The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

Vijverstofzuiger.

(@turboke)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Hey iedereen. Aangezien ik met een grote hoeveelheid vijverslib zit, ben ik zinnens om een vijverstofzuiger aan te schaffen. Nu wil ik wel eerst hier eens mijn licht komen opsteken, of de aankoop de moeite loont ? Iemand ervaring met een toestel als dit;
http://shop.conrad.nl/Verlichting,044_Installatietechniek,044_beveiliging/Zonne_energie,044_Tuin/Vijver/572103.html
Bij voorbaat dank voor de reacties !

Citeren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Ik heb zelf ook een Oase vijverstofzuiger, niet het recentste model maar werkt best wel goed. Alleen nogal arbeidsintensief.

BeantwoordenCiteren
(@de-vijvertuin)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden

Ik hoor meestal klagen van de Pondovac. Vind het zelf ook een onhandig, en vooral traag ding.
Voor een klein vijvertje volstaat dit wel, maar bij de meesten duurt het gewoon veel te lang om hun volledige vijver te doen.
Er bestaat een goed alternatief, maar dat heeft natuurlijk zen prijskaartje.
Een degelijke stofzuiger kost +-750€, maar dan heb je wel goed materiaal, waar je continue mee kan werken en waar het mee vooruit gaat.
Grtz...

BeantwoordenCiteren
(@dirkkerckhofs)
New Member

Ik heb een grotere zwemvijver die 160 cm diep is en ik ben bang dat toestellen zoals de PONDOVAC niet krachtig genoeg zijn om van zo diep vuil op te zuigen en bovendien zal de buis niet lang genoeg zijn. Heeft iemand ervaring met de zwemvijverstofzuiger van Aquatechno: http://www.aquatechno.be/shop/pdf_datasheet.php?products_id=632 ?

BeantwoordenCiteren
(@urbain)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Is gemakkelijk zelf in elkaar te knutselen. Hier een link hoe je dit kan doen:
http://groups.msn.com/inenrondmijnvijver/waterstofzuigeropluchtdruk.msnw

BeantwoordenCiteren
(@nirak)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden

Wij hebben zelf een zwemvijver van 1.50 diep en zwemgedeelte 3X8 met glashelder water. Wij zouden ook graag een vijverstofzuiger aankopen om de bodem netjes te houden. Heb onlangs ergens een van Gardena Aqaumotion 7940 gezien die via een filterbed het water filtert en terug in vijver laat lopen. Dus niet constant een bak laten leeglopen in de tuin. Is dit misschien een oplossing om in de zwemvijver, er zijn ook geen steentjes op de bodem wat al een voordeel is. Iemand hier al mee gewerkt en uiteraard resultaat mee gehad?

BeantwoordenCiteren
 edb
(@edb)
Active Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden

Ik ga volgende week het type zuiger maken die hier iets verder beschreven staat. Ik laat jullie nog weten hoe het werkt.
Groetjes
Eric

BeantwoordenCiteren
 edb
(@edb)
Active Member

Ik heb vorige week de vijverstofzuiger (zelfbouw - met luchtdruk) ineengeknutseld maar deze werk van geen kanten. Alle buizen en hulpstukken met speciale Pvc lijm aaneengelijmd, zodat er geen luchtverlies kan optreden. Ik hoor alleen wat gebroebel van de lucht die ik met een compressor in de buis breng. Hij zuigt niets !!!! Ik heb volledig volgens de tekening en de uitleg gewerkt met een pvc buis van diameter 40 mm. Wat doe ik verkeerd ? Dient de lengte van de buis beperkt te worden misschien ? Op de zelfbouwuitleg is daar alleszins niets van vermeld. Ik werk zelfs met een compressor, dus aan te weinig lucht kan het niet te wijten zijn aangezien men zelfs soms met een luchtpomp zou werken. Ik probeerde ook reeds de 'Johan' die de tekeningen en uitleg plaatste te bereiken, maar die is waarschijnlijk nog in winterslaap, zoals de meeste vijvers :).
Help.
Groetjes
Eric

BeantwoordenCiteren
(@moritsio)
Active Member

Urbain;25891 wrote: Is gemakkelijk zelf in elkaar te knutselen. Hier een link hoe je dit kan doen:
http://groups.msn.com/inenrondmijnvijver/waterstofzuigeropluchtdruk.msnw

blijft panty als opvangzak voor het vuil onder water?

BeantwoordenCiteren
(@moritsio)
Active Member

Beste Eric,
Heb zo een minitoestel die gebruikt wordt voor aquarium.
Als ik af ga op de bouw van dit toestel, denk ik dat de afstand tussen einde stofzuiger en waar de luchtdruk toekomt bij jou te groot is.
Probeer eens de afstand te verkleinen, maak gebruik van een mof zodat je de lengte kan bepalen die het best werkt. Laat eens iets weten want wil dit ook maken.
Momenteel zuig ik de bodem af met dompelpomp, gaat redelijk goed maar moet regelmatig pomp
schoonmaken door aanzuiging van rietafval.

