wij hebben gister een koivijver gegraven. moet er in een koi vijver ook substraat??? of is dit niet nodig?
Hallo Linda.
De meningen zijn daarover zeer sterk verdeeld.
Substraat op een vijverbodem kan problemen veroorzaken.
Uitwerpselen en afval kan zich hierin verzamelen met alle gevolgen van dien. Men noemt het wel eens een bacteriële bom.
Aan de andere kant heeft substraat op de bodem ook z'n voordelen.
Goede bacteriën nestelen zich hierin en dragen zo ook bij aan de afbraak van giftige stoffen (ammoniak en nitriet).
Nog een groot pluspunt is dat koi (karpers) het zeer prettig vinden om lekker in het substraat te woelen. Niet alleen is dit een natuurlijk gedrag wat ze zonder bodembedekking altijd moeten missen, maar door het wroeten blijven hun bekken stevig (zelfs hard) en dit voorkomt mondrot en zweren.
Er zijn zeer ervaren koi houders die met succes en zonder problemen een laag substraat op de bodem hebben.
Een dikke laag hoeft het echt niet te zijn. 3-5 cm is voldoende.
Als je een bodemdrain hebt, kun je voorkomen dat het substraat in de drain verdwijnt door om de drain een met zand gevulde slang te leggen. Een cirkelvormige brandweerslang is het beste voorbeeld wat ik je kan geven.
Wil je op safe spelen dan kun je overwegen om het substraat van tijd tot tijd uit de vijver te scheppen en goed af te spoelen met schoon vijverwater. 2 keer per jaar is doorgaans voldoende.
Je kan ook (dat doe ik zelf) het substraat voordat het najaar begint uit de vijver verwijderen en vervangen met geheel nieuw substraat. Je weet dan zeker dat er schoon substraat op de bodem ligt die niet bij zal dragen aan evt. rottingsprocessen die je toch al vaak in het najaar hebt door vallend blad enz.
Bedenk ook dat afval niet gauw de kans krijgt op of in het substraat te blijven liggen omdat de koi door het wroeten en het zwemmen het vuil in beweging houden. Uiteindelijk zal dit vuil dan in de bodemdrain of via de pomp de vijver verlaten.
Zelf spuit ik af en toe met de tuinslang tijdens het bijvullen (waterwissel) vlak boven de bodem met een sproeikop.
Zo kan ik de kleine hoekjes en kiertjes goed schoonspoelen en ontdoen van eventueel afval. Niet te hard sproeien, want anders rolt het allemaal weg.
Ik zelf ben voorstander van substraat en gebruik dit al vanaf dat ik mijn vijver heb.
Ik zie dat mijn koi het ook erg waarderen en zeker als ik zinkend voer geef. Ook is het erg mooi om je koi eens van een hele andere kant te zien als ze zowat rechtop in het substraat wroeten naar wat lekkers. Ze vervelen zich in ieder geval nooit en zijn ook buiten de voerbeurten veelvuldig in het substraat aan het wroeten. Zo hoort het ook, want zo gedragen ze zich in de natuur ook. Scharrelen en wroeten in de bodem op zoek naar wat eetbaars.
Mocht je besluiten substraat te gaan gebruiken, let dan op dat het niet te fijn is en beslist niet te scherp. Het substraat van Perfect Pond zou mijn keuze zijn, ook omdat dit substraat nog meer goede eigenschappen heeft.
Substraat kun je trouwens ook heel goed gebruiken voor het vullen van plantmanden. Niet geschikt voor waterlelies, want die hebben vijveraarde nodig. Alle andere (zuurstof)planten doen het in substraat bijzonder goed. Ook omdat substraat geen plantenvoeding bevat, nemen de waterplanten veel nitraat uit het water op en dat willen we juist bereiken.
Spoel het nieuwe substraat wel altijd grondig uit met kraanwater voordat je het in de vijver strooit. Zo spoel je het poeder en gruis er vanaf en houd je de vijver helder.
