Forum
Welk materiaal gebruik ik best in een moerasfilter?
Vijversubstraat,of arcex korrels of kiezelsteen.
Deze filter moet dienst doen als vijverfilter voor een vijver met goudvissen met een inhoud van 5000 liter.
Hoe groot en hoe diep moet de filter zijn , en welke planten gebruiken om een goed resultaat te bekomen.
De vijver is een bestaande vijver die ik vergroot heb.
Was vroeger maar 1500 liter en ik had perfekt helder water zonder algen en dit zonder U.V.wel met zeer veel planten in,ikzag de vissen eigenlijk niet meer zwemmen.
Ik zag de vissen eigenlijk niet meer zwemmen...
Goudvissen zijn van de karperfamilie en karpers zijn grondelaars. Als de vijver na een à twee jaar een sliblaag heeft opgebouwd dan gaan de vissen daar in rommelen en het water wordt troebel... en blijft troebel. Troebel water is geen indicatie van verontreinigd water en helder water zonder algen is geen bevestiging dat het water gezond is (dikwijls kan dit het tegendeel bewijzen).
De enige goede manier om het dichtslibben van een moerasfilter te voorkomen is een rooster te bouwen waar het filtermateriaal (en ook de voedingsbodem voor de planten) kan op rusten. Vlak onder dit rooster hangen luchtstenen die kanalen vormen in het bovenliggende filtermateriaal. Deze kanalen zorgen ook voor het remmen van het 'verkoeken' van de filtermaterie.
De bodem onder het rooster is best conisch en voorzien van een bodemdrainage voor het afvoeren van organische afvalstoffen.
Als plantmateriaal denk ik dat u het best werkt met argexkorrels omdat dit een lichte materie is en daarom gemakkelijk te verwijderen waarna het kan gespoeld worden in vijverwater. Vijversubstraat en kiezel zijn een zware en stinkende job om te reinigen.
Kies planten die relatief weinig woekerend van karakter zijn. Het wortelgestel zorgt voor het vlugger aaneenkoeken van de filtermassa.
De diepte van de filter is verwaarloosbaar, de oppervlakte en de filtermaterialen bepalen zijn vermogen om te zuiveren. De nitrificerende bacteriën halen hun energie uit zuurstof, ze zullen dus de bovenste waterlagen (die de meeste zuurstof bevatten) opzoeken. Daarom moeten we de filter extra beluchten en zorgen dat er zo weinig mogelijk organisch materiaal op de bodem aanwezig is (drainage) zodat anaërobe micro-organismen de goede bacteriën niet kunnen verdrukken.
Ed
Hallo,
Voor een moerasfilter voorzie je best 1/10 van de vijverinhoud qua volume. Voor de diepte is 60cm ideaal. Ik heb hier ook op een vijver van 5000 liter een moerasfilter van 650 liter aangesloten. Deze vijver werd in het heetst van deze zomer aangelegd maar mits de nodige voorzorgen (beplanting, enting, waterparameters, bevolking) is het water nog steeds glashelder zoals hij net gevuld is. Geen tijdelijke groenverkleuring, troebelheid.. niets. Enkel even een groene schijn op de keien maar dat hebben de slakken snel aangepakt.
Je moet er wel voor zorgen dat het water voorgefilterd wordt alvorens in het moeras te lopen, anders zal het substraatmedium te snel dichtslibben (dit kan heel eenvoudig met een zelfgemaakt systeem gebeuren). Let ook dat je het water gelijkmatig verdeeld over de bodem (als je een systeem van beneden naar boven gebruikt) anders benut je het systeem niet ten volle.
Als substraatmedium kan je kiezen, zolang het materiaal maar poreus is. Ik gebruikte lava, het is even goed als het 'echte' vijversubstraat enkel veel goedkoper. Als je wat rond zoekt vind je het al voor 5 bfr/kg en in big bag.
Qua beplanting heb je redelijk wat keuze. mattebies, riet, lisdodde, gele lis, rietgras, liesgras,ea. Ga wel na welke soorten al te sterk woekeren en evt. de folie kunnen perforeren (bvb. gebruik kleine ipv grote lisdodde)
Ikzelf ben sterk voorstander van dit systeem. Misschien moet ik de nadelen ervan nog ondervinden maar als het blijkt dicht te slibben sluit ik er wel even de sterke pomp op aan. Plus door jaarlijks de doorstromingsrichting kortstondig om te keren hoop ik het meeste vuil dat bezonken zou zijn weg te zuigen. En in een niet te vervuilend milieu (vijver met windes en elritsen ed.) kan, met dit systeem als hoofdfilter, slib niet echt een probleem zijn. Time will show me!
Ivm koivijvers en moerasfilters wil ik ook nog een woordje zeggen maar daarvoor maak ik een nieuw thread, anders wordt deze misschien te lang.
Veel succes ermee!
vriendelijke groeten
Tim