Forum
Wie heeft er ervaring met Nitritech filter systemen, bijvoorbeeld de Nitritech 911, 913 of Tri-tech.
Ik overweeg om mijn 3 kamer filter te vervangen voor dit systeem ivm ontbreken vortex.
Gr. Gerrie
De Webmaster heeft zo"n Nitritech filter.
Een 912 systeem voor een koivijver van 23500 liter met een uv lamp van 55 Watt en een Sequence circulatiepomp 1/4 PK.
Meer info over de sequence pomp kan je vinden in de artikels afdeling, categorie filters, artikel "Circulatiepompen voor de koivijver"
Mijn filter is wel zo'n 7 meter ver verwijderd van de vijver, daarom mijn keuze voor de 1/4 PK pomp.
De filter is de meest éénvoudige die er bestaat:
-Vortex
-Twee ronde vaten waarin zich twee grote dikke sponzen bevinden met gaten. (Biologisch filtergedeelte)
Het systeem heb ik wel uitgebreid met een zelfgemaakte tricklefilter achter de Nitritech filter.
Heel éénvoudig in onderhoud alhoewel ik liever had gezien dat bij het openzetten van de kranen om vuil af te voeren de bodem wat beter mocht gereinigd worden. Er blijft wel wat vuil achter. De afloop bevindt zich namelijk aan een zijde. Een afloop in het midden is misschien beter.
De gaten in de sponzen zijn ideaal om zuurstofsteentje in te hangen.
Ik gebruik twee zuurstofsteentjes per kamer; Vier dus in totaal.
Heel simpele filter, ik schrok in het begin wel even en stelde mij de vraag "Is dit alles?" maar het blijkt te werken.
Meer info kan je vinden op http://www.nitritech.com
Verdelers:
België:
Aqua Hobby
LIERSESTEENWEG 161A
2220 HEIST-OP-DEN-BERG
BELGIUM
Tel. 015 25 79 80
Fax 015 25 79 81
Nederland:
PA VAN GEEST
WEVERSKADE 40
3155 PG MAASLAND
THE NETHERLANDS
Tel. 010 59168997
Fax. 010 5927828
Ik kocht een drietal jaren geleden mijn systeem bij Aqua Hobby. Paul Gijbels wist mij destijds te overtuigen van dit systeem en ik ben er heel tevreden over.
Vertel Paul Gijbels maar dat de Webmaster van The Pond Library een nitritech filter gebruikt, die destijds nog van bij hem komt.
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit de one and only goede filter is hé.
Toevallig heb ik deze filter en heb hem al drie jaar kunnen zien werken.
Er zijn nog andere systemen die perfect zijn.
Maar de éénvoud spraken mij wel aan aan deze filters en als ze daar nog eens goed bij werken.
Werk zowel op de vijvers als op de quarantainetank met zo'n systeem. De filters zijn nu ongeveer zes jaar in gebruik en ben er heel tevreden over.
Met vriendelijke groeten,
Ed
En ook een probleempje met het vuil aflaten Edwig?
Wanneer ik mijn kraan openzet in de vortex bijvoorbeeld dan wordt de eerste 10 cm weggezogen, de rest blijft liggen.
De vortex is nu geen probleem. Heel voorzichtig met een borstel het vuil naar de opening vegen zonder het vuil om te woelen natuurlijk.
In de kamer met de sponzen gaat dit natuurlijk niet.
Een ramp is dit niet want elke week laat ik mijn filter eens volledig leeglopen en spoel ik alle drie de kamers met vijverwater door de hoofdkraan open te zetten.
Moest de afvoer zich in het midden bevinden dan zou dit beter zijn. Is wel maar een detail hoor en kan geen belemmering zijn om een eventuele aankoop van dit filtersysteem te laten vallen.
Zouden er nog medewerkers zijn van deze site met een Nitritech 
Webmaster en Ed,
Bedankt voor het geven van jullie ervaringen.
Ik overweeg om dit "eenvoudige" tri-tech filter (nieuw model) aan te schaffen voor mijn quarantainebak(ken).
Prefereren jullie een dergelijk systeem boven een 3 kamerfilter met extra losse vortex of adviseren jullie mij mijn huidige 3 kamer filter uit te breiden met een extra vortex?. Qua kosten kom ik op ongeveer hetzelfde uit, aangezien ik het 3 kamerfilter kan inruilen.
Groeten Gerrie
Als u geen extra kosten hoeft te doen kies dan voor het Nitritech systeem. Het waarom is u vlug vertelt: ze zijn meer onderhoudsvriendelijk. Door de gaten in de sponzen valt het teveel aan opgebouwd vuil naar de bodem waar u het kan draineren. Zoals Ief opmerkte moet u bij het draineren van de vortex een borstel (liefst uit nylon) gebruiken om voorzichtig alle vuil te verwijderen. Zet deze borstel in een emmer water waar u een ontsmettingsmiddel aan toevoegt, bijvoorbeeld FMC of potassium permanganaat.
De normale reiniging van deze filters:
Zet de grote sluitklep voor de vortex dicht en open alle sluitkleppen van de drainage van de filters in de afvoerkamer. Indien u enkel de drainage van de vortex opent dan zal het water van de volgende filter in de vortex terugkeren en zal het water in de vortex moeilijker zakken. Indien u een zelfkoelende pomp bezit (bv een sequence of een ITT Marlow met voorfilter)dan kan deze gerust aan blijven staan. Werkt u met een Grundfoss pomp dan moet deze buiten werking geplaats worden (anders verbrand ze).
Laat nu het water in de vortex zakken terwijl u voorzichtig het vuil naar de drainageopening duwt met de borstel. Als het water ongeveer tot aan de invoer is gezakt, trekt u de grote sluitklep voor de vortex open. Het water zal nu versnellen en de leidingen van de bodemdrainage zuiver maken.
Let op! Wanneer er veel vuil meekomt, laat u het water niet overlopen in de volgende filter, maar sluit u weer de sluitklep voor de vortex en laat het water terug dalen. Herhaal dit tot u zo goed als zuiver water hebt. (Normaal is dit meestal na de tweede of derde beurt als u regelmatig draineert. Is dit een tijdje geleden zal u meer dan twee à driemaal deze handeling moeten uitvoeren.
Grote reiniging van deze filters:
Eenmaal per jaar, liefst in het begin van de lente, zet u de pomp van de filterlijn uit. U sluit de grote sluitklep voor de vortex en opent alle sluitkleppen van de drainage van de filters. Ogenblikkelijk daarna reingt u met de hand de bovenzijde van de sponzen (vooalheer het water lager dan de sponzen zakt). Dan wacht u tiental minuten tot de sponzen zijn uitgelekt(ze zijn dan minder zwaar en zullen niet scheuren wanneer u ze wegtrekt. Kantel nu de sponzen zo dat ze vertikaal in de filter hangen. De sponzen blijven hangen op de draagring in de filters.
Pomp nu de filters leeg en reinig met de tuinslang de bodem. Pomp alle vuile water weg en breng de sponzen terug in hun normale positie. Sluit de drainage en open de sluitklep voor de vortex zodat alle filters terug vollopen. Zet de pomp terug aan.
Twee opmerkingen:
Het is mogelijk dat het waterpeil in de vijver zo ver zakt dat de skimmer geen water meer krijgt. Zet dan de pomp van de skimmer af tot de vijver terug is bijgevuld.
Vergeet ook niet bij een grote reiniging de ultraviolet filters buiten gebruik te zetten tot u de werken heeft voltooid. Vergeet ze daarna ook niet weer op te zetten!
Met vriendelijke groeten,
Ed