Overweeg ook eens om hier en daar ook wat grotere keien op de bodem te leggen. Staat niet alleen zeer decoratief bij het substraat, maar ook aan deze grotere keien zullen de koi sabbelen om algen er vanaf te sabbelen.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen hebt.
Succes ermee en groeten,
Mike
bedankt voor je opmerking
Zeer mooi geschreven Mike 😎
Maar je weet dat ik geen voorstander ben op de bodem van een koivijver. Zelfs bij deze heb je me niet kunnen overtuigen. 😉
ahhh, mag ik het dan nog een keer proberen Charles 😀 😀
Originally posted by GinRin
ahhh, mag ik het dan nog een keer proberen Charles 😀 😀
Proberen mag altijd, maar ik sta bekent als zijnde nogal koppig.:p
En de voordelen die jullie aanhalen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.
Ook is mijn vijver helemaal niet gebouwd om substraat te leggen. De helling van de bodem is hiervoor te groot, zelfs met een worst rond de drains (die dan een deel van hun functionaliteit verliezen) zal het niet lukken. En wat dat sabbelen en bezigheidstherapie betreft. Gooi geregeld eens een appelsien in 4 gesneden in de vijver. Zijn m'n beestjes even mee bezig, wat overblijft is alleen de schil. En het is nog gezond ook
:p
Oh ja, ook heb ik een filtertje dat groot genoeg is (overkill noemen ze dat) en dat beetje substraat extra zal het dan zeker niet doen voor mijn vijver dan toch niet.
Hé Charles (koidream).
Heet jij Linda 😉
Ik weet niet waar je het haalt, of hoe je erbij komt, maar neen, Ik heet Charles...:confused: :confused: :confused:
Charles.
Dat was als geintje bedoeld.
Misschien Amsterdamse humor, maar goed bedoeld.
Ik hoef het hopelijk niet uit te gaan leggen hè?
Groetjes,
Mike
Toch wel, want ik ben echt niet mee hoor:confused:
Heb ik ergens iets gemist?
Okay Charles voor de goede orde en verstandhouding dan.
Linda vraagt iets.
Ik reageer op Linda.
Unknown bedankt (zal wel, weer iemand gelukkig).
Jij (Charles/Koidream) schrijft:
Zeer mooi geschreven Mike
Maar je weet dat ik geen voorstander ben op de bodem van een koivijver. Zelfs bij deze heb je me niet kunnen overtuigen.
Okay, hier komt ie:
A: ik weet niet dat jij geen voorstander bent van substraat (of zou ik dit wel moeten weten?)
B: Ik heb jou niet proberen te overtuigen (niemand eigenlijk), maar Linda!
C: dus schreef ik "heet jij Linda?"
Een beetje zoals in van Kooten en de Bie "hou je erbuiten Kok" en ook een beetje dat je voor je beurt praat.
Let op, alles als een geintje bedoeld en ik hoop dat je het nu wel vat.
Trouwens, waar is Linda?
Trouwens wie is er WEL voorstander op de bodem van een vijver?
Een demonstrerende diepzee duiker? :p
Mazzels,
Mike
ik weet ff niej waar jullie nou een hele discussie over hebbe maja... zal wel aan mij ligge
en mike thnx voor je reactie op mn vraag!!
Originally posted by Mike
Okay Charles voor de goede orde en verstandhouding dan.
Linda vraagt iets.
Ik reageer op Linda.
Unknown bedankt (zal wel, weer iemand gelukkig).
Jij (Charles/Koidream) schrijft:
Oeps, ik had dus niet mogen antwoorden 🙂
Neen, ik dacht dat je (als regelmatige poster) onlangs ook het draadje (discussie) gevolgd had over substraat op de bodem.
Daar heeft m'n alle voordelen aangehaald van substraat op de bodem, maar zoals u al weet... ik ben geen voorstander van bodemsubstraat. Vandaar mijn reactie :p
Trouwens ik vond uw betoog echt mooi geschreven.
