moet men dan niet oppassen wanneer men zout in de vijver doen denk dat er niet veel op kijken en weten dat dat zeoliet is in die laatste kamer ?
groetjes
Ik vermoed toch dat het Zeoliet is. Ik vind er niks van terug in de handleiding.
Maar inderdaad wanneer je zout in de vijver zou doen, zal het Zeoliet regenereren en alle opgenomen stoffen terug de vijver insturen.
Weet iemand anders misschien wat er juist in deze kokers zit? Ik zal alvast eens een zoekactie loslaten op Google. Groetjes.>>>>
Dit heb ik gevonden op een site van Oase:
http://www.oase-pumpen.com/nl/index.php?sid=9533446
"...De nieuwe Biotec-filters zijn van een individuele kamer voorzien die met
OASE zeoliet gevuld is. Alternatieve filtermaterialen kunnen eveneens worden gebruikt (b.v. OASE Phosless)...."
alain VN wrote: Op de site van oase-pumpen staan ze als aparte elementen met aparte bestelnummers, elke dealer die oase heeft kan ze dus bestellen.
(bestelnr 56657 voor 100 micron bijvoorbeeld
Ik heb alles afgezocht, maar kan echt niets vinden ??
Probeer deze link eens
http://www.oase-pumpen.com/nl/pdb/produkt_liste.php?wgru_key_wgru=1218
of via de knoppen : produkten, produktenlijst,doorstroomfilter biotec,biotec toebehoren : volledig onderaan vindt je de zeven.
Groetjes,
alain
nog een vraagske wat filtert het fijnste 100, 500 of 800 micron
Tommeke wrote: nog een vraagske wat filtert het fijnste 100, 500 of 800 micron
De micron staat voor micrometer; 1 miljoenste meter dus.
100 micrometer = 0.1 milimeter
500 micrometer = 0.5 millimeter
800 micrometer = 0.8 millimeter
100 micrometer is dus een kleiner gaatje dan 500 micrometer en zal dus kleinere deeltjes kunnen tegenhouden.
Eddy,
In het bewuste Oase filter zitten inderdaad 4 cilinders gevuld met zeoliet. Dus inderdaad opletten met het gebruik van zout.
Zeoliet zal volgens mij echter het ammoniak uit het water halen en niet de fosfaten. Deze zijn wel te verwijderen via een plantenfilter of met ander filtermaterialen.
Een vraagje: uw vijver is 9m x 6m x 1.3m en toch maar 20m³?
Bovendien heb je een behoorlijke visbezetting: 20 Koi - 2 zonnebaarzen - 2 goudzeelten - 3 goudwinden - 2 grondels. Hoelang werk je al met het Oase filter en deze bezetting? Mogelijk zijn het nog “kleine” koi die je hebt, ik vermoed dat je anders vrij vlug met een te kleine filtercapaciteit zal zitten. Maak je eventueel nog gebruik van een extra voorfilter?
Gr Bouleke
Mijn vijver is niet overal 1.3 m diep, enkel het diepste punt, vandaar.
Ik ben nog niet zeker wat er in die cilinders van mij zit, enerzijds spreekt men op de web site van Oasa van Zeoliet , maar anderzijds van Phosless (een nieuw product). In elk geval moet men voorzichtig zijn met zout in de vijver. Zout is zowiezo moeilijk te verwijderen uit het water.
Ik heb inderdaad een behoorlijke visbezetting, en mijn Oase draait nu ongeveer 1 maand. Maar doet zijn werk meer dan behoorlijk. De sliblaag die ik had is helemaal verdwenen nu en de erwtensoep eveneens.
Volgens de technische gegevens kan mijn filtersysteem tot 3 kg koi aan per kubieke meter. Dat is in mijn geval tot 60 kg en het filter kan tot 27 kubieke meter vijver aan (met Promax 20.000). Hier heb ik dus nog wat speelruimte.
Ik heb echter ook nog steeds mijn moerasfilter die het 3 jaar heeft volgehouden, maar nu niet meer kon "volgen". Hier heb ik een Aquamax 3500 mee verbonden nu. Ik heb een 10-tal volgroeide Koi nu en de rest zijn baby en halfwas. Bij het verhuizen van mijn vorige vijver heb ik grote verliezen gehad, vandaar dat ik nu nieuwe visjes gekocht heb.