The Pond Library

Vraag en Antwoord

pomp 25000 liter

Hs
Topic starter

heb pomp van 25000 l , 8 m opvoerhoogte
door de vele bochten en 11 m naar filter heb ik maar 9000 l die in de filter komt / uur
als ik nu een 2de pomp erbij schakel en door dezelfde buis van 50mm pomp , dus de 2 pompen opdie ene buis , hoeveel / uur mag ik dan verwachten
2 x een 9000 l is samen 18000 l ?
graag jullie raad

dank
sansen hugo

Lid

dit hangt ook af van de maximale doorvoer van je aanvoerbuis. maar als je 2x 9000 hebt en je aanvoerbuis kan het aan dan heb je gewoon 18000 liter ja 🙂

grtz

Lid

Moi,

Bij je andere vraag op het forum, hoeveel water er door 50 mm buis gaat, is de max doorvoer 18000 liter (zie tabel). Je zegt zelf al dat er veel bochtwerk in zit en 11 meter leidingwerk. Dan kun je dus verwachten dat je opbrengst aardig minder is. Denk dat hier bij 2 x 25000 literpomp ook geen 18000 liter gaat uitkomen. Zal wel iets minder zijn.
Is het niet verstandiger om de 50mm leiding te vervangen door 110 mm leiding?? Dan weet je zeker dat je opbrengst hoger ligt. Kun je gelijk misschien bochtwerk aanpassen. Vind het gewoon zonde om 2 pompen met een totale capaciteit van 50000 liter in te zetten om misschien op 16000 liter uit te komen.

Hokie

Hs

denk dat ik een buis van 125 zal leggen van bestaande pomputje naar een nieuw die naast de filter zou komen
dan kan de pomp zijn maximum geven als er genoeg water door de 125 buis stroomt

hugo

Lid

Nog beter, bedenk echter wel dat voor 110 diameter veel aansluitmogelijkheden zijn, en voor de 125 iets minder. Zoals afsluiters e.d. indien je dit wilt installeren.

Hokie

Hs

Hokie;29623 wrote: Nog beter, bedenk echter wel dat voor 110 diameter veel aansluitmogelijkheden zijn, en voor de 125 iets minder. Zoals afsluiters e.d. indien je dit wilt installeren.

Hokie

oké
dank
hugo

Lid

125 is meer voor gewone huis afvoeren en de 110 wordt veel meer gebruikt bij de vijver hobby dus is makkelijker aansluiten op filters en pompen en afsluiters.

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.