The Pond Library

Vraag en Antwoord

Problemen met filte...

Problemen met filter

17 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
6,096 Bekeken
Ion
 Ion
(@ion)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb voor mijn vijver een filter gebouwd, het filter werkt echter niet zoals ik dit wil. Het filter bestaat uit twee bakken. De eerste is gevuld met bortsels en ander grof filtermateriaal. In de tweede bak bevind zich filtermousse en vijversubstraat. In het begin had ik het probleem dat de eerste bak overliep. Ik heb daarom de eerste bak hoger dan de tweede geplaatst. De eerste bak loopt nu niet meer over maar de tweede wel. Ik denk zelf dat het misschien aan de uitloop ligt. Ik heb er momenteel een slang met doorsnede van ca. 40 mm opzitten. Ik denk dat deze een te lage druk heeft om het water snel genoeg af te voeren.

Iemand een ander idee of oplossing?
Ik heb overigens een Messner Vortec V 4000 pomp in mijn vijver. Een gedeelte van de capaciteit van de pomp gebruik ik voor een fontein.

Citeren
etienne
(@etienne)
Lid

Je afvoer op 110 mm zou al een stukje beter zijn. Mousse als filter werkt zeer goed maar heeft een relatief hoge weerstand waardoor het debiet wel beperkt is. Ook omdat het vuil de poriën vlug verstopt!
Mousse moet regelmatig gereingd worden.

BeantwoordenCiteren
Tommeke
(@tommeke)
Lid

Ja een zo groot mogelijke uitloop maken anders zit er niet op of een 2de uitloop maken kan ook maar ga voor een grotere want als de uitlat niet dikker is dan de inlaat ja dan gaat da ni he

groetjes
tom

BeantwoordenCiteren
Ion
 Ion
(@ion)
Lid
Topic starter  

Bedankt voor de hulp. Het ligt dus wel zeker aan de slang voor de afvoer? Ik heb ook al gedacht aan het neerleggen van twee slangen. Wat zou echter beter zijn? Twee slangen met doorsnee van 40mm of een slang met doorsnee 110mm? Mij lijkt 110 mm nogal veel. Zou een dunnere slagn ook niet kunnen voldoen?

BeantwoordenCiteren
Tommeke
(@tommeke)
Lid

Beter is denk ik toch wel 1 uitlaat ik heb ook geen 110 als uitlaat het is te zien hoe groot zelf de filter is en wat is de diameter van de inlaat ? u zult normaal geen 110 nodig hebben hoor maar beter iets groter kopen dan een mis koop

groetjes
tom

BeantwoordenCiteren
Ion
 Ion
(@ion)
Lid
Topic starter  

Ik heb een inlaat van 40mm. Daarom vond ik het zo vreemd dat ik een veel bredere uitlaat nodig heb. Ik denk dat het water er vooral niet snel genoeg uitstroomt omdat de uitlaat op nagenoeg hetzelfde niveau ligt als de bovenrand van de vijver. De filter hoger installeren heeft echter denk ik te weinig zin omdat dan mijn capaciteit van de pomp niet toereikend is.

BeantwoordenCiteren
Tommeke
(@tommeke)
Lid

dit komt doordat de pomp druk op het water kan zetten de filter kan dit niet doen om het terug naar de vijver te sturen.

groetjes
tom

BeantwoordenCiteren
Stefan R
(@stefan-r)
Lid

mijn biotec filter heeft een uitlaat van 70mm en ik heb er een paar weken geleden 17000 liter/h door gestuurd gedurende enkele uren. het filtermateriaal zelf ging dan wel overstromen maar de uitlaat kon het water wel wegwerken. (waterniveau bleef op 5 cm boven de uitlaat) momenteel staat er enkel een aquamax 10000 op mijn filter en staat het waterniveau onder de bovenkant van de uitlaat.

BeantwoordenCiteren
De Rie
(@de-rie)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Ion wrote: Bedankt voor de hulp. Het ligt dus wel zeker aan de slang voor de afvoer? Ik heb ook al gedacht aan het neerleggen van twee slangen. Wat zou echter beter zijn? Twee slangen met doorsnee van 40mm of een slang met doorsnee 110mm? Mij lijkt 110 mm nogal veel. Zou een dunnere slagn ook niet kunnen voldoen?

