The Pond Library

Vraag en Antwoord

Plantenfilter

14 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
5,603 Bekeken
Erik1978
(@erik1978)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

ik ben inmiddels weer druk bezig met het afmaken van mijn plantenfilter.

Er is alweer wat tijd overheen gegaan, en dus ook tijd om er nog eens goed over na te denken. Ik ben namelijk van plan om iets van mijn originele ontwerp af te wijken.

Ik wil per bak een down en upflow realiseren. Dus in elke bak een muur in het midden metselen met openingen onderin zodat het water van boven naar onderen gedwongen wordt, en dan natuurlijk andersom.

Bovenin komen bakken te staan met 30 - 40cm lava (grootte 5-8cm) met de beplanting erin.

Ik zou graag jullie mening willen weten over dit nieuwe ontwerp!

Dennis:
qua beplanting; als ik de bloei een beetje gespreid wil houden, wat adviseer jij (of anderen) om erin te zetten? (Het oog wil ook wat he 😉 )

Bijgevoegde bestanden

Citeren
Pietje
(@pietje)
Lid

dat ontwerp gaat niet lukken
water kies altijd de korste weg, dat water gaat niet naar beneden gaan maar gewoon erover stromen denk ik

BeantwoordenCiteren
ldp
 ldp
(@ldp)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Hallo,

zoals pietje reeds aanhaalt, zal het water de snelste weg volgen, dus gewoon over de planten heen de vijver binnen.

Ook mis ik een spoelmogelijkheid.

mvg,

Lieven

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

de spoelmogelijkheid kan eventueel door een pvc buis van ongeveer 30 cm van diameter in het midden van de kamer te zetten .

dan de pvc buis afsluiten met een denksel en dan kan je om de zoveel tijd de steentjes aan kant doen het deksel eraf doen en dan de kelder van de kamer proper zuigen met een dompelpomp

BeantwoordenCiteren
Erik1978
(@erik1978)
Lid
Topic starter  

Hallo.

Erover stromen?
Je hebt toch de wet van de communicerende vaten?

Volgens mij moet het als volgt lopen:
de pomp gaat aan. Dan loopt het in de linkerbak. Het water zal door de opening aan de onderzijde, in de rechterbak meestijgen. Doordat de uitmonding van de rechterbak lager zit dan die in de linkerbak, zal het water daar uit lopen voordat het water hoger komt als de tussenmuur.

In principe werkt een Messner 3-kamer filter ook zo. Het water loopt over de rand (dit is mijn ingang) dan komt het in het smalle deel van de filter, het water stijgt aan de andere kant (in de grote kamer) ook mee, totdat het daar weer overloopt in de volgende bak.

Denk er nog eens (mee) over na!
Ik was namelijk van plan dit weekend de tussenmuren te gan metselen, en ik hoop zeker te zijn van de zaak voordat ik eraan begin!

Alvast bedankt!

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

ja nee idd erik ik denk dat je toch gelijk hebt en dat het zo wel zal lukken

maar mss best nog wat wachten op andere reacties

BeantwoordenCiteren
ldp
 ldp
(@ldp)
Lid

hallo,

je tweede schets is anders (beter) dan eerste schets, omdat de wanden nu allen horizontaal uitgelijnd staan.
Dus het water moet idd een down - up flow geforceerd volgen.

Maar waarom probeer je het met dit concept?
Het ontbreken van een spoelmogelijkheid is een nadeel. Kan opgelost worden op tal van manieren, waaronder Pietje er een heeft aangehaald. Zoek eens naar plantenfilters op fora, en je zal een schat aan info vinden.

Toch nog wat vragen, want het ontwerp van een plantenfilter is naar mijn mening afhankelijk van hetgeen hij moet doen of wat je wil bereiken:

i)Voor wat dient je plantenfilter: is het een filter die zowel ammonia en nitriet en nitraat moet bufferen, of is het enkel om nitraat te doen?

ii)Wordt de plantenfilter toegepast op een koivijver of een gemengde tuinvijver? Is er een voorfilter aanwezig?

mvg,

Lieven.

BeantwoordenCiteren
Erik1978
(@erik1978)
Lid
Topic starter  

Hallo,

waarom ik het probeer met dit concept?
Op deze manier hoop ik dat het water zeer goed langs de beplanting afloopt.
Als ik het schot op het eind maak, zal het water naar mijn mening te zeer de gemakkelijke weg gaan volgen, en daardoor de wortels maar weinig bereiken.

De bakken zijn redelijk klein (zie de maten) dus dat is ook een reden waarom ik de bakken in 2-en wil splitsen.

Over de spoelmogelijkheid is ook nagedacht. per deel van een bak komt er een krat in te staan wat op maat is. Hierin komen de planten en de lava te zitten. (dus 4 kratten in totaal). Als ik de filter een keer wil spoelen, neem ik de krat eruit (redelijk klein, dus goed te tillen) en laat ik een dompelpomp zakken. Dit zal maar heel af en toe nodig zijn, dus die moeite is goed te overkomen.

Als voorfilter heb ik de Messner met UV-C zoals in mijn signature staat. In de vortec-kamer zitten ook de borstels. 2e bak matten, 3e bak matten met als laatst fijne watten, en vervolgens zal dit in de plantenfilter uitmonden. De 1 bak is een downflow, waardoor als de bacteriecultuur goed actief is, de hele fijne algendeeltjes makkelijk af te breken zijn.

