Hallo iedereen,
bij deze wil ik mij voorstellen als nieuw lid van de club!
En om met de deur in huis te vallen:
ik ben van plan een nieuw filter aan te schaffen. Mijn ook is gevallen op de sansai filters. Mijn koi vijver is inmiddels uitgebreid tot 6,5 kuub (niet groot), maar met het ook op een evt uitbreiding denk ik dat het beter is meteen een groter filter aan te schaffen.
Heeft iemand toevallig ervaring met de sansai filters? Zo ja, hoeveel kuub inhoudt heeft jullie vijver en hoe zijn de algemene ervaringen met het onderhoud van het filter?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Roelof
Moi Roelof,
Heb dit voorjaar mijn Oase vervangen door een Sansai 25000. Heb een vijver met 22 a 23 kuub inhoud. Prima filter, niks mis mee. Goede kwaliteit en makkelijk te reinigen.
Hokie
Hey hokie,
bedankt voor je reactie. Ik kijk uit tot het moment dat het filter er is. Momenteel alleen maar problemen met mijn koi's. 2 van die lieve monstertjes "have gone swimming with the fishes" als je begrijpt wat ik bedoel. Momenteel heb ik nog een drukfilter, maar die zet niet genoeg in nitraat om. Wilde nog perfect op mijn goudvisjes en goudwindes tot familieleden te vroeg met koi's aan kwamen zetten. Mijn planten groeien niet meer, visjes zijn ontzettend rustig en dus al 2 die het loodje hebben gelegd.
Hoop dat het beter gaat als het nieuwe filter er staat....
Moi,
Persoonlijk geef ik altijd het advies; nooit een drukfilter op een koivijver. Voor een 1 kuubsvijver kan het wel, maar ga je groter, en dan al gauw 3 of meer kuub, dan werkt dit niet, en krijg je met ziektes te maken. Water blijft niet goed en je gaat van het ene probleem naar het andere.
Voor een vijver (koi) is een goed filter belangrijk, zo niet het belangrijkste. Je filter moet het water in goede conditie houden. Alleen door een goed filter, krijg je goed water en dus minder kans op problemen. Meeste koi problemen ontstaan door slechte waterkwaliteit.
Hoop voor je dat het filter er snel is, en dan maar inbouwen. Laat je nog eens een foto zien?
Hokie
Hokie,
ik besluit toch voor het grotere filter te gaan. Via de leverancier heb ik vernomen dat begin juli de filters binnen zullen komen. Heb jij trouwens de REd-X matten erin liggen? Of ben je voor de originele japanse matten gegaan?
Zodra attributen etc. in de vijver afgemonteerd zijn zal ik de foto's op dit forum tentoonstellen.
Moi,
Ja, heb de red-X matten erin liggen. Bevalt goed. Door het overstappen op de Sansai 25000 i.p.v. de Oase screenex, is het vijverwater al beter geworden. Het enige wat nog niet voldoende is, dat zijn de bacterien. Voeg nog wekelijks baccies toe om op peil te komen. Heb 1e week de Oase als schaduwfilter laten draaien zodat de Sansai in kon werken. Heb levende baccies gebruikt, en nu steeds een gel.
Heb de Red-X matten gewoon gebruikt, anders had ik wel een lege Sansai besteld. Scheelt in de poen, maar dan moet je weer apart matten kopen, en die zijn niet goedkoop. Ook de borstels bevallen goed, houden een hoop vuil tegen. Al met al ben ik dus te spreken over het Sansai filter.
Maar heeft je leverancier ze dan niet op voorraad. De lokale koiboer in de buurt heeft ze wel staan, net als de 15000 en de trickle filters van Sansai.
Groet, en ik wacht in spanning de foto's af.
Hokie
Moi Hokie,
afgelopen vrijdag heb ik mijn Sansai filter binnen gekregen. Ziet er mooi uit, groot en zal zijn werk ongetwijfeld zeer goed doen. Ik heb hem tussen mijn bestaande filter gezet om mooi op gang te komen.
Nu heb ik twee problemen, hopelijk kun jij me hiermee helpen.
1. De afvoerdrains (2 aansluitingen aan onderzijde) blijken niet waterdicht te zijn. Ik heb ze zo strak mogelijk aangedraaid en nog gaat er water aan de rubber ringen langs. Ik zit er aan te denken om het af te gaan kitten.
2. De kitranden in het filter van de ene naar de andere bak laten nu al los en er komt water via de kitranden in de andere bak. Heb jij hier ook problemen mee gehad en wat heb je er aan gedaan. Morgen zal ik sowieso nog even contact zoeken met de leverancier, kijken wat die er van zegt.
Ik hoor van je,
Mojjuh!
Hokie,
bij deze de foto's:
Moi,
Nee, problemen zijn bij mij onbekend. Bodemafvoeren lekken niet en kit zit muurvast. Het enige waar ik mensen voor waarschuw is om alle rubbers goed te controleren alvorens filter te plaatsen.
Hoop dat je snel van het probleem af bent,
Hokie
Beste medekoihobbyisten, bij deze dan mijn eerste bijdrage:
Ik herken het probleem van de lekkende afvoerdrains. Ik heb zelf de sansai 25000 voor een vijver van 18 kuub. Die werkt op dit moment verder prima. De originele afvoerdrains lekten echter inderdaad, maar ik vermoed dat dat er ook mee te maken heeft gehad dat ik ze los heb gedraaid (met veel moeite) en dat de eerste plaatsing van de filter niet geheel zachtzinnig verlopen is.
Ik heb de originele drains vervangen door 50mm pvc drains en de randen afgekit. Bij de drain bij de achteruitgang heb ik een bochtje naar voren gelegd, op de voorste drain een T-stuk geplaatst waar aan de ene kant de uitlaat van de achterste drain op uitkomt, en waar aan de voorkant een 50 mm buis een meter of twee naar voren loopt en eindigt (op dit moment nog) bij een schuifkraan. Ik laat dus beide kamers simultaan leeglopen en kan ze niet meer apart leeg laten lopen, maar dat is in mijn geval geen probleem.
Ik gebruik nl een Oase M2 als voorfilter. Feitelijk hoef je dan alleen nog maar heel af en toe de borstels in de eerste kamer van de sansai te reinigen (algenaanslag), maar de rest blijft brandschoon.
Achteraf gezien zou ik weer een Sansai nemen, alleen niet meer de voorgeboorde en voorgevulde. De 110mm in-en uitlaatgaten zijn in de voorgeboorde versie heel dicht bij de rand geboord. Dat maakt het lastig om een voorfilter als de Oase M2 er op aan te sluiten, en heeft ook als risico dat je sneller een overstroming hebt na een fikse regenbui. Als je uit voorzorg het waterniveau wat aan de lage kant houdt dan zal je pomp niet voldoende water aangeleverd krijgen (bij mijn 10.000l/h pomp moet echt de hele 110 mm uitgang onder water staan), als je het waterniveau op het randje houdt bestaat bij een fikse regenbui of bij uitvallen van de pomp het risico van overstroming.
Ik heb dat opgelost door een rand van ongeveer 5 cm op de sansai25000 te bouwen.
Een voorfilter is wat mij betreft echt heel erg aan te raden. Ik ben tevreden over de M2, maar dan wel mét screendrive. Zonder screendrive kan het wat werk zijn om de maximale flow te blijven halen omdat de zeven dan redelijk snel kunnen dichtslibben in het warmere seizoen.
JP