Bodemdrain vs filter
Hoi Koi vrienden
Als je een bodemdrain hebt die gekoppeld is aan je filter op basis van comm. vaten, hoe laat je deze dan werken in de winter?
Misschien een stomme vraag hoor?????
Mijn huidige vijver heeft nog een pomp op de bodem liggen, die ik 's winters naar boven haalde tot +/- 30 cm onder het waterniveau, zodat hij bleef werken. Dit werd mij ooit aangeraden zodat de temperatuur onder in de vijver niet van temp. zou veranderen i.v.m. de kou.
Bij een bodemdrain kan ik volgens mij niet meer doen dan de filter laten draaien. Nu verwacht ik dat ik het enorm verkeerd heb en dat jullie mij kunnen adviseren.
Mijn vijver is voor de winter afgedekt!
Hallo Rick
Waarom zou je het filter in de winter uitzetten geen zorgen maken
laat je filter in de winter aan en als je een UV gebruikt doe die dan uit
Ok, dat van die UV lamp wist ik. Maar als ik hem aanlaat, pomp ik toch mijn warme water via de drain naar de filter en zo weer naar de vijver? Dit water stroomt weer vanaf boven, de vijver in.
:confused: Groetjes Rick
Hallo Rick
Hier zou ik me niet al teveel zorgen over maken je zou het water in de winter vanaf je filter weer halverweg terug kunnen brengen in de
vijver dit is geen must
Het temperatuur verschil van het water in vijvers is nihil velen onder ons denken dat het water in de onderste laag warmer is dit gaat in vijvers helaas niet op koop maar eens een eevoudige thermometer en neem de proef op de som
succes met de hobby
Groet,Gerrit
www.koieagle.nl
Originally posted by Rick Meijer
...Maar als ik hem aanlaat, pomp ik toch mijn warme water via de drain naar de filter en zo weer naar de vijver? ...
Welk warmere water 😉
In diepere meren waarvan het water stilstaat (stagnante wateren) is er een thermische stratificatie mogelijk. Dit is een mooi woord voor lagen water met verschillende temperaturen. Deze bevinden zich meestal tussen de 8 en 16 meter diepte. Uitzonderlijk kunnen deze ook waargenomen worden op een diepte van 4 à 5 meter.
Zal ik dan nu even proberen te verduidelijken hoe deze stratificatie of gelaagdheid onstaat...
Onder bepaalde omstandigheden kan het water in diepere meren een gelaagdheid gaan vertonen , een natuurlijk proces dat wordt aangeduid met stratificatie. In veel meren is het een jaarlijks optredend verschijnsel, maar ook op zee, in gebieden met rustig water komt het voor. De gelaagdheid ontstaat wanneer de bovenlaag van het water 's zomers zo sterk opwarmt dat het in soortelijk
gewicht enorm gaat verschillen van het onderliggende water. (het feit dat onze vijvers meestal niet dieper zijn dan 150 cm, op enkele uitzonderingen na, en dat we allemaal een filterinstallatie draaien hebben, betekent ook dat er in onze vijver geen verschillende waterlagen opgebouwd worden). Dat verschil maakt dat er op een gegeven moment geen menging van warm water uit boven- en koud water uit de onderlaag meer optreedt. De benedenlaag ontvangt nog wel bezinkend materiaal uit de bovenlaag, bijvoorbeeld afgestorven algen. Algenbloei in de bovenlaag betekent een enorme productie van
organisch materiaal, dat uiteindelijk als afval in de benedenlaag
terechtkomt. De bacteriële afbraak daar zorgt vervolgens voor een uitputting van de in de afgesloten laag aanwezige hoeveelheid zuurstof. De zuurstofschaarste die ontstaat, houdt aan totdat in het najaar de wind en de afkoeling van de bovenlaag weer voor een menging van beide lagen zorgen. De stratificatie is een direct gevolg van de dichtheid van het water bij een bepaalde temperatuur. De dichtheid van het water is het grootst bij een temperatuur van 4°C (om juist te zijn bij 3,96°C). Hieronder of hierboven is water lichter.
Dus de menging van het water is seizoensgebonden? Dus dat zochten we ook even op voor jullie...
- Beginnen we bij het voorjaar?
Na het verdwijnen van de ijslaag (als die er is geweest) zal in het vroege voorjaar de temperatuur oplopen tot 4°C. De dichtheidsverschillen tussen het water op de bodem van het meer en de oppervlakte zijn erg klein. De wind zal er voor zorgen dat de hele watermassa zal gemengd worden. Dit noemt men de lentecirculatie.
