Forum

welke filter?

Lid
Antwoord: 10
Topic starter

Ik heb een vijver met een inhoud van 70.000 kub. Hierop aangesloten een Velda filter van 160 liter met een luchtpomp van 2500 liter per uur. De pomp in de vijver heeft een capiciteit om 6000 liter water per uur naar het filter te brengen. De vijver is zojuist leeggehaald omdat er teveel slib op de bodem lag en het water ernstig vertroebelde. Nu opnieuw gevuld en het water is na 14 dagen alweer troebel en het filtermateriaal zit vol zweefvuil. Meting van het water is redelijk tot goed. Kunt u mij adviseren over filteraanpassing en filtermateriaal.

Lid
Antwoord: 15

Hai anneke,

Zo te horen heb je een vijver die ieders droom is......70.000 water das nogal wat.
daar heb je inderdaad een aardige filter installatie bij nodig en dus ook een behoorlijke ruimte om de onder te brengen.
Ik heb voor mijn vijver (13000 liter) de filter zelf gebouwd en dit ook voor een aantal vrienden en dit bevalt goed de filter werkt goed en is naar mijn enig relatied betaalbaar, wel denk ik dat je nu eerst maar eens een goede uv lamp moet aanschaffen of zelfs wel twee vanwege de grote waterinhoud deze roeien de zweefalgen uit en die zijn vaak ge grootste oorzaak van troebel water, en afhankelijk van de ligging van je vijver inhoud (vissen/planten) moet je ook je filtercapaciteit bepalen.
Wil je meer weten over hou ik mijn filter gebouwd heb kun je me mailen op unseenj@chello.nl

Lid
Antwoord: 257

Beste Anneke,

Een Veldafilter van 160 liter op een koivijver van 70.000 liter kan toereikend zijn indien je genoegen neemt met een paar goudvissen. Wat zwemt er nu in de vijver?
Zijn er planten? Hoe is de vijver gebouwd? Wat is de randafwerking?
Voor ik u antwoord geef ik graag deze informatie...

Met vriendelijke groeten,
Ed