Geplaatst: 11 Juli 21:07:48 Onderwerp: Oase aquamax..
--------------------------------------------------------------------------------
Ik was benieuwd of mijn pomp evenveel opvoerhoogte haalt als hij moet duwen( vanaf de bodem) ,of kan aanzuigen vanaf de kant( onder waterniveau).
Ik ben namelijk van plan om met 2 lege behuizingen mijn 15.000L aquamax te voeden.
Ja ik weet het bodemdrains...., leek me 2 jaar geleden niet echt nodig.
Mvg Alain.
Aan de andere kant komt dus de andere behuizing( ligt nog in de vijver).
Ik heb mijn twijfels of dit wel gaat lukken.
Volgens mij gaat de pomp het meeste water aanzuigen aan de kant met de minste weerstand.Aan de andere kant gaat er veel minder aangezogen worden.
Maar als men het niet probeerd weet men het niet natuurlijk. 😉
Laat iets weten hoe het verloopt.
Volgens mij maakt het nauwelijks verschil. Het debiet reageert op de gewenste opvoerhoogte. Opvoerhoogte is het verschil in hoogte tussen het eindpunt van de slang/buis en het wateroppervlak en dus niet het verschil in hoogte tussen het eindpunt en de pomp. Dus de diepte van je pomp onder waternivo (in of uiten de vijver) is niet of nauwelijks van invloed op het debiet.
juist Zut!!!!!!!!!!!
De Rie
Je bedoelt waarschijnlijk dat de ene korf misschien vlugger verstopt dan de andere, want de beide afstanden zijn links als rechts gelijk.
Ik maak het geheel wel met schroefdraad dus het reinigen kan ik van de kant .
Op een ander forum kreeg ik deze foto, dit is wat ik bedoel
Alain.
Wat ik in feite bedoel is dat de leiding die vanuit de pomp rechtdoor loopt meer water gaat leveren dan de leiding die aangesloten is op de T.
Door de T ontstaat er meer weerstand en gaat hierdoor de buis minder leveren.
Moest er direkt na de pomp een Y- stuk staan kon ik er mee leven. 😎
Een Y stuk geeft veel minder weerstand en laat een vlottere doorstroming mogelijk.
Je bedoelt dus zo iets?
Waar vind je zo'n y-stuk??
Inderdaad Sarasa zo bedoel ik het.
Zo'n Y-stuk is te vinden in een koispeciaalzaak die zich ook bezig houden met vijverbouw of een bedrijf of winkel waar ze hoge druk materiaal verkopen. Ook bij mensen die in de zwembadbouw zitten is dat te verkrijgen.
In De Wase vijverwinkel (stNiklaas, dicht bij de ster, richting nieuwkerken)hebben ze y-stukken liggen. kosten tussen de 7 en 12 euro (afhankelijk van diameter).
Alain
het zou ook kunnen lukken als je je pomp zou aansluiten op de aftakking van het t-stuk ( op je 1ste foto langs rechts dus)