Ja 110 lijkt veel maar veelal is dit nodig. Ook het verbergen van zo'n buis is soms niet makkelijk.
Je zou ipv 110 ook 2 of 3 uitlaten van bv 63 mm kunnen plaatsen. Plaats bij meerdere uitlaten ze allemaal op dezelfde hoogte en als het kan in dezelfde zijde van de filter

BeantwoordenCiteren
froggie
(@froggie)
Lid

Bedoel je op dezelfde hoogte vanuit de vijver of dezelfde hoogte vanuit het filter? En vanwaar deze wijsheid.. Ik ga namelijk binnenkort ook mijn filter vervangen daar heb ik een uitloop van 110 op (messner delta 15000). Ik heb nu 2 uitlaten van 40 mm en wilde deze nog aanvullen met 1 van 75 zodat ik zeker weet dat er genoeg afvloei mogelijkheid is. Alleen gezien de ruimte en orginele opstelling ben ik genoodzaakt de uitlaaten onder elkaar op het filter te monteren en zal 1 van de uilaten in de beekloop uikomen. Kun je me uileggen waarom dit nadelige gevolgen kan hebben?

Groet Mark

BeantwoordenCiteren
Tommeke
(@tommeke)
Lid

dit heeft geen gevolgen maar ja de eerste zal weer overlopen en de 2de zal het mischien slikken en dan is de 3de niet nodig met die 75 zal je zeker wel toe komen hoor

groetjes
tom

BeantwoordenCiteren
De Rie
(@de-rie)
Lid

froggie wrote: Bedoel je op dezelfde hoogte vanuit de vijver of dezelfde hoogte vanuit het filter? En vanwaar deze wijsheid.. Ik ga namelijk binnenkort ook mijn filter vervangen daar heb ik een uitloop van 110 op (messner delta 15000). Ik heb nu 2 uitlaten van 40 mm en wilde deze nog aanvullen met 1 van 75 zodat ik zeker weet dat er genoeg afvloei mogelijkheid is. Alleen gezien de ruimte en orginele opstelling ben ik genoodzaakt de uitlaaten onder elkaar op het filter te monteren en zal 1 van de uilaten in de beekloop uikomen. Kun je me uileggen waarom dit nadelige gevolgen kan hebben?

Groet Mark

Als je de uitlaten onder elkaar zet in je laatste filterkamer ,komt de onderste ongeveer halverwege de kamer. Hierdoor wordt je filtermateriaal niet voor de 100% benut.
Best komen al de uitlaten boven het filtermateriaal te staan.

BeantwoordenCiteren
Rick Meijer
(@rick-meijer)
Lid

Waar staat je pomp?
Kan het niet zo wezen dat je bij de uitlaat een tegendruk van iets kan krijgen?
😎

BeantwoordenCiteren
Ion
 Ion
(@ion)
Lid
Topic starter  

Ik heb t probleem inmiddels opgelost. Ik heb er een slang met diameter van 63mm op gezet. Nu werkt mijn installatie wel goed. Bedankt voor alle hulp.

BeantwoordenCiteren
Tommeke
(@tommeke)
Lid

Tis niks en hopen dat alle blijft werken h nog veel succes er mee
groetjes
tom

BeantwoordenCiteren
froggie
(@froggie)
Lid

Het filter draait inmiddels, de uitlaat van de messner is boven in het filter geplaatst hier een t-stuk 110 op aagesloten met onderin een verloop naar twee keer 40 waaraan de 2 orginele 40mm buizen naar de vijver gekoppeld te hebben. Op het andere eind van de t een verloop naar 75mm en deze naar de beekloop gevoerd. Wel aardig om te weten is dat de laatste nutteloos is..... Het water kan in mijn geval prima verwerkt worden door de 2 40mm buizen... Ik denk erover om binnenkort een andere pomp aan te schaffen. Messner adviseerd een mpf6000. Iemand ervaring met deze pomp (op een delta 15000) of hebben jullie een betere suggestie?

BeantwoordenCiteren
De Rie
(@de-rie)
Lid

Mpf 6000 is het maximum dat je op een Delta 15000 mag zetten.
Als ik het goed voorheb is de doorstroming bij deze filter 6000L/u.
Trek bij de mpf het verlies in de leidingen en bochten af en dan zit je met deze pomp wel goed.
Hou wel in de gaten dat er zich geen vuil opstapeld in het biologisch gedeelte van de filter ( zeker in het substraat) want dit gaat de doorstroming sterk verminderen en kan de filter gaan overlopen.
Eventueel kan het substraat vervangen worden door Japanse en matala matten. Die garanderen een hogere doorstroming , bezitten een veel groter oppervlak ( je kan hiermee je filtercapaciteit verdubbelen) en zijn makkelijker te reinigen.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.