Forum
Hoi,
Ik hoop dat julllie antwoorden op mijn vraag. Ik ga een nieuwe filtersysteem kopen voor mijn vijver. Deze heb ik al 2 jaar maar er zit nu geen goede filter op. Nu is mijn vraag moet ik daar nu extra bacterieen indoen om hem beter op te starten? En moet ik dan helemaal opnieuw beginnen met de filter of niet?
Nou bedankt alvast.
groetjes Natascha o,ja welk merk moet ik dan nemen en hoeveel keer moet ik dat in mijn filter doen?:confused: 😉
Ik zou zeker bacterien in de filter toevoegen,zelfs regelmatig.
ik denk dat er verscheidene merken zijn ,zoals bacta pur,perfect pond,enz...
Verdere informatie kan je beter vragen aan Henri Ringer(beantwoordt vragen op dit forum).
Beste Natascha,
Bacteriën moet je inderdaad regelmatig toevoegen aan een vijver, met of zonder filter. Zij zorgen voor afbraak van organisch afval, zetten ammonium/ammoniak en nitriet om naar nitraat en breken uiteindelijk nitraat af. Zij beschermen tevens uw vissen tegen besmetting door schadelijke bacteriën. Iedere toepassing vraagt een specifiek preparaat want elke soort bacteriën kan enkel een beperkte taak vervullen. Bacteriën sterven zoals alle levende wezens en worden niet altijd vervangen dioor hun eigen soort. Vaak komen er organismen in de plaats die helemaal niet thuis horen in een vijver. Door geregeld nuttige bacteriën in de vijver te gieten zorgt men ervoor dat de juiste bacteriën steeds aanwezig zijn in voldoende aantallen.
Start uw nieuwe filter op met bacteriën (volg de voorgeschreven doseringen) en voeg daarna geregeld een kleine dosis toe aan het systeem. Je kan nooit teveel bacteriën in een vijver gieten. maar niet alle merken zijn even goed.
Ik adviseer uiteraard Bacta-Pur. Ga naar www.bactapur.biz voor meer info. BONFARTO is blijkbaar ook een goed product voor vijvers. Voor aquariums bestaan er enkele goede producten zoals Biodigest, Bonfarto, Aqua-Bac. Gebruik nooit gedroogde bacteriën.
Vroendelijke groeten,
Waarom geen vriesdroge bacteriën Henri?
groeten, Timpie
Omdat er veel droog spul en weinig bacteriën in zit. Nitrificerende bacteriën zijn geen spoorvormers en kunnen dus niet gevriesdroogd worden.
"Nitrificerende bacteriën zijn geen spoorvormers en kunnen dus niet gevriesdroogd worden."
Daar sla je toch de bal mis hoor. Spoorvormers zouden helemaal niet gevriesdroogd hoeven te worden omdat die in ongunstige milieu-omstandigheden toch een vorm aannemen zodat ze zonder meer lang kunnen overleven. Het zijn nu net die bacteriën die gevoelig zijn aan veranderingen, en die men tracht te bewaren, welke men zal proberen te vriesdrogen. Denk maar aan hoeveel gevriesdroogde bacteriën en virussen er niet gebruikt worden voor de vaccin-produktie.
Maw zouden er dus, volgend op je stelling, in potjes bacterial van velda en filterstart van biotool (om maar wat te noemen) niets meer zitten dan poeder en is dat dus pure (dure!!) geldverspilling? Of er al dan niet veel bacteriën in zitten laat ik in het midden..
groeten, Timpie
Beste Timpie,
Vergelijk een vaccin niet met een product voor waterzuivering. Een vaccin bevat per definitie een inactieve vorm van het virus of de microbe waartegen het moet dienen. Zijn doel is juist antistoffen en immuniteit opbouwen om te voorkomen dat die organismen zich kunnen ontwikkelen.
Spoorvormers zou je inderdaad niet moeten drogen, maar hoe zou je ze anders kunnen verpakken?
Nitrificerende bacteriën horen thuis in een vochtig milieu en kunnen moeilijk of niet overleven in een droog milieu (er zijn altijd enkelingen die het wel overleven, maar hun aantallen zijn klein). Nitrificerende bacteriën overleven geen vriestemperatuur (tenzij weer in kleine aantallen en zeker niet voor lange periodes) en dit geldt ook voor andere bacteriën. Kijk maar naar wat er gebeurt in een diepvriezer.
Nitrificerende bacteriën zijn uiterst gevoelig voor veranderingen in hun leefmilieu. Denk aan de invloed van pH of temperatuur schommelingen op een filter. Vriesdrogen is een zwaar proces voor bacteriën waardoor een hoog percentage sneuvelt. Bacteriën verdragen zeer slecht het drogen, de brutale afkoeling en - nadien - de hydratatie. Bij nitrificerende bacteriën is dat nog extremer en het verlies bij elk proces loopt op tot 85% van de organismen (kan variëren volgens de toegepaste techniek.) Reken maar uit wat er overblijft.
Als ik die vraag over de verschillende poeders beatwoord dan krijg ik beslist het verwijt dat ik niet objectief ben. Ik blijf je dat antwoord dan maar schuldig.
Groeten,
Hallo Henri,
Leuk nog eens wat gedachten te kunnen uitwisselen 😉
Met dat vaccin wil ik enkel duiden op het feit dat het geen sporenvormers hoeven te zijn om micro-organismen te kunnen lyofiliseren. En sporenvormers bewaren? Ik weet niet waarom dat nodig zou zijn (tenzij je een aanhanger bent van Osama 😀 .. grapje natuurlijk) want bij mijn weten zijn de sporevormers net pathogene (schadelijke) organismen die je liever niet hebt.. maar ja ik krijg dan ook enkel deze aangeleerd dus er zullen misschien nog wel nuttige sporevormers zijn?
Of je een kiem kan lyofiliseren hangt inderdaad af van zijn gevoeligheid hiervoor. Je hebt 100% gelijk dat nitrificerende bacteriën zéér gevoelige organismen zijn. Over de kwaliteit van alle bacteriepreparaten spreek ik mij dan ook niet uit. Dat zal de ervaring met de verschillende produkten leren..
Moest je mij soms een lijstje hebben van de gunstigste milieuparameters voor de nitrificerende bacteriën had ik dat wel graag ontvangen (pO2,pCO2,T,...).
groeten, Timpie
Hallo Timpie,
Neen, ik ben geen aanhanger van Osama & Co. Integendeel!! maar dat is een heel andere discussie.
Er zijn heel zeker nuttige sporenvormers. Bacillus sp. is er een. In die Bacillus groep zitten ook schadelijke bacteriën, maar zo zijn er nuttige bacteriën in de Pseudomonas en Aeromonas groepen.
Ideale parameters voor nitrificatie:
pH: 7 - 8 (6,8 - 8,2)
KH: 8°d en meer
Temperatuur: 30°C (4° - 35°)
BZV: <10 ppm (dit betekent dat opgeloste organische vervuiling eerst moet afgebroken zijn vooraleer nitrificatie kan beginnen).
Zuurstof > 3 ppm
Omzetting van ammonium naar nitriet wordt verhinderd door hoge BZV,
Omzetting van nitriet naar nitraat wordt verhinderd door hoge ammonium. Daarom krijg je soms (of vaak) een nitriet piek.
Metingen zoals GH en P hebben weinig of geen belang voor de watrezuivering maar wel voor planten en algen.
Groeten,