The Pond Library

Vraag en Antwoord

U.V.-Lamp

Lid
Topic starter

Moet men bij de plaatsing van de uv-lamp een bypass voorzien of is het voldoende om de lamp eruit te halen en het toestel uitschakelen (het laten circuleren van het water door het toestel)om bevriezing te voorkomen. Ik heb 115w voorzien om 20 000 l water algenvrij te houden.

Lid

Als ge de uv lamp aansluit met pvc buis,dat ik wel vermoed,kan je snelkoppelingen verkrijgen om u uv aan en af te koppelen.
U kan dan een stukje pvc buis gebruiken waar ge ook dezelfde koppelingen bij gebruikt als bij u uv lamp.
En u kan dan eenvoudig in de winter u lamp verwijderen en het stukje buis in de plaats monteren.
Zo heb ik dit in mijn vijver ook toegepast.
Niet vergeten van een afsluitkraan te voorzien als ge met een gravity systeem werkt ,voor en achter de uv lamp,anders kan u ze niet demonteren.
Groeten Marc

Lid Admin

Inderdaad ook ik heb zo'n snelkoppelingen gebruikt zodat ik éénvoudig en snel de lamp kan wegnemen voor reparatie of zo. In de plaats van de lamp plaats ik dan gewoon een op voorhand gemaakt stukje pvc buis die de lamp vervangt.

115 Watt voor 20000 liter water is meer dan voldoende. Ikzelf heb 23500 liter en een 55 Watt lamp en dat gaat perfect. Normaal voorziet men per 1000 liter water 2 Watt.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.