Ik heb zopas een voorgevormde vijver van 250l gekocht, met de bedoeling om daar een buitenverblijf voor mijn waterschildpadden van te maken.
Aangezien ik de vijver niet mag ingraven, wordt het een "opbouwvijver".
Nu vroeg ik me af welke filter ik best gebruik voor dit soort vijvers, wetende dat schildpadden serieuze vervuilers zijn.
Aangezien de schildpadden ook niet constant in die vijver gaan zitten (enkel bij zomerse temperaturen), zou ik er ook wat visjes willen inzetten.
Ik had al gedacht aan de goud-elrits. Dat is toch een tamelijk kleine vis, echter wel een scholenvis...hoeveel kan ik er best in de vijver zetten, zodat het niet te druk wordt?
Alvast bedankt voor de tips...ik ben een echte beginner op gebied van vijvers 🙂
Ik zou het u niet aanraden visjes bij de schildpadden te zetten, ondanks hun traagheid lukken schildpadden er wonderwel in om (vooral s'nachts) de vissen te verorberen.
Indien het echt een vijver van slechts 250 ltr is denk ik dat het meest economische is een voldoende zware aquariumfilter te gebruiken.
m.vr. gr
filip
De schildpadden zitten niet constant in het verblijf hé...enkel bij zomerse temperaturen, en dus ook enkel in den dag.
Ik ben net gaan prijsvragen voor een filter. Ze raadden me zo'n grote zwarte bak aan (voor vijvers tot 10000l), met een UV lamp en filtermateriaal inbegrepen. Die kostte al € 227,70. Een goei pomp (filter - en beeklooppomp) kostte ook nog een € 176.
Dus voor een dikke € 400 zou mijn vijver goed gefilterd worden 🙂
Mocht ik van u zijn, zorg ik voor voldoende water- en zuurstofplanten in uw 250-liter met een beperkt aantal kleine visjes. Als het wateroppervlak voldoende bedekt is met vijverplanten + zuurstofplanten en u niet te veel vis uitzet, blijft uw vijvertje van zelf helder.
Vriendelijke groeten,
Gert
Ik heb ondertussen al zo'n filter aangeschaft...wel duur...maar em doet zijn werk goed 🙂
Ik geef je gelijk Gert als het gaat om een gewoon vijvertje maar een waterschildpadden vijver is niet echt gewoon. Zuurstofplanten zijn een lekkernij voor hen.
Originally posted by Webmaster
Ik geef je gelijk Gert als het gaat om een gewoon vijvertje maar een waterschildpadden vijver is niet echt gewoon. Zuurstofplanten zijn een lekkernij voor hen.
Inderdaad...ze kunnen al niet van het penningkruid blijven, en het moeras vergeet mij nietje is ook al vertrappeld 🙁
Planten en schildpadden = no go :p