The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

welke pomp

(@carros)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

hoi allemaal.
ik zit met hetvolgende probleem. ik wil een tweede vijverpomp aan gaan schaffen voor de scimmerlijn die op zijn beurt een venturie aan moet sturen. de vijver wordt ongeveer 8 m3. ik had gedacht voor een goede aanstuwing venturie een Sequence pomp of red dragon met een debied van ongeveer 7 m3/h aan te schaffen (misschien dat in de toekomst de pomp gebruikt wordt voor een waterval). heeft er iemand ervaring met deze pompen (energie zuinig). er zit een behoorlijk prijsverschil tussen beide pompen, dit kan een doorslag geven. wat is jullie mening hierover. kan iemand mij vertellen waar ik de Sequence pomp in Noord-Braband kan kopen (geen on-line shop).
gr carros

Citeren
(@roots)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Bij mijn weten is een Sequence pomp een circulatiepomp en geen drukpomp, aangezien je voor een venturie redelijk wat druk nodig hebt om hem aan het bubbelen te krijgen, zou een Red Dragon beter zijn.
Maar uit het oogpunt van energie zuinig lijkt het mij beter om voor het toevoegen van lucht aan je vijverwater gewoon een luchtpompje te gebruiken, aangezien je met een waterpomp de helft van je vermogen omzet in lucht als je hem op een Venturie aansluit.
En bovendien die Red Dragons zijn gewoon te duur ! wat heb je aan Titanium schroeven en schoepenrad e.d( handgemaakt pomphuis :p )als je zoetwater verpompt ?
Maar ik moet toegeven dat het wel leuk staat zo'n luchtstraal in je vijver 😀

BeantwoordenCiteren
(@carros)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

z'n luchtstraal in het water ziet er niet verkeerd uit he. de vijver wordt niet overdreven groot dus is mijn idee erachter om een behoorlijke stoming in de vijver te maken zodat de vissen enigzins een beetje weerstand hebben bij het zwemmen. ook een bijkoment voordeel is dat het vuil bijna niet in de hoeken blijft liggen.
gr carros

BeantwoordenCiteren
(@froggie)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Ik ken de Sequence niet, ik heb wel eens ergens gelezen dat red dragon (of red devil???) erg zuinig met energie zijn.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.