Forum
Beste forumgebruikers,
ik lees hier al enkele maanden het forum mee, zonder mezelf geregistreerd te hebben. Nu heb ik het toch maar even gedaan...(na enige twijfel...)
Toen we ons huis kochten stond daar een mooi klein vijvertje bij van ongeveer 5000l.
Nu probeer ik het sinds vorige maand aan de praat te krijgen.
Er lag nog een pomp van oase 3500 aquamax afgekoppelt naast de skimmer. (wandskimmer zonder merk).
Er was een onderdeel van beschadigd dus heb ik dat maar bestelt bij oase.
Allemaal geen probleem, allemaal kunnen aansluiten en het water stroomde uit het watervalletje!
Prachtig gevoel!
Echter laat ik het nu een dagje aanstaan en een nacht later was de zekering gesprongen.
Ik zette de boel terug aan en terug sprong de zekering.
Hierop heb ik dus alles eens gedomenteerd maar niks van verstopping gevonden aan de pomp..
Deze pomp heb ik onderwater gehouden en aangezet en hij werkte...
Tuinslang door de opening van de waterval geduwt en water gespoten, en water kwam aan de pomp er weer uit...
Dus geen verstopping in de leiding. De skimmerkraan opengedraait en het water kwam er ook uit... ook geen verstopping daar...
Als ik de boel dan terug aansluitte, kwam er geen water uit het watervalletje...de pomp voelde je wel draaien...
Iemand enige raad waar ik zou moeten kijken nu?
Ik ben radeloos aan het worden...
En mijn vrouw ziet het niet direct zitten om een nieuwe pomp te kopen...
hoe diep is je vijver?
het kan misschien zijn dat de kracht die de pomp heeft niet (meer) genoeg is om het water naar boven te krijgen door alle slangen en leidingen
De vijver is op zijn diepste punt net 1meter.
De pomp steekt ongeveer op 75cm diepte.
Hoe zou dat kunnen komen dat zij niet meer de kracht heeft om het rondtempomen?
Het water ging er echt met een mooie kracht uit van de waterval.
(hoog debiet dus...:))
Ik heb het uiteinde van de leiding afgebroken van de waterval en tegen de grond gehouden maar ook dan kwam er geen water uit...
Zou die leiding kunnen dichtgeslibt zijn?! Maar toch niet op 1 dag?!
Kan ik dit oplossen door bv hogedrukreiniger eroptezetten?
misschien dat het binnenwerk van de pomp niet goed meer zit.
wat was er aan kapot ?
en heb je alles goed terug vastgezet (niet te strak ofzo ? )
ik zou als de zekering er steeds uit springt, of de pomp na laten kijken of een nieuwe halen. in mijn ogen is de pomp dan onbetrouwbaar geworden.
Het kopstuk om de waterdarm op aan te sluiten was afgebroken. Dus hebben we dat vervangen.
Na het vervangen heeft het zeker enkele uren gedraait maar snachts sprong de zekering.
Nu als ik hem terug opzet voel je dat er water door het eerste deel van de darm gaat maar aan het uiteinde voel je niks meer.
De pomp draait ook gewoon door en de zekering springt niet meer..
onze zekeringen springen ook nogal snel hoor... een wasmachine, droogkas en vaatwasser tegelijk opzetten en de boel springt af....
Hoi Arkangel
ik zou toch eens de slang na kijken die naar de waterval loopt waarschijnlijke is die deels verstop de zekering springt er waarschijnlijke uit omdat hij te warm wordt of als er haarscheurtjes in de kabel zitten
M.v.g. Sijmen
Dit weekend heb ik er nog wat naar gekeken...
Blijkbaar is er iets mis met de motor...! De schroef draait zelf maar aan een te laag aantal toeren waardoor het niet meer genoeg druk geeft op het water..
Heb dit getest met een hele korte buis.
Nuja, ik heb een fonteinpomp van mijn vader gekregen (nautilus 4000 van oase) om even uit de nood te helpen..
Voor mijn komende verjaardag mag ik een nieuwe halen van mijn vrouw 😉
Daarover volgt waarschijnlijk nog een ander topic 😎
Alvast bedankt voor jullie reactie's