BeantwoordenCiteren
 edb
(@edb)
Active Member

Nee, de panty blijft niet onder water. Ik heb aan het uiteinde geen panty maar een flexibele zwarte darm bevestigd die ik in een korf boven de vijver wil laten uitstromen in een soort filter, die het vuil tegenhoudt en het water terug in de vijver laat vloeien, de uitstroom kan dus niet onder water blijven. Op de afbeelding/tekening van het forum, waarnaar ik mijn zuiger heb gemaakt, is er zelfs geen panty te zien en wordt er ook niet vermeld dat er ook maar iets onder water dient te blijven. Bovendien heb je dan nog steeds de andere uitlaat waarlangs de lucht kan ontsnappen, dus .....Ga de komende dagen nog wat experimenteren (bvb. de aanzuigbuis korter maken, de aanzuigopening verkleinen ....)Ik denk niet dat ik teveel lucht toevoer want ik doe dit via een regelklep aan mijn compressor en die heb ik reeds van klein tot groot vermogen laten blazen. Resultaat steeds nihil. Als de sneeuw wat weg is (zuiger ligt nu in de tuin onder een laagje wit :)) neem ik eens een foto en stuur die dan door.
Groetjes.

BeantwoordenCiteren
(@moritsio)
Active Member

Eric,
Denk door slang aan te sluiten om vuil af te voeren dit niet kan lukken.
Als je kijkt naar de link via Urbain is er wel degelijk een panty gemonteerd om vuil
op te vangen. Volgens mij werkt dit enkel indien panty onder water blijft of misschien juist nog boven het wateroppervlak.
Volgens mij kan uw systeem niet lukken met aangesloten slang omdat je dan teveel mengeling van lucht hebt met het aangezogen water en dit het transport belemmert.

BeantwoordenCiteren
 edb
(@edb)
Active Member

Ben juist tussen twee sneeuwbuien door nog eens aan het proberen geweest. Wat heb ik gewijzigd : het darmpje voor de lucht door de buis maar dan naar boven in de buis geplooid, buis ook wat ingekort. Er komt reeds heel wat vuil water door de aangesloten darm, maar nog niet genoeg. Ik denk dat, mits ik de aanzuigbuis nog wat korter maak zodat het water niet zo hoog moet, het dan zou moeten lukken. Dat zal voor morgen zijn denk ik, want ik ben zopas moeten binnenvluchten voor een immense sneeuwbui en het ziet er voor het ogenblik niet naar uit dat het rap zal opklaren :mad:. Ik ben van Zulte-België en hier is het nu volop winter. Later meer dus. Ik hou je (en anderen) op de hoogte.
Groetjes
Eric

BeantwoordenCiteren
(@moritsio)
Active Member

Beste Eric,
Buisje luchttoevoer moet je inderdaad wat naar boven richten, pas op die manier krijg
je de aanzuiging naar boven toe. zoals eerder gezegd moet je afstand tussen zuigmond
en luchttoevoer wat inkorten.
Verwonderd me wel eens het vuil boven de waterlijn er nog stroming is van het vuil.
Eric, ik ben van Meulebeke (bij Tielt) als uw systeem lukt, wil ik het wel eens zien.
Als het mag natuurlijk. Veel succes

BeantwoordenCiteren
(@verstrab)
New Member

Hoi,

Ik heb ook geprobeerd deze stofzuiger te maken. Ik heb gewerkt met een compressor. Ik slaag er in water op te zuiger en een blad van de bodem. Maar ik krijg geen contante zuiging. Als ik ook een slang aankoppel,heb ik niet genoeg kracht om een blad op te zuigen. Ik heb geexperminteerd met verschillende diktes: buis van 32, 40 en 50mm, luchtslang van 8, 10, 16 en 20mm geprobeerd. Luchtdruk van 0,3 bar tot 8 bar. Maar niet leide voor mij tot een bevredigend resultaat. Ik heb zelfs de luchtslang aangesloten op mijn Oase Pondovac. Dit gaf nog het beste resultaat. Als de Pondovac even moeilijk had de lucht open en dan vertrok ie weer. Ik heb nu een Wilo Drain LP 240 pomp besteld. Ik houd jullie op de hoogte.

Vriendelijke groeten,

Bart

BeantwoordenCiteren
 edb
(@edb)
Active Member

Het is dus blijkbaar toch niet zo eenvoudig de zelfbouw vijverstofzuiger. Ik zal een paar dagen niet kunnen experimenteren wegens een terug de kop opstekend rugletsel :(. Van zodra dit beter is begin ik er terug aan. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes.

BeantwoordenCiteren
(@marc13)
New Member

Hallo, ben nieuw op dit forum. Maar heb een probleem(pje).