Maar nu is heel de historie voor mij zo klaar als m'n vijverwater... 😉
Charles/Linda.
Ach Charles, nu staan we weer quit en Linda...
Maak je niet druk, substraat is de mode.
Groetjes,
Mike
Geen substraat in een koivijver! Dit leidt vroeg of laat tot problemen. Substraat hoort in de bioconverter!
Dit is misschien wel een keer een leuk idee voor een poll?? Leuk om te zien hoe mensen enorm verschillend kunnen denken over een onderwerp als dit...
Ik ben overigens 'tegen' substraat in de koivijver (in de meeste gevallen dan) ivm met bodemdrains...
Hallo Dennis.
Ja een poll lijkt me ook leuk, maar ik kan nu al voorspellen dat het nietes welles discussie gaat worden.
Als de webmaster er een poll aan wil wijden, dan ben ik wel van de partij.
Groetjes,
Mike
Originally posted by etienne
Geen substraat in een koivijver! Dit leidt vroeg of laat tot problemen. Substraat hoort in de bioconverter!
Motiveer even waarom dat tot problemen kan lijden. Alleen schrijven dat je het niet moet doen is niet echt overtuigend.
Een koi-vijver is een naakte put met op regelmatige afstanden drains(afvoeren) die in verbinding staan met de vortex (of andere voorfilter) en bio-converter(biologische filter) De bodem van de vijver loopt hellend naar de drains toe. Daardoor wordt alle vuil systematisch weggevoerd. Wanneer je nu substraat in de vijver gaat brengen zal dit de complete opzet van de drains teniet doen.
Bovenin het substraat zal er een biologische werking ontstaan die het water zuivert. Dieper in het substraat zul je onvoldoende zuurstof krijgen waardoor allerlei processen ontstaan die je liever niet in een vijver hebt. De bedoeling van een koivijver met goede filterinstallatie is de waterkwaliteit te beheren op een zo goed mogelijke manier. Dit kan best in het filtersysteem waar je indien nodig veel beter kunt ingrijpen in het filter- en biologisch proces.
Een natuurlijke vijver is uiteraard een gans ander probleem.
Een koivijver heeft meestal een bezetting van vissen die honderden malen de normale visbezetting van natuurlijke waters overtreft.Daardoor krijg je explosies van nitrieten,ammoniacalen,fosfaten enz... Deze kunnen niet door de kleine massa substraat worden verwerkt. Na verloop van tijd zal er een chemisch onevenwicht ontstaan waardoor het water zonder meer giftig wordt voor de vissen.
Je kunt natuurlijk regelmatig het substraat uit de vijver scheppen en spoelen en het daarna terug in de vijver brengen. Dat is een groot werk enerzijds en anderzijds wordt het evenwicht compleet tenietgedaan.
De bedoeling van een koivijver moet zijn met een minimum aan werk een maximum aan rendement te hebben zodat de vissen in een optimale omgeving kunnen leven en groeien zodat wij er jarenlang van kunnen genieten.
Het houden van Koi is veel moeilijker dan het houden van een kat en een hond.
Ik heb al zoveel mensen weten beginnen met een vijver die ze dan na een paar jaar weer dichtmaken omdat de ene desillusie na de andere volgt .Om nog maar niet te spreken van de verloren centen!
Kijk aan zo'n antwoord hebben we veel meer!
Niet dat ik het er helemaal mee eens ben maar da's weer een ander verhaal 😉
Ik ben tegen een vijver waarin we natuurlijke processen volledig naar onze hand proberen te zetten. Een deel van de koi mensen probeert een zo steriel mogelijk vijver te maken en wil geen "dode" hoeken of substraat. Een dodelijk saaie vijver voor de Koi en ook voor mij. Er zijn echter steeds meer mensen die vinden dat een dode hoek ook mogelijk moet zijn en wellicht beter is voor Koi's. Z'n dode hoek met relatief rustig water is weer eens wat anders dan continue die stroming. Daar kan een koi tot rust komen. Substraat op de bodem bootst veel meer de natuurlijke omgeving na. Wellicht dat we zo de Koi een veel beter leven kunnen geven.
