Forum

Pomp

Antwoord: 1
Topic starter

Hallo ,

Ik ben een Koi-vijver van ongeveer 15 m3 aan het aanleggen.
M'n vraag is wat voor pomp heb ik nodig om het water uit de biologische filter(gravity gevoederd ) terug te pompen naar de vijver.
Ikzelf had gedacht aan een pomp met een effectief rendement van z'n 5000 liter per uur , omdat dan het vijverwater zo'n 1 keer per 3 uur circuleerd, is dit voldoende ?

Vriendelijke groet ,

Franklin...

Lid
Antwoord: 257

Koop u een 'Sequence' pomp volgens het vermogen dat u nodig heeft. Zorg wel dat er een voorfilter op is gemonteerd. Sequence pompen hebben een hoog debiet en een laag stroomverbruik.

Ed.

Lid Admin
Antwoord: 1307

In de filters categorie, in de artikels afdeling kan je een artikel vinden "Circulatiepompen voor de koivijver".

Sequence komt er heel sterk naar voor met een lijst van de beschikbare modellen en hun gegevens alsook een vergelijking met een gewone zwembadpomp.

Ikzelf heb ook zo'n Sequence pomp. Type 1/4 PK voor een koivijver van 23500 Liter.

De sequence pomp staat wel een 7 tal meter van de vijver verwijderd en het water moet een kleine twee meter naar omhoog gestuwd worden voor de tricklefilter. Zelfde tricklefilter zoals beschreven in het artikel "Druppelfilters (Tricklefilters)" eveneens in de filters categorie onder de artikels afdeling.

Zuinig in gebruik, hoog debiet en goede reputatie gaven voor mij de doorslag.

Wel zeker en vast een voorfilter. De afbeelding in het artikel is een sequence pomp uitgerust met een voorfilter. Is gewoon een plastiek mandje. Dit mandje houdt zeer veel vuil tegen. Af en toe eens controleren want ik heb zelf als een drietal keer gehad dat een kikker in de voorfilter zat.

Nu moet je eens volgen.

Kikker -> bodemdrainage -> 15m door een buis meegevoerd. In de vortex terrecht gekomen -> naar de tweede filterkamer gesukkeld -> doorheen een gaatje in de spons -> naar de derde filterkamer gesukkeld -> terug door een gat in de spons om dan uiteindelijk een bocht van 90° te maken en zo in de voorfilter van de pomp te belanden.

Oef gelukkig heb ik een voorfilter want de kikker zou anders gehakt geweest zijn.

Het is zo al verschieten als je het beest ziet zitten.

Hoi , en vast bedankt voor de info , ik heb nog een klein vraagje:

Weet u waar ik in zuid nederland (Noord Brabant) sequence pompen kan kopen ?
En wat de pomp die ik zoek ongeveer gaat kosten en verbruikt ??

Vriendelijke groet ,

Franklin

Lid Admin
Antwoord: 1307

Het verbruik kan je lezen in de tabel in het artikel "Circulatiepompen voor de koivijver" in de filters categorie.

Jammer genoeg weet ik geen adres.
Ik hoop dat onze toekomstige adressen databank hier tussenkomst zal kunnen bieden want wij werken namelijk aan een heuse databank van bedrijven die werkzaam zijn in de vijver, koi en aquariumwereld.

Wij krijgen namelijk regelmatig de vraag waar kan ik dat kopen?

Okay ,

In ieder geval bedankt voor je antwoord ..

Heb ik nog een vraagje , ik ben met de biologisch gedeelte van de filter bezig (zelfbouw)
Ik heb vaten die ik met een pvc leiding aan elkaar koppel (350 liter per stuk)..wat is de minimale doorsnede van deze pvc pijp?
ik voer aan via drain met 110 naar vortrex 110 in 110 uit , daarna wou ik met 90 of 70 verder gaan ..
omdat ik de doorstroom wou beperken , (denk aan de bacteriecultuur die bij een te sterke stroming kapot gaan)

Bij voorbaat dank ,

Franklin

Lid
Antwoord: 257

Bacteriën kunnen niet kapot gaan van een sterke stroming. Stromend water betekent zuurstof en een goede aanvoer van voedingsstoffen. Nitrificerende micro-organismen zijn honkvast en verankeren zich op het filtermedium. Een of twee zuurstofsteentjes onder de filtermedia is een pluspunt want deze bacteriën halen hun energie uit deze levensnoodzakelijke zuurstof.
Indien bacteriën beginnen te zwemmen dan is er iets loos met de filter. Ze verhuizen enkel bij overpopulatie of slechte levensomstandigheden.

De verbindingen tussen de verschillende filters moeten dezelfde zijn als de aanvoer, dus 110 mm. Dat zorgt voor een vloeiende overloop (bij een kleinere diameter krijgt u juist wel een sterkere aanzuiging en dat kan resulteren in verschillende waterniveau's in de filtereenheden - dus geen correcte werking.

Wat betreft adressen voor de aankoop van een Sequence in Nederland. Neem eens contact op met de Nederlandse Nishikigoi Vereniging. Zij moeten u toch de adressen van alle koihandelaars in Nederland kunnen bezorgen...

Met vriendelijke groeten,
Ed

Okay ,

Bedankt voor het antwoord , heb inmiddels m'n filter klaar , ik heb gekozen voor een 3 kamerfilter met een vortex daarvoor .

Alles met 110 MM gekoppeld ...
Inmiddels ook een sequence pomp op de kop getikt ..

Wat mij betrefd kan dit onderwerp gesloten worden ..

Bedankt voor de hulp

Gr ,

Franklin