Reeds enkele jaren heb ik thuis een vijveretje met een hoop goudvissen. Alles is goed gegaan, proper water, voldoende planten enz... tot vorig jaar in de lente.
Zoals we weten is het toen de ganse maand april warm en droog geweest.

Binnen de kortste keren is mijn vijver groen geworden. Dus hier in de buurt vlug een flesje Aqua Clear of zoiets gehaald erin gekapt... en binnen enkele uurtjes was het water terug zuiver, maar met als gevolg allemaal groen wat samenklit. Heb dat zo goed als ik kon eruit gevist, ondertussen de filter elke dag verstopt. Maar lang heeft dat niet geduurd of vijver was al terug groen.

Uiteindlijk in de buurt van Lommel naar een vijvercenter geweest. Daar werd me verteld dat het stofalgen waren. Dus afgstorfen algen, die opzwieren als de vissen rondzwemmen en zo het water troubel maken.
Daar gaven ze de raad een stof zuiger te nemen. Dus zaterdag daar eentje gekocht.

Nu, dat ding werkt wel, maar na 2min valt dat uit omdat de bak vol zit met water, en na even wachten kan je dus weer verder werken. Als dat zo verdergaat ben ik dus nog bezig tot augustus. Ik weet nu ook wel dat je een vijver geduld moet hebben maar toch...

Nu mijn vraagjes:

1. Is het normaal dat zo een stozuiger telkens afspringt om water te "lozen".
2. Zou het hiermee mogelijk zijn de ganse vijver proper te krijgen?
3. Wat is een andere remedie tegen die stof algen??

Ondertussen zal ik toch maar wat rustig verder doen.
Alvast bedankt voor reacties.

BeantwoordenCiteren
(@stibo)
New Member

Hallo ,

voor mensen die eens wensen te weten of proberen hoe een Pondovac 3 werkt ,
wij hebben dergelijke zuigers te huur.

meer info :
www.vijvers.org

BeantwoordenCiteren
(@anaconda)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden

Ik lees dat er nogal wat mensen zijn die een probleem met het stofzuigen van hun vijver of hun zwemvijver hebben.
een jaar geleden brachten we de anaconda op de markt, alle info daarover kan je vinden op www.vijverstofzuiger.be waar ook een verdelerslijst en een contactformulier om demo's aan te vragen.
te vinden zijn. Na 2 jaar testen en één jaar ervaring in heel veel verschillende omstandigheden kunnen we met trots zeggen dat onze Anaconda een meer dan behoorlijk resultaat geeft, heel gebruiksvriendelijk is en we 100% klantentevredenheid scoren.
Iedereen is ook altijd welkom op ons forum
deseco nv

BeantwoordenCiteren
(@sidarta)
Active Member

Probeer het in de Colruyt, 99€ en ie zuigt verdomd goed.
Ik zuig er het vuil mee uit mijn 1.2meter diepe zwembed en uit mijn 1.5 meter diepe met rijke algen vijver!!

Sucses

BeantwoordenCiteren
 roon
(@roon)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden

hallo
heeft iemand inderdaad al echte ervaringen met bovengenoemde Anaconda vijverstofzuiger (behalve de verkoper dan) ? zou graag eens dit apparaat voor een dagje willen huren van iemand om te zien of het werkt om onze zwemvijver schoon te maken. is nogal prijzig om aan te schaffen en dan er achter komen ..jammer maar helaas.
grts

BeantwoordenCiteren
(@scubasteve)
New Member

hallo,
Zo'n anderhalf jaar terug hebben ze bij ons een demo komen doen met zo'n anaconda.Ik heb een zwemvijver van zo'n 1,5 diep en een oppervlakte van 32m² zwemgedeelte(de rest is zuivering) Ik moet toegeven:powerfull stuff die anaconda,zeer krachtig maar ik vond het prijskaartje toen ook stevig.Op een half uurtje trek serieus wat litertjes water en vuil weg.
Dit toestel lijkt mij uiterst geschikt voor sterk vervuilde bodems of voor de jaarlijkse voorjaarsschoonmaak,maar naar mijn mening overpowered om gewoon onderhoud uit te voeren.
Het lijkt mij wel echt kwaliteit,maar met een stevig prijskaartje.
Tot op heden heb ik mij nog geen stofzuiger aangeschaft omdat ik die van een vriend af en toe kan lenen(Pondovac) De 2 types zijn niet te vergelijken qua prestaties,de prijs ook niet :pondovac +- 300€ en anaconda +- 2000€.Tja,t is zoals appelen met peren vergelijken hé.

BeantwoordenCiteren
 roon
(@roon)
New Member

bij ons is er jaarlijks toch wel het een en ander aan blad wat in de vijver valt, zou misschien leuk zijn om als groep zoiets aan te schaffen en bij toerbeurt te gebruiken :confused:

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.