Hallo eerst wil ik even zeggen dat ik vaak de berichten lees en hoop hiervan te leren.
Wij hebben een nieuwe filter de Cross-flow biofill van Velda.
Nu zegt de een je moet hem niet schoonmaken de ander beweerd van wel.
Ik heb vooraan bij de UV lamp onderaan twee borstels bij gedaan en daar bovenop v die groene watten.
Verder zitten er matten in v dat groffe en in het midden zeoliet en kool vind het net norit. Daar naast zit weer zo'n schuimrubber ding.
Wat mag ik nu geregeld schoonmaken?
Ik kijk wel iedere dag even die watten na en indien nodig verschoon ik die en spoel de borstels even uit.
Mag dat ook met de matten???? of is dat niet goed.
Groetjes Thea
Simplistisch gezegd moet de filter vooraan (waar het water binnenkomt) meer gereinigd worden dan de achterkant waar het water eruit stroomt.
De borstels (mechanische filtermateriaal) moet je regelmatig reinigen want die zullen het meeste vuil te verwerken krijgen.
Op de website van Velda las ik dat de matten japanse matten zijn. Deze matten dienen voor het huisvesten van de nuttige bacteriën. Wees hiermee voorzichtig en reinig ze niet zo vaak als je borstels. Eigenlijk zou de filter zodanig ontworpen moeten zijn dat de japanse matten zo weinig mogelijk gereinigd hoeven te worden.
Als je merkt dat zich teveel vuil op de matten neerzet dan mag je wel spoelen (niet allemaal in één keer) MAAR met vijverwater.
Nu weet ik tenminste dat wij het goed doen.
De pomp die wij hebben is een Aquamax 3500. En een UV lamp van 9 watt. Die word omgeruild voor een 18 watt.
De vijver is niet zo groot[ weinig ruimte] Er zit 5000 liter water in en de diepte van het water is 1meter. Is de pomp dan wel groot genoeg? Er zitten koivissen in.
Groetjes Thea
Sorry dat ik niet eerder bericht heb gestuurd. Ik heb al gelezen dat ik de matten en schuimmatten wel mag afspoelen met vijverwater. Er zit ook een zak met norit in en zeoliet, moet dat ook met vijverwater of mag de waterslang daar op. Verder heb ik een afgeknipte panty om de pijp gedaan waar het water uit de filter stroomt. Het water word aardig helder er staat 1m water in de vijver en ik kijk op de bodem. Dus ik mopper niet. Nou nog mooi weer.
Groetjes Thea