Ik ben er van overtuigd dat een Koi best wel een stootje kan hebben. En misschien moeten we er dan voor kiezen om ipv 40 koi's er maar 20 in een vijver te plaatsen. Een paar rottende bladeren in de vijver is niet funest indien de beesten gezond zijn.
Ik vergelijk dit met de bio industrie. Juist door die industrie kunnen de beesten absoluut niet meer tegen een stootje. Ieder virus is fataal. Ondanks de grote hoeveelheid medicijnen en moderne stallen. Op het moment dat de beesten met een minder groot aantal gewoon lekker buiten in de wei staan blijken ze veel sterker te zijn.
Beren in de dierentuin leven toch ook niet meer in een betonnen bak zonder speel attributen? Tegenwoordig krijgen ze veel meer leefruimte, speelgoed, afwisseling en hierdoor is de kwaliteit van leven voor de beesten veel hoger EN is het voor het publiek leuker om naar te kijken.
Denk ook eens aan het dierenwelzijn en niet alleen maar in termen van techniek. Laat ook de natuur meer haar werk doen. Niet meteen naar allerlei middeltjes grijpen.
Wij hebben het hier over de koi-vijver die voor het ogenblik wordt aangehouden door de meeste liefhebbers van mooie Japanse koi.
De beweringen die je hier stelt kunnen voor mij best. Alleen dan moet je een voldoende grote watermassa geven aan die dieren. De meeste liefhebbers kunnen dit niet wegens gebrek aan plaats en budget. In een kleine vijver is er geen andere oplossing dan een goedwerkende bio-converter te hebben.
Ik herhaal het nog eens zelfs 20 vissen in een vijver van pakweg 20m3 is veel te veel om op natuurlijke wijze een gezonde watercultuur te hebben. amminiakalen,nitrieten en fosfaten zullen je vissen vergiftigen. Wat je ook beweert ,het belangrijkste is een zo goed mogelijke waterkwaliteit voor de vissen te regeneren. Hoe je het doet is een ander paar mouwen. Bij veel koi-liefhebbers is de bouw van de vijver veel belangrijker geworden dan alleen maar een opgeving voor hun vissen te creëren. Het bouwen van de vijver is voor velen een hobby op zich. Dat je daarbij excessen krijgt is niet te voorkomen.
Ik geef je mijn eigen situatie ,dan zul je bemerken dat ik niet alleen een dooie put wil met vissen erin.
Naast mijn koivijver van 30000 liter (met planten erin) heb ik ook een natuurlijke vijver van 5000m2. Die vijver bevat volgens de tijdsspanne van het jaar 1000000 tot 3000000 liter water. Het is een biotoop waar ganzen ,eenden ,zwanen, meerkoeten en waterhoenders hun broedplaatsen hebben. Terzelfdertijd is ongeveer een derde van de wateroppervlakte voorbehouden voor de waterplanten. (zuurstof,drijvend,moeras...) In deze vijver zitten een aantal koi die ondertussen uitgegroeid zijn tot ware kanjers. Die vissen groeien vlugger en zijn gezonder dan in mijn koivijver. Ze kunnen ploeteren in het slijk en de klei op de bodem van het water (hun natuurlijk biotoop wat met substraat niet het geval is.)
Groot nadeel, slechts heel sporadisch zie ik een van hen zwemmen.
Als je een japanse koi hebt wil je hem ook kunnen bewonderen.of niet ?
Daarom heb ik mijn koivijver met bioconverter en de ganse santeboetiek omdat ik ook wel graag mijn vissen zie zwemmen!Dat geldt voor de meeste liefhebbers.
Dan komen we terug aan mijn eerste betoog.
Er bestaan veel soorten vijvers,maar als je het specifiek over koikarpers hebt moet je toch keuzes maken!
Is de poll al begonnen?