Zoals al eens een anatl keer gezegd geweest is op dit forum hebben we hier een een vijver van zo'n 5000 liter (dat zou het uiteindelijke resultaat toch worden). Nu is mijn vraag, welke UVC-lamp en van welk merk sluiten we hier best op aan? De te gebruiken filter is een driekamerfilter van zo'n 220 liter, bovendien zal er ook nog een vortex voor geplaatst worden. UVC-lamp nodig? of afwachten. momenteel water zeer proper. Maar vijver is nog niet volledig af 🙂
ik denk dat het onmogelijk is om een vijver met mechanische filtering helder te houden zonder uvc lamp of ozonapparaat maar ben niet zeker
ik zou er allesinds een opzetten 3 Ã 4 watt per 1000 liter water is aangewezen, voor een koivijver 5 watt
groetjes
Pietje wrote: ik denk dat het onmogelijk is om een vijver met mechanische filtering helder te houden zonder uvc lamp ...
Nochtans... 8 jaar ervaring met een vijvertje van 25.000 liter en nu reeds 2 jaar met een plasje van 55.000 liter zonder UV lamp, m'n filter is dan wel 10.000 liter 🙂
Oh ja, elke dag gaat er voor het ogenblik minimum 500 gram "Hikari growth" in... dus afval wordt er zeker geproduceerd.
Koidream wrote: Nochtans... 8 jaar ervaring met een vijvertje van 25.000 liter en nu reeds 2 jaar met een plasje van 55.000 liter zonder UV lamp, m'n filter is dan wel 10.000 liter 🙂
Oh ja, elke dag gaat er voor het ogenblik minimum 500 gram "Hikari growth" in... dus afval wordt er zeker geproduceerd.
is die filter van jou dan geen plantenfilter
Pietje wrote: is die filter van jou dan geen plantenfilter
Mijn filter:
3 bottomdrains op 220cm diepte gaan naar de vortex, vandaar naar de eerste kamer met 60 borstels van 60cm lang. Dan 2 kamers met in totaal 13 volledige (250 x 100 x 4cm) Japanse matten. Dit is in totaal al goed voor 5.000 liter.
Vandaar naar een plantenfilter met 3 ton lava, ook nog eens goed voor 5.000 liter.
Op de skimmer staat een zeef.
Onder de matten en de borstels hebben de kamers nog een vrije ruimte van om en bij de 80 cm, die ook allen hun eigen bottomdrain hebben en op die manier kunnen dienen als extra vortex.
das al mooi materiaal die je daar hebt (wat een understatement) 😀 en met de plantenfilter heb je toch enigszins de mogelijkheid gecreerd om zonder uvc lamp te werken denkek
groetjes
Ik zou niet zomaar op het aantal watt's afgaan wat de producent weergeeft.
Ga gewoon op het aantal liters af wat vermeld is op de verpakking.
Een TL lamp (Messner) heeft bijvoorbeeld een hoger wattage nodig om hetzelfde te bereiken als een PL lamp.
Als je een normaal vijverke maakt van 5000 liter, met een 3 kamerfilter, dan zou een 7 watt PL lamp moeten volstaan. Voor de zekerheid zou je een 9 Watter kunnen nemen....
Ik weet wel zeker dat men dit helder en gezond kan houden zie maar eens op onze site.
Groetjes Char 🙂