Hallo,
Ik wil graag ene plantenfilter, is voor ene kleine vijver, dus ook een kleine plantenfilter.
We hebben hier een half wijnvat staan dat ik daarvoor zou willen gebruiken.
Hoe kan ik dat het best doen? Heb echt geen idee hoe te beginnen zonder de planten zouden drooglopen en het vat zou overlopen... 😛
Als planten wou ik gele lis en de kleine lisdodde gebruiken 🙂
Alvast bedankt!
Ben hier ook wel benieuwd naar, dit idee heb ik ook gehad, maar dacht dat een half wijnvat wellicht te klein zou zijn??!! (vijver is 5000L)
Ben benieuwd naar de reactie....
Mijn vijvertje is amper 500 liter (1mx1mx0.5m)
Ga toch het wijnvat niet gebruiken, zo gewoon zelf een bakje maken van dezelfde grootte om als filter te gebruiken 🙂
Iemand tips hoe te doen? Liefst zo makkelijk mogelijk, en goedkoop mogelijk( want had niet gedacht dat zo een UVC-apparaatje al 100 euro was, en dat voor amper 6 watt... Had 50 euro in gedachten...)
Ja gewoon een bak nemen
een invoer en uitvoer opzetten, kan je kopen in de vijverwinkel best in onderaan . Een rooster onderaan daar lava op en planten in
en dan boven de uitvoer groter dan de invoer wel of breed naar een beekloopje .
Ok, thanks 🙂
Denk dat ik het snap 😛
Einde van de maand eens beginnen 🙂
En ga met watervalletje werken (of is dat slecht dan? Want in m'n vijver zelf staat ook nog voor de helft vol met planten.
En het UVC-apparaat, dan gewoon voor de plantenfilter plaatsen? Of beter erna?
En zal ook een zeer fijn netje voor de buis moeten hangen zeker? (de buis die het water van de vijver naar de plantenfilter doet) Want al die kleine beesjes gaan ook sterven zeker als ze door die UVC komen? Want heb die beestjes ook nodig voor mijn eindwerk 🙂
Nee geen gaasje voorplaatsen zorgt enkel voor mizerie. De uv-lamp tussen de pomp en de filter. Maak je geen zorgen over de beestjes binnen de kortste keren zit je filter vol. werk gerust met een beekje kan geen kwaad voor de planten in de vijver.
Met een beekje kan ik niet werken, is een terrasvijvertje, staat dus op de grond en niet erin 🙂
Als de filter er staat zal 'k de foto's hier zeker posten! 🙂
Misschien een verandering van plan.
Mijn vijver is amper 1mx1mx0,5m en zou beter als ik dan toch ene nieuwe bak maak, beter een grotere maken en deze gebruiken als vijver, en die die ik nu gebruik als vijver word dan de plantenfilter. Ik dacht voor de nieuwe aan 2mx1,5mx0,8m (=2400 liter)
5 keer zo groot dus, 20% was al voldoende als plantenfilter dacht ik?
De vijver gaat dan hoger staan dan de plantenfilter, hoe moet ik dan aan het werk gaan?
En nog iets, had al een UVC apparaat van 6 watt gekocht, deze zal ook wel een beetje helpen zeker?
Gr
Een lamp is niet nodig hoor.
Onze vijver is 1500 liter, heb een metalen vat gekocht en onderin een stuk geperforeerde tyleen opgerold gelegd. Deze buis gaat via een koppeling naar buiten waar hij zit aangesloten op de pomp. Op de tytleenbuis heb ik een stuk filter van een afzuigkap gelegd, hierop een zak grind en verder afgevuld met lava. Bovenin heb ik een aluminium doorvoer die eigenlijk geschikt was voor dakbedekking gemaakt en geheel waterdicht ingewerkt met vloeibare dakbedekking. Het vat volgeplant met gele lis en voila, nooit meer last van algen 🙂
Maarja, heb die lamp nu toch al, kan ze dan even goed gebruiken 🙂
Kenzoo;28374 wrote: Maarja, heb die lamp nu toch al, kan ze dan even goed gebruiken 🙂
dat dacht ik ook eens, wel balen toen ik thuis kwam toen de halve vijver leeg was omdat het huis gescheurd was 🙁
Oei, das uhm best wel kut...
Weet ondertussen al hoe het moet.
Heb al een plan gemaakt, weet hoeveel hout en folie ik nodig heb, dus na de exames begint de maak van de vijver (als 'k er door ben toch..)
Grotere vijver komt er niet, ben er wel door hoor, maar mijn ouders hadden liever dat ik een volière kocht.
Ik ga dus voor op de kleine vijver ene plantenfiltertje maken. Heel simpel houden.
Een half wijnvat nemen. Een pomp in de vijver en met een darm onderaan in het wijnvat. Boven de darm komt dan substraat (ik ga zo geen tralie ding er boven doen) Klein beetje stro erop (Dat stro moet gewoon in het bereik van de wortels komen om de denitrificatie op gang te brengen hé?)
Het half wijnvat staat 5cm hoger dan het vijvertje, dus met een overloopje erin 🙂
Heel simpel, niet ideaal, maar is voor een klein goudvisvijvertje. Is gewoon om het water helder(der) temaken en dus het teveel aan nitraat eruit halen.
Is ook een klein proefje voor mijn eindwerk dat gaat over de vijver (vooral het bacteriële en macro-invertebrate leven en de waterwaardes)