The Pond Library

Vraag en Antwoord

vijverstofzuiger

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
14.2 K Bekeken
Danny yamato
(@danny-yamato)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden
Topic starter  

hallo vijvervolk

heeft iemand ervaring met de oase pondovac vijverstofzuiger
ik ben op zoek naar een geschikt toestel voor de koivijver en dit type leek me wel wat
heb het wel nog niet aan 't werk gezien

greetz yamato

Citeren
Webmaster
(@webmaster)
Lid Admin
Deelgenomen: 26 jaar geleden

Beste Danny,

Ik heb er zo eentje, sinds enkele maanden en heb er al een paar keer de vijverbodem met schoongemaakt want dat doet u best wel regelmatig.

De vijverstofzuiger van Oase doet zijn werk goed. Met heel éénvoudige handelingen kunt u het toestel volledig gebruiksklaar maken, slangen aansluiten en zo. Dat is allemaal prima bekeken van Oase. U kunt snel beginnnen en ook alles weer snel opbergen en dat is nog zo leuk.

In de doos vindt u verschillende mondstukken. Een klein van 10 cm breed waaraan een schuifmond zit. Hiermee kunt op opening instellen. dit mondstuk is perfect geschikt om eerst in te zetten, wanneer er veel vuil aanwezig is. Een tweede mondstuk is breder maar dat gebruik ik in een tweede fase. Er is dan nog een derde heel smal mondstuk maar dat is meer voor tussen keien te gebruiken.

Het werken met het toestel zelf valt heel goed mee. Dankzij de afstandsbedieningkunt u het toestel aan en uitzetten. Deze afstandsbediening monteert u op aanzuigslang maar ik heb wel de indruk dat de afstandsbediening soms niet goed luistert. Waarschijnlijk omdat deze in sommige posities niet echt naar het toestel zelf gericht is. Ik neem de afstandsbeniening er gewoon af en stop deze in mijn broekzak. Van zodra omvangbak van het toestek vol is richt ik de afstandsbeniening regelrecht naar het toestel.

De stofzuiger beschikt over een omvangbak van een 30tal liter. dit is voldoende hoor en prettig om te werken. Van zodra u begint met zuigen wordt het water en vuil hierin omgevangen. Eénmaal vol hoort u dit aan het toestel en merkt u ook dat er geen druk meer is op de aanzuigslang. U drukt dan op de 0 van de afstandbeniening en het opgevangen water wordt geloosd. dit duurt maar enkele secondjes en daarna kunt u weer aan de slag.

Praktisch. Een vijverstofzuigen betekent niet dat u de klus klaart in een kwartiertje. Ik heb zo'n 24 m² vijverbodem te doen en daar ben ik een 2 uurtjes mee bezig.

Gouden tip, doe het rustig aan. Een vijver stofzuigen is niet hetzelfde als uw tapijt stofzuigen. U moet heel voorzichtjes en zachtjes het mondstuk over de vijverbodem bewegen zoadat alle vuil kan weggezogen worden. doet u dit te snel dan zult u teveel vuil doen opdwarrelen.

Vooral regematig doen is belangrijk.
Dat zijn mijn ervaringen ermee.

BeantwoordenCiteren
Danny yamato
(@danny-yamato)
Lid
Topic starter  

dear mr webmaster

hoe diep is de vijver waar u de stofzuiger gebruikt en hoeveel water speel je kwijt per behandeling?
alvast bedankt en vrgr.

danny yamato

BeantwoordenCiteren
Webmaster
(@webmaster)
Lid Admin
Deelgenomen: 26 jaar geleden

Diepte is 1,25m. Hoeveelheid water kan ik moeilijk zeggen. Een 500 liter schat ik.

BeantwoordenCiteren
Herm
 Herm
(@herm)
Lid
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Hallo, ik heb ook zo'n pondovac en alhoewel ik er in het begin tevreden over was, ben ik nu toch geneigd om mijn mening wat te nuanceren. In mijn moerasvijver zuigt hij prima alle vuil weg, maar in de 160cm diepe koivijver zit hij duidelijk al over zijn aanzuigdiepte. Het aanzuigen verloopt veel minder hard en grotere onzuiverheden blijven gewoon liggen. Ook in draadalg verslikt hij zich meteen en kan je beter met een schepnet weghalen. In het najaar net ik mijn vijver, (vanaf oktober), maar in september durft er al wel eens een stevig windje opsteken en dan liggen er bladeren op de bodem. Die kan de pondovac spijtig genoeg niet aan, hij verstopt meteen.
Ook bij mij werkt de afstandsbediening niet goed meer, heb net een nieuw batterijtje geplaatst (3 euro), maar het gaat van kwaat naar erger. Nu kan hij niet meer uit, tenzij ik de zender op 50cm van de pondovac hou. De garantie loopt nog, dus ik ga er weldra eens mee naar Asse (oase repair center belgium).

Ik heb al eens een mega-versie van een aquariumzuiger gebouwd (met 4cm buis, 2m lang en een high-blow 40 er op, maar ook dat doet het niet echt goed op grotere diepte).
In afwachting van een goed alternatief gebruik ik een gewone schepzak.

BeantwoordenCiteren
Herm
 Herm
(@herm)
Lid

van kwaaD naar erger natuurlijk (voor de jongere lezers onder ons) 😉

BeantwoordenCiteren
3775anonymous
(@Unregistered)

"Ik heb al eens een mega-versie van een aquariumzuiger gebouwd (met 4cm buis, 2m lang en een high-blow 40 er op, maar ook dat doet het niet echt goed op grotere diepte). "

Is 4 cm niet een beetje te breed? Heb je een dunnere buis geprobeerd? Trouwens, waar is dan je opvangzak? Beneden? Of helemaal boven? Want bij dit laatste zal de vangst wellicht miniem zijn.

Marc.
(die nog maar 2 dagen koihouder is
en al tamme beestjes heeft :-))

http://users.pandora.be/marc.claerhout1/vijver/filmpjes/

BeantwoordenCiteren
Herm
 Herm
(@herm)
Lid

Hallo,
de zak zit er nog niet op, ik wou eerst kijken of hij aanzuigen kon. Ook hier gaat het prima tot ongeveer 1m diepte, maar vanaf 1,5 is het om zeep. Een dunnere buis is inderdaad een mogelijk alternatief. Hop naar de Gamma 🙂

Ik hou je op de hoogte.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.