The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

Uv Lamp

(@danny-c)
Eminent Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

:confused:

Hallo iedereen

Ik ben dit weekend mijn nieuwe vijver aan het aanleggen.
De vijver heeft een inhoud van 25 ³ liter.
Ik heb mij ook een aquamax 10000 aangeschaft met een UV lamp van oase 25W bitron.
Nu is mijn vraag of ik maar 1 uitgang kan gebruiken van die UV lamp en of dit niet teveel debiet is voor die lamp.............
Ik werk met een biologische filter van 2 op 3 M en 1.5 M diep.

graag raad en alvast iedereen bedankt
doeiiiiiiiiiiiiiiii

Citeren
(@koidream)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Toch enkele opmerkingen.
Een UV van 25Watt voor een vijver van 25m³ is echt te weinig. Je moet rekenen op 2 Watt (beter 3) per m³.
Een biologisch filter van 150cm diep heeft niet veel nut. Nuttige bacteriën zitten niet meer in grote getalen onder de 60cm.
Hoe is je filter opgebouwd?
Wordt het een koivijver of natuurvijver?

Je eigenlijke vraag over de UV begrijp ik niet echt. (Nooit een UV gehad, en wil er ook geen).
Welk debiet wordt er voorgeschreven door de fabrikant? Een tweede pomp zou dan een optie kunnen zijn.

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Elke uv lamp heeft een één ingang en een één uitgang.
Het is inderdaad belangrijk dat het water niet té snel door de lamp stroomt. Elke uv lamp is anders en je doet er goed aan om de voorschriften van de fabrikant te volgen. Er is uiteraard ook weerstand verlies in de buizen en zo. Dus het debiet van de pomp zal automatisch al minder zijn dan de werkelijke capasiteit.

Uw uv lamp is echt wel te weinig. De uv lamp zal waarschijnlijk dan ook vrij kort zijn, dus minder lange contacttijd. Een uv lamp van 55W zou beter zijn. Die zijn dan ook langer gebouwd waardoor het water een langere contacttijd heeft. U kunt ook twee of drie uv lampen na elkaar aansluiten.

BeantwoordenCiteren
(@de-rie)
Reputable Member

OOk ik vind een uv-lamp van 25 W te weinig voor de vijverinhoud.
De meeste fabrikanten adviseren 2W/1000L doch dit is veelal te weinig. Wanneer de vijver het grootste gedeelte van de dag in de zon gelegen is en daarbij tamelijk wat vissen huisvest adviseren wij 4W/1000L, in alle andere gevallen lijkt 3W/1000L mij voldoende.
De doorstroomsnelheid zal door de bitron ook erg afgeremd worden. Dit kan je verhelpen door na de pomp de leiding te splitsen dmv een Y-stuk en hier dan een tweede uv-lamp bij te plaatsen.

BeantwoordenCiteren
(@danny-c)
Eminent Member
Topic starter  

De vraag is eigenlijk: Een bitron heeft 2 uitgangen,maar zou het mogelijk zijn om mijn aquamax 10000 erop aan te sluiten en maar 1 uitgang te gebruiken?

tevens nog een vraag:Moet ik die lamp in de winter binnen nemen?
Mijn filter is een lavafilter en de vijver is voor koi's

thankssssssssss

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin

Je eerste vraag zoek ik even uit. In de catalogus van Oase vind ik ook niet meteen de oplossing.

De uv lamp kan in de winter weggenomen worden. Neem ze wel weg, niet alleen uitschakelen anders kan de kwartsbuis stukvriezen.

BeantwoordenCiteren
 luky
(@luky)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

hoy danny
een uv lamp hoeft in de winter niet te werken aan gezien er geen algengroei is
waarom zou je die 2 de uitgang niet gebruiken
deze pomp kun je daar op aan sluiten

groetjes luky

BeantwoordenCiteren
(@webmaster)
Noble Member Admin

De mensen van Oase wisten me te zeggen dat er inderdaad de mogelijkheid bestaat om één van de twee uitgangen af te sluiten. Wat je wel niet mag doen is de uitgang rechtover de ingang afsluiten want de contacttijd van het water met de uv lamp is dan te kort.

BeantwoordenCiteren
(@danny-c)
Eminent Member
Topic starter  

Iedereen hartelijk bedankt..................

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.