- Hoe zit het dan met de zomer?
Door de toename van het aantal zonuren zal het water opwarmen (eerst aan de oppervlakte) Door het verschil in dichtheid zullen er 3 lagen ontstaan. Een warme bovenlaag (epilimnion), een koude onderlaag (hypolimnion) en een spronglaag of thermocline. Deze laatste bevindt zich tussen de warme en koude laag. Het is ook in deze laag dat de temperatuur geleidelijk afneemt tot 4°C. Door de aanwezigheid van deze spronglaag krijgen we een barriére tussen de onderste en bovenste laag. Deze spronglaag is dikwijls ook te zien als zijnde een nevelige laag in het water. De duikers onder ons zullen dit
zeker beamen.Door deze barriére kan de wind ook alleen maar de bovenste laag water mengen. De onderste laag is een onverstoorbare watermassa geworden. Deze toestand die nu is ontstaan noemen we de zomerstagnatie.
- En toen werd het herfst...
De temperatuur gaat weer dalen, het water wordt kouder en de dichtheid van de bovenste laag neemt weer toe. Deze worden door heel het meer nagenoeg weer gelijk aan elkaar. De spronglaag zakt naar de bodem van het meer en de wind kan weer zijn werk doen door het volledige water te mengen. Deze toestand is de Herfststagnatie.
Het is ook in deze periode dat er in natuurlijke meren dikwijls een
algenbloei is. Logisch, voedingsstoffen die in de zomer onbereikbaar waren voor de algen komen zich nu aanbieden.
- De winter...
In de winter wanneer er ijs op het water ligt, is er een omgekeerde
stratificatie waar te nemen. Door de aanwezigheid van het ijs heeft de wind weer geen grip op het water en blijft de onderste laag (de zwaarste, deze van 3,96°C dus), weer onaangeroerd.
Dit wat betreft het eerste deel.
Wat ik nog zeggen wou is het volgende. Zelfs moesten er in onze ondiepe vijvertjes waterlagen met duidelijk verschillen in temperatuur opgebouwd kunnen worden, dan zou het gebruik van onze filterinstallatie en pompen deze onmiddellijk vernietigen.
Dat er een verschil van temperatuur is van 1 à 2°C tussen onder en boven ga ik zeker niet betwisten. Een feit is wel, dat als ik er ga voor zorgen (op welke manier dan ook) dat de onderste laag niet mee in beweging mag komen, mijn vissen voor een maand of 3 in vervuild en zuurstofarm water komen zitten. Dus ik laat mijn filter verder draaien via de bottomdrains en geef mijn vissen vers en proper water, dit is dan misschien 1 à 2°C minder dan het water van iemands vijver die zijn filter afzet of zijn pomp 50 cm hoger zet.
Met andere woorden, in de winter gewoon verder werken via de bottodrains. Wat ik wel doe, is van 26.000liter/uur overgaan naar 6.000liter/uur.
Sorry voor de lengte van dit bericht, maar ik vond het boeiend genoeg om hier even dieper op in te gaan.
Erg interessant Charles 🙂
Dennis
Hallo Charles
Een prima onderbouwde uitleg zo leer je nog weer eens wat
Charles,
Wijze woorden dienen de Mens.
Ik ben blij dat ik een mens ben hahah. Ik begrijp je erg goed.
1 vraag dan nog die mij rest...............
kun jij uitleggen waarom je je pomp qua capaciteit verlaagt?
Thanks he!!!!!!!
Rick
Originally posted by Rick Meijer
kun jij uitleggen waarom je je pomp qua capaciteit verlaagt?
Heel simpel, in de koudere periode krijgen m'n koi geen eten meer. Dus de afvalstoffen die naar het filter moeten vervoerd worden zijn miniem. En het grote voordeel zit hem natuurlijk financieel, 400 Watt of 95 Watt, dat scheelt een heel deel in de electriciteitsrekening.
Oh ja, ik werk dus met 4 pompen. 3 van 6.000l/uur en ééntje op de skimmer van 8.000l/uur.
Dus hier geen toestanden van dimmers, toerentalbegrenzers en noem maar op... gewoon stekker eruit en 6.000l/uur gespaard 😉
Ook als er een pomp stuk gaat, heb ik genoeg reserve om zonder problemen verder te werken. (want als zo een pomp stuk gaat is dit meestal tijdens een verlengd weekend of in een periode dat je de eerste dagen niet aan een pomp kunt geraken)