De 2e bak zal amper vuil worden, als de filter eenmaal goed gestart is, maar is natuurlijk op dezefde manier te reinigen.

De vijver is een tuinvijver. Er zit een diversiteit aan vissen in.

Lieven: Zou je punt I nog een beetje willen toelichten?

BeantwoordenCiteren
Stefan R
(@stefan-r)
Lid

Ik heb er vorig jaar ook wat mee geexperimenteerd en het werkt wel maar je moet rekening houden dat de opening onderaan groot genoeg is naargelang de hoeveelheid water dat je pomp aanvoerd. Opletten dat je de tussenschotten iets lager (2cm) maakt dan de zijkanten van je plantenfilter, als het filter verstopt geraakt kan het water nog steeds over de planten weg zonder dat je vijver leegloopt.

BeantwoordenCiteren
ldp
 ldp
(@ldp)
Lid

Hallo,

Toelichting bij i)

Wanneer de plantenfilter de volledige stikstofcyclus moet omzetten, heb je nood aan een goed medium, waar de nitrificerende bacterien zich goed kunnen in huisvesten. Dwz een medium die niet te vlug dichtslibt of vergruist, om vorming van anaerobe zones tegen te gaan. De bacterien die ammoniak naar nitriet, en nitriet naar nitraat omzetten leven dus in een luchtrijk milieu. Daarom is het belangrijk bij het ontwerp van zo'n plantenfilter zeker toegemoet te komen aan deze punten. Dus zeker voorkomen dat grof vuil binnenkomt, een goed medium gebruiken, spoelmogelijkheid voorzien, doorstroming en verspreiding bekijken, en eventueel extra beluchting voorzien.

Wanneer een plantenfilter enkel wordt toegepast om fosfaat en nitraat te bufferen (bv bij een koivijver) zijn het de planten die het hem doen, die dus de nitraat opnemen. Daarvoor is belangrijk dat de watertoevoer zo goed mogelijk wordt verdeeld over alle wortels van de helofyten (bvb gele lis).
Sommigen zetten gewoon kratten vol met gele lissen in een langwerpige filter, waardoor het water upflow stroomt doorheen de kratten. De kratten zelf hebben niet zo grote diepte (en bergen dus relatief weinig substraat), maar de wortels van de helofyten groeien wel geweldig door onder de bakken heen.

Dus twee plantenfilters, elk met z'n eigen concept.

Hopelijk heb ik me wat duidelijk uitgedrukt.

mvg,

Lieven.

BeantwoordenCiteren
Tjitte
(@tjitte)
Lid

Doen jullie niet te moeilijk? Ik heb een plastic bak van 1 x 1 x 1 m, een geperforeerde plaats 20 cm boven de bodem en verder gevuld met 30 cm vijversubstraat. daarin planten. Het water uit de vijver wordt er boven ingeleid en loopt via het substraat via het zo genaamde communicerend systeem weer terug de vijver in. Ook heb ik een overloop aangebracht.
nooit heb ik een groene vivjer, nooit verstopping. Pas na 5 jaar gebruik heb ik deze planten vijver schoon gemaakt (ik vraag me af of dat nodig was).
succes

BeantwoordenCiteren
16693anonymous
 RvdG
(@RvdG)

Tjitte wrote: Doen jullie niet te moeilijk? Ik heb een plastic bak van 1 x 1 x 1 m, een geperforeerde plaats 20 cm boven de bodem en verder gevuld met 30 cm vijversubstraat. daarin planten. Het water uit de vijver wordt er boven ingeleid en loopt via het substraat via het zo genaamde communicerend systeem weer terug de vijver in. Ook heb ik een overloop aangebracht.
nooit heb ik een groene vivjer, nooit verstopping. Pas na 5 jaar gebruik heb ik deze planten vijver schoon gemaakt (ik vraag me af of dat nodig was).
succes

Hallo Tjitte,
Ik ben ook bezig om van een dergelijke bak een plantenfilter te maken. Hoe ben je aan die geperforeerde plaat gekomen en van welk materiaal is deze gemaakt?

RvdG

BeantwoordenCiteren
Char
 Char
(@char)
Lid

Hallo

Ik heb net dezelde platenfilter als Tsjitte.
Alleen heb ik dit dit rooster gemaakt van snelbouwstenen van de afm 10x10x30 cm met kleine gaten ,de eerste laag met met de gaten horizontaal en de stenen net ver genoeg uiteen om er de volgende laag stenen er met de gaten vertikaal op te stapelen om opwaartse stoming te verkrijgen.
Hierbovenop kan men het filtermedium storten.
Werkt al jaren probleemloos.
Hopelijk heb je hier iets aan .

Mvg Char

BeantwoordenCiteren
Char
 Char
(@char)
Lid

Hallo

Ik heb net dezelde platenfilter als Tjitte.
Alleen heb ik dit dit rooster gemaakt van snelbouwstenen van de afm 10x10x30 cm met kleine gaten ,de eerste laag met met de gaten horizontaal en de stenen net ver genoeg uiteen om er de volgende laag stenen er met de gaten vertikaal op te stapelen om opwaartse stoming te verkrijgen.
Hierbovenop kan men het filtermedium storten.
Werkt al jaren probleemloos.
Hopelijk heb je hier iets aan .

Mvg Char

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.